Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

- Tiden for en jernbane i nord er overmoden

Det er lenge siden det er blitt bygd jernbane i nord. Her fra den offisielle åpningen av forlengelsen av Nordlandsbanen til Bodø. Kong Olav var først av toget i Bodø. Foto: NTB scanpix

Publisert: 20.04.2019 00:10. Sist endret: 26.04.2019 09:12.

Jernbane-ropene fra både politikere, næringsliv og nord-norske samfunnsdebattanter er i ferd med å tilta i styrke. Nå venter de spent på Jernbanedirektoratets utredning. 

  • Selger eiendom i Gøteborg

  • Ny flyplass i Nordland får milliarder

  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars

  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Selger eiendom i Gøteborg
  • Ny flyplass i Nordland får milliarder
  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars
  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning
  • Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død
  • Stenger byggeplass i Bergen etter koronasmitte
  • Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo - entreprenør avviser
  • Innlegg: Tips for å bekjempe smitte – nå og fremover
  • NCC overleverte nytt badeanlegg til Bærum kommune
  • Han er ny salgs- og markedssjef i Eltrode
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorFrode Aga

Egon Holstad - Foto Ronald Johansen
 

Egon Holstad, journalist og kommentator i iTromsø.no. Foto: Ronald Johansen

Nylig gikk journalist og kommentator Egon Holstad fra avisa iTromsø hardt ut i Byggeindustrien mot norske politikere som i flere tiår har vegret seg å bygge ut jernbanen i Nord-Norge.

I fjor var det 60 år siden jernbanen kom til Fauske.

– Siden 1958 har det jo ikke vært noe flertall i nasjonalforsamlingen vår – uansett hvilket parti som har sittet på statsministeren – for å bygge jernbane videre nordover, til tross for at det årlig settes rekorder i vinterturisme i Nord, samt at fiskeriaktiviteten slår stadig nye rekorder, skrev Egon Holstad i gjestespalten Utsiden i Byggeindustrien.

– Noen må snart ringe en voksen, slo han fast og karakteriserte politikerne våre som både pinglete og defensive.

Nordlys-redaktør mener politikerne har vært tafatte
Holstad er ikke alene om å mene nettopp det. Nordlys-redaktør Helge Nitteberg har også skrevet en lengre kommentar på nordnorskdebatt.no om hvorfor en jernbane bør strekke seg lenger enn til dagens stoppested på Fauske.

Helge Nitteberg
Sjefredaktør Helge Nitteberg i Nordlys.

Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys

– Tiden er overmoden for å komme i gang, sier Helge Nitteberg til Byggeindustrien.

– Det har vært en viss bevegelse i debatten den siste tiden, og Jernbanedirektoratet skal komme med sin utredning for Nord-Norge-banen senere i år. Vi må forvente at dette er en jernbaneutbygging som blir lagt inn i neste Nasjonale transportplan eller ved første anledning som byr seg, sier Nitteberg.

Han er enig med Holstad i at norske politikere – også de nordnorske – har vært tafatte i jernbanedebatten.

– Det har vært liten iver blant stortingsrepresentanter fra nord for å få til dette prosjektet, og vi skulle spesielt ønsket at politikerne fra Troms var enda tyngre inne i denne saken. Nord-Norge-banen har den siste tiden blitt aktualisert med den stadig økende vogntogtrafikken langs veiene våre og de sikkerhetsutfordringene det medfører. En jernbane vil kunne avlaste godstransport med vogntog, og samtidig sørge for tryggere ferdsel langs et vegnett som har et stort etterslep, sier Nordlys-redaktøren.

Viktig for Norge
Men han mener at prosjektet ikke bare er viktig lokalt og regionalt, men også for nasjonen Norge.

– Fiskerinæringen er den viktigste næringen i nord, og når eksport av olje og gass trappes ned på sikt, vil den bli den viktigste eksportnæringen Norge har. Det er stipulert at sjømatindustrien vil tre- til fem-dobles i fremtiden, og her må man være i forkant og bygge ut den infrastrukturen som trengs for å høste fruktene. I tillegg er det jo dette et viktig miljøspørsmål, mener Nitteberg.

– Egon Holstad skriver i sin kommentar at en skrinlegging av NSBs navneendring til Vy som koster 280 millioner kroner, kunne vært en god start dersom det trengs penger. Hva tenker du om det?

– Navneskiftet til Vy er i seg selv total galskap, det tror jeg alle kan være enige om. Men her i nord er det større frustrasjon knyttet til at det er bevilget langt mer jernbanemidler sørpå der jernbanenettet allerede er godt utbygd. I nord har vi et stort etterslep på både fylkesveiene våre og på riksveiene, og tog har vi jo ikke. Så for Nord-Norge er det en provokasjon at det er så lite fokus på vår landsdel, sier Nitteberg.

Kan gå til Kirkenes med LNS-sjef
Administrerende direktør Frode Nilsen i en av Nord-Norges største entreprenører, LNS, mener debatten om en jernbane i nord har vært kraftig underkommunisert.

Frode Nilsen
Frode Nilsen i LNS.

– Med alt det som produseres i nord, særlig med tanke på fiskeindustrien, så er et slikt prosjekt nesten selvfinansierende uten at du trenger å kjøre en eneste passasjer, sier Frode Nilsen til Byggeindustrien.

Han ser ikke noen fysiske hindringer ved å bygge ut jernbanen i krevende natur og et barsk vinterklima i nord.

– Det er jo 50 år siden de sendte folk til månen, så da må det jo være mulig å bygge togbane i Nord-Norge. Jeg mener man i første omgang burde fokusere på strekningen fra Narvik og nordover. Det er derfra og opp det skapes mye verdier. Fauske til Narvik blir mest en transportetappe, mener Nilsen.

LNS-sjefen tror heller ikke en bane trenger å stoppe i Tromsø.

– Den kan like gjerne gå til Kirkenes, sier Nilsen.

Men foreløpig er ikke en utbygging helt til Finnmark på myndighetenes bord. Jernbanedirektoratets utredningsarbeid for en jernbanestrekning fra Fauske til Tromsø gikk januar inn i mer faglig fase der blant annet kostnadsestimater og samfunnsøkonomi skal vurderes.

I fjor ble det gjennomført tre innspill-konferanser, én i Tromsø, én i Narvik og én på Fauske, som skulle sikre lokal og regional medvirkning i utredningsarbeidet. Det skal også etableres en referansegruppe for arbeidet. En høringsversjon av utredningsarbeidet er planlagt sendt ut rett før sommerferien og en ferdig rapport skal ifølge Jernbanedirektoratet foreligge senhøstes 2019.

Nøkkelord:

Anlegg, Jernbane
 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

 

Ny flyplass i Nordland får milliarder

Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død

 

Stenger byggeplass i Bergen etter korona-smitte

 

Økende etterspørsel etter byggevarer i tre - men fall i eksporten

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen