Hallgruppen vil bli størst

Plasthallprodusenten Hallgruppen legger bak seg et sterkt år, og er rigget for ytterligere vekst.

– Vi skal vokse videre, ikke bare i Norden, men også i resten av verden, sier administrerende direktør Lars Dalgaard i en pressemelding.

På bare tre år er omsetningen nesten firedoblet for Hallgruppen som virkelig har begynt å gjøre seg bemerket i markedet for plasthaller og arbeidstelt.
– Fjoråret ble fantastisk sterkt for oss. Fornøyde kunder er motiverende for hele organisasjonen, og nå gleder vi oss til å vokse videre i 2019, forteller Dalgaard.

Hallgruppen ble etablert høsten 2015. I 2016 omsatte selskapet for 100 millioner kroner, et tall som doblet seg året etter. I 2018 endte omsetningen på 360 millioner kroner, med et driftsresultat på 50 millioner kroner og et overskudd før skatt på 40 millioner.

Hallgruppen selger plasthaller og telt til land som Canada, Island, Bangladesh, Syria og Sudan. Bruksområdet er alt fra store lagerbygg og idrettshaller, til party- og festivaltelt. I Oslo har Hallgruppen nylig satt opp en idrettshall foran Munch-museet på Tøyen. I Reykjavik skal en ny fotballhall ferdigstilles til høsten. Store deler av ingeniørarbeidet til hallene er gjort på Frogner i Sørum utenfor Oslo.

– Hallgruppens ansatte i alle land har lang erfaring fra salg og utvikling over hele verden. Våre produkter tåler all slags vær. De er slitesterke og tåler en trøkk, derfor er de blitt så ettertraktede på så kort tid, sier Dalgaard.
– Det er gøy å se resultatet av hardt arbeid og fornøyde kunder. Vi leverer solide produkter, og da passer det godt med solide resultater. Ambisjonen vår er å bli størst i Norden innen telt og lagerhaller, og vi er på god vei dit, sier Dalgaard.

Fjoråret ble et gjennombruddsår for Hallgruppen, hvor de blant annet leverte tusentalls kvadratmeter med telt til FN-systemet til bruk ved humanitære kriser.

På hjemlig plan ble det i fjor åpnet kontor i Bergen, og Hallgruppen inngikk kontrakt om å være hovedleverandør av telt til alle Birkens arrangementer. Selskapet satte også opp det som sannsynligvis er Nordens største plasthall i Timrå i Sverige. Giganthallen er på 10.640 kvadratmeter og har en takhøyde på 14 meter. Det gikk med 18.000 kvadratmeter PVC-duk og mer enn 260.000 kg med stål da den skulle settes opp.

Planen er å vokse videre i 2019, og selskapet etablerte seg i Baltikum tidligere i år. Det skal ekspanderes til flere land både i Norden og i resten av verden, men også til andre deler av markedet. Ulike typer idrettshaller og ekstra store lagerhaller, er blant produktene hvor utviklingen er rask.

– Vi tenker innovativt og skal hele tiden være et steg foran våre konkurrenter på produktutvikling. Nå skal vi inn på markedet for leie av telt til eventer. Her ser vi store muligheter, og gir oss ikke før vi er størst i Norden der også, sier Dalgaard.