Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Under

‹ ›

Publisert: 09.04.2019 10:17. Sist endret: 09.04.2019 11:12.

Publisert: 09.04.2019 10:17. Sist endret: 09.04.2019 11:12.

Undervannsrestauranten Under har tatt hele verden med storm, og restauranten med den unike sjøutsikten er definitivt et lite underverk.

  • Skrubben Havn

  • Berger Hage

  • Scandic Victoria Lillehammer

  • Torvbråten skole

Nettleder

Hva nå, Helse Møre og Romsdal?

Les også:

  • Koronakrisens tapere er fremtiden
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
  • Ett år siden pandemiens spede start - hvor går veien nå?
  • Må sette krav og stå ved dem - samt komme med incentiver
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Ekspert mener prosjektstyremedlem kan ha vært inhabil i råd om Skanska-avbestilling
  • Håper å nå 20.000 elever med digital bygg- og anleggskampanje
  • Qmatec lanserer borerigg montert på 38-tonns Hitachi-graver
  • Podkast: Slik vil samferdselsministeren sørge for klima-omstilling i anleggsbransjen
  • Bravida kaller Hjelset en parodi - og setter spørsmålstegn ved prosjektering, pris og tidsbruk
  • Smalås ny regionssjef i Maxbo Teknikk
  • Nye omsorgsboliger levert med alvorlige branntettingsfeil i Tromsø
  • Ekstremværet Frank inntar Nord-Norge med ekstreme vindkast sammen med sterk kulde
  • Solberg kjørt på klima i Stortinget
  • Magnus Eriksson får direktørrolle i Atkins Norge
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Flage Maskin vant brukontrakt i Askøypakken

Flere kontrakter

  • Sjøentreprenøren oppgraderer havneanlegg i Harstad
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
  • Eide Entreprenør med rehabiliteringsjobb i Bærum
  • HAB signerte kontrakt for etablering av sykkelfelt og fortau i Tåsenveien
  • Veidekke og Ramirent signerte kontrakt på milliardprosjekt
  • AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSindre Sverdrup Strand

Fakta

 

Sted: Lindesnes

Prosjekttype: Nybygg Restaurant

Bruttoareal: 590 kvadratmeter

Byggherre: Lindesnes Havhotell

Totalentreprenør: BRG Entreprenør

Kontraktsum eks. mva.: Ca. 27 millioner kroner

ARK: Snøhetta

Rådgivere: RIB/RIG/RIByFy: Asplan Viak l RIV rør: Løyning
l RIV vent: Rivco l RIBR: Drag l RIE: Tratec l Belysning: ÅF lightning

Underentreprenører og leverandører: Rørlegger/Ventilasjon: ERV l Elektro: Tratec l Grunnarbeider: Lista Fjellboring/Brødrene Haddeland l Undervanns-arbeid: O.E. Hagen l Akustiske himlinger og vegger: GHV l Eikeinteriør og -møbler: Hamran l Storkjøkken: Norrøna Storkjøkken l Betong: Unicon l Glass-/aluminiumfasader: Tore Andresen l Heis: Thyssenkrupp

Under bølgene på Sørlandskysten ligger Norges mest eksotiske middagsutsikt. Den Snøhetta-tegnede restauranten Under er Europas første undervanns-restaurant, og siden åpningen 20. mars har bordbestillinger og pressehenvendelser fra hele verden flommet inn.

Entreprenør BRG har stått for byggingen av det unike bygget, og prosjektleder Leif Lans og anleggsleder Stanley Håland innrømmer at både oppmerk-somheten, presisjonen og den enorme kompleksiteten som knytter seg til bygget, har stilt strenge krav til entreprenøren.

– Det er klart man tenker på det. Det blir dobbelt fokus i forhold til et normalt prosjekt, og dette er også et bygg med mange risikoelementer. Bygget skal være vanntett, og kompleksiteten er stor. Det er veldig få rette flater, og det har vært null mulighet for å feile her, sier prosjektleder Lans til Byggeindustrien.

– Man blir ekstra skjerpet, bekrefter Håland.

Funkis i fjæra

Arkitekt Rune Gransdal i Snøhetta tror det er flere årsaker til at undervannsrestauranten har vakt mye oppsikt både i og utenfor Norge.

– Dette et veldig spesielt bygg. Det er første gangen vi har gjort noe slikt i Europa, og det er spennende for folk å komme ned og se en ukjent verden under vann. Vi har forsøkt å knytte bygget til naturen og området hvor det ligger, og håper det over tid vil gli inn i omgivelsene. Samtidig er dette et værhardt område, og bygget er designet for å tåle dette. Kombinasjonen matopplevelse, marinebiologi og arkitektur, med et tydelig lesbart konsept utført av stolte lokale håndverkere ved hjelp av tradisjonelt håndverk og moderne teknologi, gir flere bein å stå på og er en unik kombinasjon, sier han.

Arkitekten forteller at undervannsrestauranten har vært gjennom en lang prosess før de fikk hodet over vannet i prosjektet.

– I starten tenkte vi altfor komplisert. Vi tok så et steg tilbake og spurte oss selv «Hva er det vi prøver på her?», og svaret er ganske enkelt at vi prøver å få folk fra A til B, fra tre meter over til fem meter under havoverflaten. Valget falt på et betongrør. Det er en logisk og funksjonell form, sier han.

Plasstøpt prakt

Mesteparten av bygningskroppen i prosjektet består av dette store betongrøret som stikker opp av vannet. Den nøyaktig utformede og buende formen er designet basert på norsk offshorekompetanse og beregninger av de ekstreme kreftene som kommer til å slå mot restauranten på stormfulle dager. Bygget skal kunne stå imot Atlanterhavets vrede og rekordkraftige stormer.

Det omtrent 35 kvadratmeter store vinduet som gir restauranten den unike havutsikten, kommer fra en nederlandsk akvarieleverandør, er 25 centimeter tykt, og veier mellom ti og tolv tonn. Skallet av vanntett betong, som utgjør beskyttelse mot hav, vær og vind i tillegg til å gi bygget mye av sitt harde uttrykk, er mellom 40 og 50 centimeter tykt på forskjellige steder i konstruksjonen.

Hele betongkroppen, komplett med vinduer, er plasstøpt på en stor lekter utenfor kysten hvor Under nå ligger.

Med byggestarten i januar 2018 fikk BRGs håndverkere ganske tøffe og værharde arbeidskår i starten av prosjektet.

– Det var en ekstremt komplisert betongkonstruksjon med veldig strenge krav til betongkvalitet. Denne ble støpt her ute i stiv kuling og kuldegrader, forteller BRG-prosjektleder Leif Lans.

Byggearbeidet på en lekter i Nordsjøen har krevd et strengt HMS-regime, og Lans er glad for å kunne fortelle at prosjektet ikke har hatt en eneste fraværsskade i løpet av den omtrent ett år lange byggetiden.

– Dette er ikke akkurat noe A4-bygg, og det har vært den mest kompliserte betongkonstruksjonen vi noen gang har vært borti. Det handler både om at den skal være vanntett nede på seks-syv meters dybde, den kompliserte formen på konstruksjonen og ikke minst kravet til overflaten. Alt er synlig, forteller Lans.

Utsiden inn

Sommeren 2018 ble den 1.600 tonn tunge betongkonstruksjonen senket ned og forankret til havbunnen utenfor Lindesnes Havhotell. Siden den traff vannet har ikke betongkonstruksjonen lekket en eneste dråpe, og utfordringer rundt noen mindre vanntette fuger rundt vinduene ble også løst etter hvert i prosjektet.

Plasseringen ute i sjøen gir også bygget noen helt spesielle utfordringer med kondens på innsiden, og dette har blitt løst ved å bygge en egen fasade vendt innover i bygget på innsiden av betongskallet. I det 15 centimeter store luftesjiktet mellom betong og klimavegg, komplett med isolasjon og membran, blåses luft som tar med seg fukten opp og ut av bygget over vannoverflaten.

– Noe som også er litt stilig på dette prosjektet, er at vi bygde takstoler for å få til forskalingen av toppdekket. Disse takstolene ble brukt igjen da vi bygde himlingene på innsiden her. Dette bygget er en boks i en boks, sier Lans.

Vel servert

Nedsenkningen av betongboksen ble i utgangspunktet forsinket én måned da de geotekniske undersøkelsene av havbunnen ikke hadde forberedt prosjektet på dårlige undervanns grunnforhold. Siden restaurantåpningen var bestemt allerede før BRG satte i gang byggingen, var det ikke noe annet å gjøre enn å brette opp ermene og hente inn tapt tid.

– Vi måtte detaljplanlegge prosjektet, ta det helt fra hverandre og bygge det opp igjen, forteller anleggsleder Stanley Håland.

Takket være nitid planlegging, styrket mannskap og streng kontroll, kom entreprenøren i mål med bygget som bestilt. Prosjektleder Leif Lans innrømmer at han er stolt av resultatet.

– Det har blitt fantastisk flott, og det er ikke noe tvil om at vi er stolte. Det kreves en stor faglig tyngde og flinke fagfolk for å løse denne konstruksjonen og for å styre denne prosessen. Dette blir et referansebygg for oss, sier Lans.

Inngangspartiet til Under er kledd i lokal villeik fra Lindesnes. Utvendig er treverket lakkert, og minner mest om overflatene på ei tresnekke, mens treverket innvendig fremstår som naturlig og ubehandlet. Kledningen går igjen gjennom hele bygget, inkludert møblene, og er en konstant mens lyset og fargene i himlingen endres jo lengre ned under vann man kommer i bygget. Akustikkplatene som utgjør himlingen, kommer fra Danmark, og er skreddersydd for innsiden av restauranten basert på laserskanning av bygget.

– Det er et veldig godt rom å være i og ikke klaustrofobisk i det hele tatt. Vi er veldig fornøyde med det endelige resultatet, og synes dette er blitt et helhetlig og godt gjennomført prosjekt, sier arkitekt Rune Gransdal.

Kvalitet i alle ledd

Byggherre for restauranten er Lindesnes Havhotell, som eies av familien Ubostad. Gaute Ubostad vet at det kan ligge skjær i sjøen for det ambisiøse restaurantkonseptet, men han har tro på Under.

– Foreløpig er vi kjempefornøyde. Vi vet jo ennå ikke om vi har lyktes, men vi har tro på at hvis vi gjør ting med kvalitet i alle ledd, vil vi lykkes, sier han.

Ubostad forteller at undervannsrestauranten ble født som Lyngdal-sambygding Sigurd Otterbecks idé om å bygge et undervannshotell. Etter en kopp kaffe sammen med brødrene Gaute og Stig Ubostad, landet de på at en restaurant var mer gjennomførbart. Det har likevel ikke vært enkelt.

– Det har vært utfordringer i de fleste faser av prosjektet, og de største utfordringene var knyttet til grunnforholdene under havbunnen. Det har også vært en sammensatt entrepriseform med mange forskjellige firmaer og kompetanser, men det har gått greit å sjonglere, forteller han.

Nøkkelord:

 

Ekspert mener prosjektstyremedlem kan ha vært inhabil i råd om Skanska-avbestilling

 

Bravida kaller Hjelset en parodi
- og setter spørsmålstegn ved prosjektering, pris og tidsbruk

 

Podkast: Slik vil samferdselsministeren sørge for klima-omstilling i anleggsbransjen

 

Nye omsorgsboliger levert med alvorlige branntettingsfeil i Tromsø

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen