Statens vegvesen og andre byggherrer stiller strenge krav til synlighet på bygg- og anleggsplasser. Diesel, skit og fettflekker som vanskelig lar seg vaske bort, er derfor et problem for mange i byggenæringen. Diskusjonen går på Facebook hvordan man best får bort de møkkete flekkene. Skjermdump fra Facebook

Zalo eller muttern's vidundermiddel? Hvordan fjerner man fett- og dieselrester fra arbeidsbuksa uten at gulfargen falmer?

Diskusjonen om hvordan man holder arbeidsklærne rene gikk for fullt på Facebook.

Den sterke gulfargen og refleksene arbeidstøyet som Stein Inge Skaar gjerne vil bevare, gir ham synlighet, noe som blant andre Statens vegvesen og andre byggherrer stiller strenge krav til. Foto: Privat

Arbeidstøy i anleggsbransjen har ikke bare en praktisk funksjon, de er også svært viktige for arbeidernes sikkerhet og synlighet.

Derfor er det et problem dersom den sterke gulfargen og reflekser forsvinner under et lag av fett, skit og dieselflekker.

En som har sett seg seg lei på problemet er maskinføreren Stein Inge Skaar fra Iveland.

Nylig sendte han ut følgende melding i Facebook-gruppa «Den som kunne å kjøre Brøyt og som fortsatt kan kjøre maskin uten Rototilt»:

«Hei, folkens. Lurer på om noen av dere har noen tips for å få vasket bort fettrester, dieselflekker og skit på arbeidstøy uten at gulfargen falmer? Jada, kan kjøpe ny shorts men den er jo akkurat inngått.»

Over 130 tips og kommentarer

På kort tid rant det inn godt over 130 tips og kommentarer i kommentarfeltet til hvordan møkkete arbeidstøy nedsølt av diesel og fett kan få tilbake glansen uten å miste gulfargen.

«Mutter bruker detta», skriver en og legger ved et bilde av et middel som heter Swarfega.

Nestemann bruker oppvasktablett sammen med vaskepulveret i vaskemaskina, en kaster inn en kaffekopp med salmiakk, en foretrekker sitrus-rens, en påstår han smører klærne inn med margarin før vask, mens Zalo og Vanish ser ut til å være en gjenganger for flere av debattantene.

De mest hardbarka i diskusjonen, hevder de bruker både høytrykksspyler og Plumbo for å løse opp i fett og dieselsøl.

Andre har en mer trinnvis, og muligens lettvint, måte å angripe de møkkete arbeidsbuksene på:

«Æ bruke bare å gå en etasje ned i huset med buksa, merkelig nokk kjæm den gullende ren og ferdig brettet opp igjen, prosessen som utføres har itj æ peiling på, men har lært at så leng ting funke, så ska mann itj bland nesa si borti!»

Gode tips
Mannen bak renholdsspørsmålet på Facebook, Stein Inge Skaar, jobber daglig hos JDD Maskin i Marnardal. Krav til synlighet på arbeidsplassen er grunnen til at han ba om råd.

– Jeg jobber langs veien og driver med kantslått og feiing. Da må vi sette opp skilter for å varsle om arbeidene vi utfører, og da krever Vegvesenet klær i synlighetsklasse tre. Det betyr at bukse og jakke må ha tilstrekkelig med reflekser og gulfargen må være synlig. Det er av og til vanskelig å få til når klærne blir møkkete, sier Stein Inge Skaar til Byggeindustrien.

Han sier Facebook-innlegget hans fikk langt mer respons enn hva han hadde trodd på forhånd.

– Jeg har vært inne på denne Facebook-sida i fire-fem år nå, og det er alltid noen som har noe smart å komme med. Men det ble litt mye, ja. Jeg fikk jo både noen morsomme og et par spydige kommentarer, men samtidig også flere gode tips, sier Stein Inge Skaar.

Men selv om mange av rådene han fikk var gode, vil han  ikke teste alle tipsene.

– Plumbo frister i alle fall ikke på huden. Og heller ikke batterisyre, flirer Skaar.

Ekspert: – Bruk Zalo

Leder i Lilleborg Forbrukerservice, Malin Skaar. Foto: Lilleborg

Hva sier eksperten? På tipslista til leder i Lilleborg Forbrukerservice, Malin Skaar, finner vi verken margarin, batterisyre eller Plumbo.

Men en annen gjenganger i Facebook-diskusjonen blir derimot anbefalt fra eksperthold:

– Vårt tips er å bruke Zalo. Hell middelet rett på flekkene og la det virke i cirka 20 minutter. Spyl godt etterpå, enten ved rennende vann i springen eller i dusjen. Det er veldig viktig at all såpe forsvinner før man vasker i maskinen. Det har vært tilfeller der dette har vært glemt og da kan det dessverre komme veldig mye skum ut av maskinen og den kan i verste fall bli ødelagt, sier Malin Skaar.

Deretter skal plagget vaskes etter anbefaling.

– Jo høyere temperatur man tar sjansen på å bruke, jo større sjanse for å få vekk flekker og lukt. Det er en fordel om plagget er spylt og forvasket med Zalo slik at det ikke er noe lukt igjen før det legges i maskinen. Lukten kan i verste fall sette seg litt hvis den er veldig markant, sier Malin Skaar.

– Skulle man oppleve at det er lukt igjen i trommel etter vask, så anbefaler jeg at man vasker gummibelgen med en ren klut og deretter kjører en tom maskin på 90 grader og med maskinrens, legger hun til.