Kjetil i Tettum i E.D.Knutsen UCO ser frem til å kunne hente de nye maskinene til Norge på nyåret.

Liebherr lanserer nye tårnkraner med syntetisk heisevaier

Liebherr lanserer nå en stor nyhet til sine nye tårnkraner. Gjennom ti år har de forsket på utviklingen av en ny type syntetisk heisevaier som vil endre kranenes egenskaper.

(Klikk for større versjon)

- Dette er en nyhet som vi har store forventninger til. Det er jobbet lenge med utviklingen av en ny heisevaier og den nye løsningen vil optimalisere tårnkranene, slik at man får bedre rekkevidde og kapasitet, sier Kjetil i Tettum i E.D.Knutsen UCO til Byggeindustrien.

Det nye konseptet blir vist frem for første gang på Bauma i München denne uken – og Tettum ser frem til å ta de nye kranene med den nye heisevaieren til Norge.

Omfattende arbeid
Den nye syntetiske heisevaieren blir levert til den nye EC-B Fibre-serien. Tårnkranene som i første omgang leveres med konseptet er modellene 240 EC-B 10 Fibre, 240 EC-B 10 Fibre, 278 EC-B 12 Fibre og 378 EC-B 12 Fibre i EC-B Fibre-serien.

- Dette er et produkt vi er meget stolte over å kunne presentere. Våre ingeniører har jobbet med løsningen i rundt ti år – og heisevaieren har nå vært og er i ferd med å bli testet i flere ulike prosjekter– og resultatene er meget gode. Det betyr at vi kan lansere løsningen for markedet her på Bauma – og vi ser frem til å levere de første maskinene ut til kundene like over årsskiftet, sier markedsansvarlig Hans-Martin Frech i Liebherr-Werk Biberach GmbH. Den nye syntetiske heisevaieren er ikke bare utviklet for tårnkranene til Liebherr– men vil også benyttes på mobilkraner og terrenggående kraner.

Flere fordeler
De nye tårnkranene får vesentlig forbedret yteevne med den nye syntetiske heisevaieren.

- Modellen 378 EC-B 12 Fibre, som vil bli volummodellen vår i Norge, vil nå få en løftekapasitet på 12 tonn, en radius på 78 meter og en løftekapasitet på maks radius på 2,8 tonn. Dette er en vesentlig forbedring fra forrige versjon med vanlig stålvaier – noe som betyr bedre og mer effektiv drift, sier Tettum. Han har stor tro på at de nye kranene vil slå godt an i det norske markedet – og regner med å levere mange enheter av nettopp den største modellen hjemme i Norge.

Frech forteller at heisevaieren er meget stabil – og det er veldig lite vibrasjoner.

- Det mest kompliserte med utviklingen av en nye løsningen har vært å få vaieren til å få en jevn fordeling og struktur på vaiertrommelen– men dette har vi nå fått til – og er banebrytende med tanke på denne typen løsninger. Den syntetiske heisevaieren har en vekt som bare er 20 prosent av en stålvaier, og den varer fire ganger lenger. Man slipper også å benytte fett eller smøreolje, noe som selvsagt er en stor fordel, påpeker Frech.

Liebherr har også utviklet en enkel måte å følge med på slitasjen av den syntetiske vaieren – slik at man hele tiden skal ha full oversikt ved lang tids bruk.

- Vi er de første som har fibervaier av denne typen – og den er eksklusivt utviklet for Liebherr. Dette vi utgjøre en stor forskjell både for brukerne og montørene, påpeker Tettum.

Ved siden av den nye heisevaieren er det også flere andre nyheter og forbedringer på de nye tårnkranene – blant annet er det en en større modernisering av førerhuset med forbedringer innen ergonomi, styresystemer og andre tekniske hjelpemidler.

- Vi har også lagt ned store ressurser i at man lettere skal kunne frakte tårnkranene til og fra byggeplassen – men å bruke så få lastebiler som mulig for effektiv håndtering, legger Frech til.

(Klikk for større versjon)