PC og nettbrett var de viktigste verktøyene under planleggingen og byggingen av ny fire felts fv. 282 i Drammen for prosjektleder Tom Hedalen (t.v.) og byggeleder Thomas Holst i Statens vegvesen. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen

Vegvesenet i gang med digital veibygging

Nye Bjørnstjerne Bjørnsons gate i Drammen er et av Vegvesenets første papirløse prosjekter fra planlegging til bygging.

– Vi har planlagt, prosjektert og bygd veiprosjektet etter en såkalt modellbasert metode. Det vil si at alt har foregått digitalt – på PC og nettbrett uten tradisjonelle tegninger, forteller prosjektleder Tom Hedalen i Statens vegvesen til vegnett.no.

– Det har passet utmerket til et komplisert veiprosjekt midt i en by med mye infrastruktur også i bakken, tilføyer byggeleder Thomas Holst i Statens vegvesen.

Raskere og billigere
Å planlegge, prosjektere og bygge et slikt veiprosjekt modellbasert og full-digitalt har betydd en klar effektivisering av prosjektet.

– Det er også noe av grunnen til at Bjørnson-prosjektet i Drammen både ble bygd raskere og billigere enn opprinnelig forutsatt. Og det til tross for anleggsvirksomhet midt i sentrum av Drammen mens trafikken passerte gjennom hele byggeperioden på halvannet år, forteller Hedalen.

Fra plan til bygging
Ingunn Foss, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, spurte på et tidlig stadium om Bjørnson-prosjektet i Drammen kunne skje modellbasert.

– Det sa vi ja til, og seksjonsleder for plan og prosjektering i Buskerud, Amund Lundqvist og hans folk, satte i gang prosessen med modellbasert styring under planleggingen for noen år til bake, forteller Tom Hedalen.

Det ferdige veiprosjektet som åpnet i november i fjor, blir også overlevert til drift og vedlikehold papirløst.

– Under byggingen av ny fire felts Bjørnstjerne Bjørnsons gate i Drammen fra våren 2017 til høsten 2018, har vi vært i tett dialog med Drammen kommune og andre parter på infrastruktur for å få en raskest og best mulig gjennomføring. Det har fungert bra, sier Thomas Holst.

- Vinn-vinn for alle
– Og når entreprenøren Isachsen Anlegg AS også har tatt til seg det modellbaserte verktøyet på en god måte, har samarbeidet i anleggsfasen også fungert veldig bra og effektivt, sier prosjektleder Tom Hedalen.

Hedalen er og prosjektleder for et annet kommende storprosjekt i Drammen, ny Holmenbru. Det blir også planlagt, prosjektert og bygget papirløst med det digitale modellbaserte verktøyet Statens vegvesen nå tar mer og mer i bruk på større vegprosjekter.