Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Lanserte elektrisk betongbil på Bauma

Klaus Glad i Jørn Glad A/S kan fortelle om stor interesse rundt den nye bilen
‹ ›

Publisert: 09.04.2019 16:03. Sist endret: 10.04.2019 14:14.

Liebherrs betongbil-avdeling har sammen med den skandinaviske importøren Jørn Glad A/S, Bellona, Statsbygg og NorBetong jobbet frem en betongbil med elektrisk trommeldrift – og denne fikk sin verdenslansering på Bauma i Tyskland denne uken.

  • Klimamelding møter isfront

  • BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i kommuner med strenge smitteverntiltak

  • Innlegg: Oslo kommune med nye smitteregler for byggeplasser

  • Nye Veier skal bygge Ringeriksbanen

Nettleder

Utnytt muligheten!

Les også:

  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Klimamelding møter isfront
  • BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i kommuner med strenge smitteverntiltak
  • Innlegg: Oslo kommune med nye smitteregler for byggeplasser
  • Nye Veier skal bygge Ringeriksbanen
  • Ny flyplass i Bodø garanteres av regjeringen
  • Utnytt muligheten!
  • Reguleringstempoet har gått kraftig ned i norske kommuner: - Alvorlig, mener NBBL
  • NRC Group Norge blir med i Diversitas
  • Ingeborg-nettverket lanserer mentorprogram for rørbransjen
  • Oslo kommune ber om smitte-tips - varsler mer testing og smittesporing på byggeplasser
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo

Flere kontrakter

  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorArve Brekkhus

Den nye elektriske betongbilen er i stor grad blitt realisert gjennom det Bellona-initierte prosjektet for utslippsfri betongtransport og -leveranse til byggeplass (støttet av Pilot-E). Her har altså Liebherr, Liebherr-forhandler Jørn Glad A/S, NorBetong, Statsbygg og Bellona jobbet sammen om den nye løsningen.

Dette er en betongbil man har ventet på skulle bli presentert, men det har vært stort hemmelighold rundt utstyret før det nå altså ble lansert for publikum på Bauma. Og Jørn Glad A/S kan melde om stor interesse for den nye betongbilen.

Stor interesse

- Interessen på messen så langt har vært helt enorm. Det var ikke kjent at denne skulle bli lansert her på Bauma – men etter at dette ble kjent har vi hatt veldig mye besøk – og vi forventer at interessen bare vil øke på i dagene fremover. Det er spesielt i Danmark, og ikke minst i Norge, vi har sett den aller største interessen - men vi ser også at resten av Europa ser dette som en spennende og interessant utvikling, sier Klaus Glad i Jørn Glad A/S til Byggeindustrien.

Han har allerede fått flere konkrete kjøpsforespørsler fra norske kunder, og forventer å kunne signere den første avtalen relativt raskt.

- Vi har fått mange gode signaler på den nye maskinen og måten dette er gjort på. Betongbilen er som skapt for det norske markedet, med stadig strengere krav om utslippsfire og fossilfrie bygge- og anleggsplasser, mener Glad.

Den elektrisk drevne trommelen kan frakte alle typer betong, og har en kapasitet på 10 kubikkmeter betong og den elektriske driften bidrar til et betydelig redusert drivstofforbruk. Forbruket skal bli redusert med rundt 30 prosent, og bidrar også til lavere støy. Batterikapasiteten skal kunne vare en hel arbeidsdag, og man skal enkelt kunne justere hastigheten og forbruket på trommelen.

Betongbilen er bygget på et helt ordinært understell – og kan tilpasses alle merker.

- Det spesiell med Liebherr sin nyutviklede løsning er at man ikke trenger gjøre noen modifiseringer eller ombygginger av selve chassiset. Det benyttes som levert fra fabrikk, uten noen endringer på selve dimensjonene. Batteriet monteres under selve trommelen, med motor og mikser-girkasse mellom trommel og førerhus. Her kommer man lett til. Lading av trommelbatteriet skjer fra siden av bilen, og det benyttes en ordinær type 2 kontakt til dette, sier Glad.

Batteriet har en størrelse på 32 kWh og har 125 kW toppytelse med 60 kW kontinuerlig kraft.

- Mulig å skape reell endring
- Betongtransport krever mye energi og høy driftssikkerhet. Med dette viser vi at det er mulig å skape reell endring også i de mest krevende kjøretøyene og prosessene. Vi ser nå starten på en omfattende omlegging innenfor byggebransjen. Statsbygg, Liebherr og NorBetong har vist store ambisjoner i arbeidet. Vi i Bellona er strålende fornøyde med å ha slike partnere, sier Christian Eriksen, fagsjef i Bellona.

Han er takknemlig for Pilot-E-støtten til prosjektet. 

- Dette hadde ikke kommet i gang uten dem. Deres nyeste utlysning retter seg spesifikt mot bygge- og anleggsvirksomhet, og jeg er svært spent på prosjektene som kommer ut av denne runden, legger Eriksen til.

Leveringsklar på nyåret

Glad forteller at betongbilen skal kunne settes rett i trafikk, og uten de store modifiseringene vil heller ikke pristillegget bli spesielt stort – selv om modellen naturligvis koster noe mer enn med tradisjonell drift på trommelen. Planen er at den nye betongbilen skal være leveringsklar på nyåret.

Helelektrisk

Det ble lansert en modell på et vanlig lastebilchassis og en versjon på semi-understell. Semimodellen ble også presentert i helelektrisk utgave – altså med elektrisk drift på selve bilen – og med noe større kapasitet. Denne modellen er imidlertid ikke tenkt levert til det norske markedet.

- Helelektrisk drift vil også bli tilgjengelig på begge modellene, det er kun snakk om tid. Dermed vil vi kunne tilby en meget god totalpakke med elektrisk drift på både trommel og bilen – og som helt sikkert vil bli spesielt interessant for det norske markedet. I tillegg jobbes det med elektriske betongpumper, så vi er definitivt inne i en spennende periode, og jeg tror utviklingen vil gå raskere enn vi tror med tanke på elektrisk drift innen betongbransjen, påpeker Glad.

Nøkkelord:

Bauma, Anlegg, Betong, Anleggsmaskiner, Bildekarusell
 

Nye Veier
skal bygge Ringeriksbanen

 

BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i kommuner med strenge smitteverntiltak

 

Reguleringstempoet har gått kraftig ned i norske kommuner:
- Alvorlig, mener NBBL

 

Ny flyplass i Bodø garanteres av regjeringen

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen