Oddekalv har rett

Bergen får bybane. Det er klart etter uttalelsene fra medlemmer i Stortingets Transport og kommunikasjonskomité etter høringsmøtet i Bergen 24. januar. Bybanen vil gå fra Kaigaten i sentrum til Nesttun. Miljøkrigeren Kurt Oddekalv har foreslått at den bør gå fra sentrum til Flesland. Han har rett. Å bygge en bane som stopper på Nesttun vil være en provinsiell løsning som bare delvis løser trafikkproblemene i Bergen. Er det noen i Oslo som tar bussen til og fra Gardermoen? Svært få.

En bybane til Flesland kan også dempe trafikkproblemene på Sandsli og Kokstad, noe som sårt trengs. NSB arbeider med planer om et flytog i Bergen. Etter at Bergen har ventet på bybane i mange år den er vedtatt av de siste tre bystyrene gjør det ikke noe om man vurderer NSBs løsning, eventuelt ser om det lar seg gjøre å få til et samarbeid. Bybanen er den del av Bergensprogrammet. Det er gledelig at flertallet i Transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget støtter dette programmet. Både næringsliv og beboere i Bergen lider under et veinett som forlengst burde vært forbedret. En viktig del av Bergensprogrammet er Ringveg Vest, en firefelts vei fra Flyplassveien til Loddefjord. Ringveg Vest vil bety mye for å fjerne køene til og fra Sandsli/Kokstad morgen og ettermiddag, Veien vil også gjøre det mulig med ytterligere utbygging nær Flesland, som er et meget attraktivt område for næringsetablering. Forsvaret eier et meget stort område mellom Kokstad og rullebanen på Flesland. Dette området kan på sikt åpnes for bolig og næringsformål, noe som vil kreve bedre veiforbindelse og gjerne også en bybane til Flesland.