Det er lenge siden det er blitt bygd jernbane i nord. Her fra den offisielle åpningen av forlengelsen av Nordlandsbanen til Bodø. Kong Olav var først av toget i Bodø. Foto: NTB scanpix

- Tiden for en jernbane i nord er overmoden

Jernbane-ropene fra både politikere, næringsliv og nord-norske samfunnsdebattanter er i ferd med å tilta i styrke. Nå venter de spent på Jernbanedirektoratets utredning. 

Egon Holstad, journalist og kommentator i iTromsø.no. Foto: Ronald Johansen

Nylig gikk journalist og kommentator Egon Holstad fra avisa iTromsø hardt ut i Byggeindustrien mot norske politikere som i flere tiår har vegret seg å bygge ut jernbanen i Nord-Norge.

I fjor var det 60 år siden jernbanen kom til Fauske.

– Siden 1958 har det jo ikke vært noe flertall i nasjonalforsamlingen vår – uansett hvilket parti som har sittet på statsministeren – for å bygge jernbane videre nordover, til tross for at det årlig settes rekorder i vinterturisme i Nord, samt at fiskeriaktiviteten slår stadig nye rekorder, skrev Egon Holstad i gjestespalten Utsiden i Byggeindustrien.

– Noen må snart ringe en voksen, slo han fast og karakteriserte politikerne våre som både pinglete og defensive.

Nordlys-redaktør mener politikerne har vært tafatte
Holstad er ikke alene om å mene nettopp det. Nordlys-redaktør Helge Nitteberg har også skrevet en lengre kommentar på nordnorskdebatt.no om hvorfor en jernbane bør strekke seg lenger enn til dagens stoppested på Fauske.

Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys

– Tiden er overmoden for å komme i gang, sier Helge Nitteberg til Byggeindustrien.

– Det har vært en viss bevegelse i debatten den siste tiden, og Jernbanedirektoratet skal komme med sin utredning for Nord-Norge-banen senere i år. Vi må forvente at dette er en jernbaneutbygging som blir lagt inn i neste Nasjonale transportplan eller ved første anledning som byr seg, sier Nitteberg.

Han er enig med Holstad i at norske politikere – også de nordnorske – har vært tafatte i jernbanedebatten.

– Det har vært liten iver blant stortingsrepresentanter fra nord for å få til dette prosjektet, og vi skulle spesielt ønsket at politikerne fra Troms var enda tyngre inne i denne saken. Nord-Norge-banen har den siste tiden blitt aktualisert med den stadig økende vogntogtrafikken langs veiene våre og de sikkerhetsutfordringene det medfører. En jernbane vil kunne avlaste godstransport med vogntog, og samtidig sørge for tryggere ferdsel langs et vegnett som har et stort etterslep, sier Nordlys-redaktøren.

Viktig for Norge
Men han mener at prosjektet ikke bare er viktig lokalt og regionalt, men også for nasjonen Norge.

– Fiskerinæringen er den viktigste næringen i nord, og når eksport av olje og gass trappes ned på sikt, vil den bli den viktigste eksportnæringen Norge har. Det er stipulert at sjømatindustrien vil tre- til fem-dobles i fremtiden, og her må man være i forkant og bygge ut den infrastrukturen som trengs for å høste fruktene. I tillegg er det jo dette et viktig miljøspørsmål, mener Nitteberg.

– Egon Holstad skriver i sin kommentar at en skrinlegging av NSBs navneendring til Vy som koster 280 millioner kroner, kunne vært en god start dersom det trengs penger. Hva tenker du om det?

– Navneskiftet til Vy er i seg selv total galskap, det tror jeg alle kan være enige om. Men her i nord er det større frustrasjon knyttet til at det er bevilget langt mer jernbanemidler sørpå der jernbanenettet allerede er godt utbygd. I nord har vi et stort etterslep på både fylkesveiene våre og på riksveiene, og tog har vi jo ikke. Så for Nord-Norge er det en provokasjon at det er så lite fokus på vår landsdel, sier Nitteberg.

Kan gå til Kirkenes med LNS-sjef
Administrerende direktør Frode Nilsen i en av Nord-Norges største entreprenører, LNS, mener debatten om en jernbane i nord har vært kraftig underkommunisert.

– Med alt det som produseres i nord, særlig med tanke på fiskeindustrien, så er et slikt prosjekt nesten selvfinansierende uten at du trenger å kjøre en eneste passasjer, sier Frode Nilsen til Byggeindustrien.

Han ser ikke noen fysiske hindringer ved å bygge ut jernbanen i krevende natur og et barsk vinterklima i nord.

– Det er jo 50 år siden de sendte folk til månen, så da må det jo være mulig å bygge togbane i Nord-Norge. Jeg mener man i første omgang burde fokusere på strekningen fra Narvik og nordover. Det er derfra og opp det skapes mye verdier. Fauske til Narvik blir mest en transportetappe, mener Nilsen.

LNS-sjefen tror heller ikke en bane trenger å stoppe i Tromsø.

– Den kan like gjerne gå til Kirkenes, sier Nilsen.

Men foreløpig er ikke en utbygging helt til Finnmark på myndighetenes bord. Jernbanedirektoratets utredningsarbeid for en jernbanestrekning fra Fauske til Tromsø gikk januar inn i mer faglig fase der blant annet kostnadsestimater og samfunnsøkonomi skal vurderes.

I fjor ble det gjennomført tre innspill-konferanser, én i Tromsø, én i Narvik og én på Fauske, som skulle sikre lokal og regional medvirkning i utredningsarbeidet. Det skal også etableres en referansegruppe for arbeidet. En høringsversjon av utredningsarbeidet er planlagt sendt ut rett før sommerferien og en ferdig rapport skal ifølge Jernbanedirektoratet foreligge senhøstes 2019.