- Proffmarkedet har vist en jevn vekst over tid men privatkundene har sviktet. Nå ser vi også en trend hvor omsetningen i privatmarkedet øker, sier Aslaug Koksvik. Foto: Virke

Oppland leder an i et sterkt byggevaremarked

Den milde senvinteren og våren har bidratt til å holde temperaturen i byggevaremarkedet oppe i første tertial. For første gang på lang tid er det privatmarkedet som har hatt den største omsetningsøkningen. 

Privatsegmentet isolert er opp solide 8,9 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, og i kombinasjon med proffsegmentet som økte med 6,2 prosent, endte den samlede veksten i byggevarehandelen på pene 7,1 prosent.

- Det er spesielt interessant å se på utviklingen i Østfold dette tertialet. Mens proffmarkedet har vært helt flatt, har privatomsetningen økt med nesten 23 prosent. Det er tydelig at hobbysnekkern i østfoldingen virkelig har våknet til liv nå på vårparten, sier direktør for Virke Byggevarehandel Aslaug Koksvik.

Koksvik sier det er gledelig å se at privatmarkedet også viser en positiv utvikling og at denne trenden nå har gjort seg gjeldende i tre tertialerpå rad.

- Proffmarkedet har vist en jevn vekst over tid men privatkundene har sviktet. Nå ser vi også en trend hvor omsetningen i privatmarkedet øker. Dette er veldig positive nyheter for bransjen. Byggevarebransjen og spesielt privatsegmentet har over tid blitt møtt med en stadig tøffere konkurranse fra andre bransjer som selger produkter tradisjonelt tilhørende byggevarehandelen. Vi mener og tror at byggevarehusenes fortrinn i konkurransen vil være all den kunnskap og faglig kompetanse som man besitter som en profesjonell faghandelsbransje med faglig dyktige medarbeidere. Som kunder og privatpersoner blir vi mer og mer opptatt av kvalitet både i arbeidet som utføres og i valget vårt av verktøy og materialer. Vi tror at den faglige veiledningen og høye servicenivået norsk byggevarehandel besitter vil bidra til å opprettholde byggevarehusenes posisjon inn mot privatkundene og bidra til omsetningsvekst i årene fremover, fortsetter Koksvik.

Samlet sett er det Oppland som kan skilte med den sterkeste veksten i første tertial. Omsetningen i «hyttefylket» var nesten 12 prosent høyere enn i samme periode i fjor. Veksten kommer som et resultat av god omsetning både for proffe og private kunder. Ikke overraskende er Oppland også fylket som kan skilte med den høyeste økningen i omsatte boliger i første kvartal. Omsetning av brukte boliger er en viktig driver for byggevaremarkedet siden man gjerne vil pusse opp eller gjøre endringer i sin nye bolig for å gjøre den til sin egen. I tillegg er Oppland et av de få fylkene hvor antallet igangsatte boliger i 2018 faktisk økte sammenlignet med de høye nivåene fra 2017.

- Det er grunn til å tro at omsetningen av boliger og byggeaktiviteten sammen med vedlikehold av fritidseiendommer bidrar til høyere aktivitet og mer trafikk til byggevarehusene i Oppland, sier Koksvik.