Innlegg: Gull til den nye norske OPS-modellen for vegprosjekt

Advokat og partner Jørgen Aardalsbakke og advokat Ole Kvåle i Advokatfirmaet Grette mener at prisen Vegvesenet fikk under The Parnership Awards beviser at byggherren gjør mye rett med OPS.

Statens vegvesen sitt OPS-prosjekt rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet har nylig gått til topps i kategorien "Transport" under "The Partnership Awards" i London. Prisen ble vunnet i skarp konkurranse med de beste OPS-prosjektene fra Europa, Midtøsten og Afrika.

Vegprosjektet rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet er det første vegprosjektet i Norge på over 10 år som gjennomføres som et OPS-prosjekt. Kontrakten på cirka 5,5 milliarder kroner ble inngått i mai 2018, med Skanska-selskapet Hedmarksvegen AS som leverandør. Prosjektet omfatter bygging av ca. 26 km med veg, der leverandøren også har ansvar for drift og vedlikehold i 20 år etter vegen er åpnet. I tillegg har leverandøren ansvaret for finansiering av prosjektet.

Juryen berømmet blant annet struktureringen av prosjektdokumentasjon, god risikotildeling og trafikksikkerhetsbonus i driftsfasen. Det betydelige fokuset på bærekraft og miljøpåvirkning i prosjektet ble også vektlagt.

At prosjektet nå oppnår internasjonal anerkjennelse er verdt å legge merke til. Det er et tydelig signal fra markedet om at Statens vegvesen har utviklet en god variant av OPS som gjennomføringsmodell. Det å oppnå en hensiktsmessig og klar risikofordeling, som er tilpasset prosjektets egenart, er svært viktig for å få en god konkurranse og en god prosjektgjennomføring. Det er gledelig og velfortjent at Statens vegvesens prosjekt gikk av med førsteprisen i kåringen.

De positive signalene fra markedet er også et godt utgangspunkt for gjennomføringen av de to neste OPS-vegprosjektene i Statens vegvesen - Rv. 555 Sotrasambandet og E10 Hålogalandsvegen - som er estimert til hhv. 10 mrd. og 8,6 mrd. Det er grunn til å tro at disse konkurransene i enda større grad vil tiltrekke seg internasjonale aktører.