Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Forbund vil stoppe undersjøiske tunneler

Det brant i Gudvangatunnelen senest 30. mars i år. Geir A. Mo i lastebileierforbundet sier undersjøiske tunneler og tunneler med stigning er uheldige. Foto: Silje Drevdal / Statens vegvesen / NTB scanpix

Publisert: 21.04.2019 14:03.

Lastebileierforbundet vil stoppe nye undersjøiske tunneler og heller utrede broer og ferjeløsninger i frykt for tunnelbranner.

  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase

  • Ikke kontroll på brann i næringslokale på Toten

  • Isopartner etablerer ny avdeling utenfor Trondheim

Nettleder

Koronaen utfordrer

Les også:

  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Bjørn Røsten

«Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen»
Les mer

Les også:

  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang
  • Nybø: Forhandlinger med Storbritannia inn i siste fase
  • Ikke kontroll på brann i næringslokale på Toten
  • Isopartner etablerer ny avdeling utenfor Trondheim
  • Flisekompaniet åpner butikk i Bodø
  • Innlandet skal asfaltere 183 kilometer - slik ligger entreprenørene an i konkurransen om oppdragene
  • Lastebil mistet 800 liter maling i Oslo
  • Flere nye bygg har rast ned i skredgropen i Gjerdrum
  • Aina Sunde Dahl skal lede Multiconsult i sør
  • HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

HENT starter på milliardprosjektet Aker Tech House

Flere kontrakter

  • COWI vant Hordfast-kontrakt
  • GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet
  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNTB

Administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileierforbund sier til VG at han mener ett av prosjektene som bør utsettes, er den 16 kilometer lange og 360 meter dype tunnelen som planlegges under Romsdalsfjorden på strekningen mellom Ålesund og Molde.

– Disse tunnelene har et enormt katastrofepotensial. På seks år har vi hatt tre potensielle katastrofebranner i den 11 kilometer lange Gudvangatunnelen. Vi husker alle også Skatestraumtunnelen der 16.500 liter bensin eksploderte. Tenk om det var en buss full av barn eller voksne bak den bensinbilen? spør Mo.

Kostbart prosjekt

Forbundet sier deres grunnholdning er at mange av de store fjordkrysningene på E39 kan utsettes, en annen er løsning er ferjer som går hvert 20. minutt. Mo peker på kryssing av Sognefjorden som et ekstremt kostbart prosjekt, og andre fjorder som krever undersjøiske tunneler og tunneler med stigning som uheldige.

– De er, i tillegg til å være livsfarlige, også klima- og miljøfiendtlige. I dag finnes det ferjeløsninger som kan løse dette tilfredsstillende og rimelig, sier han til avisen.

Fylkestinget i Møre og Romsdal har gjort sine vedtak i saken om veien mellom Ålesund og Molde og det er undersjøisk tunnel, opplyser fylkesordfører Jon Aasen (Ap) til VG.

– Helt feil

Leder av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Helge Orten (H) er uenig med Norges Lastebileierforbund. Han mener sammenligningene er helt feil.

– Det blir helt feil av Norges Lastebileier-Forbund å sammenligne lange ettløpstunneler bygget for 20–30 år siden uten rømningsveier, med dagens moderne toløpstunneler der det er maks 5 prosent helning, ikke motgående trafikk og rømningsmuligheter for hver 250m, sier Orten til NTB.

– Forbundet bidrar kun til å spre usikkerhet og frykt gjennom slike feilaktige sammenligninger.

Har ikke lyttet til næringslivet

Orten registrerer at Norges Lastebileierforbund ikke ønsker å prioritere ferjefrie fjordkryssinger på Vestlandet. Det er noe han mener vitner om at forbundet ikke har lyttet til næringslivet langs kysten.

– Næringslivet langs Vestlandet er opptatt av å bygge attraktive bo- og arbeidsmarkeder gjennom å korte ned reisetiden og gjøre det mulig å reise hele døgnet. Det oppnår vi ikke med å kjøre ferge, men ved å bygge sammen regionene med fergefrie samband som Rogfast, Hordfast, Møreaksen og Hafast.

Nøkkelord:

Anlegg, Tunnel
 

Samme entreprenør og byggherre på to alvorlige koronautbrudd i Oslo:
- Vi har tøffe smitteverntiltak

 

Smitteutbrudd ved ny byggeplass i Oslo - 18 bekreftet smittet

 

BNL-sjefen med klare råd etter nytt smitte-utbrudd:
Bransjens omdømme handler om hvordan vi håndterer hver sak

 

HENT starter på bygging av milliardprosjektet Aker Tech House

 

Lastebil mistet
800 liter maling i Oslo

 

Planleggingen av ny politihøgskole settes i gang

 

Flere nye bygg har rast ned i skredgropen i Gjerdrum

 

Aina Sunde Dahl skal lede Multi-consult i sør

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen