Amerikalinjen

Store arealer er oppgradert, og nye elementer er tilført i et 100 år gammelt bygg. Men en respektfull bevaring av de antikvariske detaljene, gjør at tidsånden ikke bare er beholdt, men også forsterket i det nye hotellet.

Fakta

Sted: Oslo

Prosjekttype: Hotell

Bruttoareal: 6.500 kvadratmeter

Byggherre: Fremtind Forsikring / Nordic Property Management

Byggeledelse/ITB koordinator: Øyvind Moen

Prosjekt- og byggeledelse: Nordic Property Management

Operatør av hotellet: Nordic Hotels & Resorts

Totalentreprenør: LS Entreprenør

Kontraktsum eks. mva.: 150 millioner kroner

Arkitekt: Kritt Arkitekter

Interiørarkitekt: Puroplan

Rådgivere: RIB: Lindland Byggprosjektering l RIV: Løyning l RIE: Tratec Teknikken l RIBr, RIAku, RIEnergi: Multiconsult

Underentreprenører og leverandører: Riveentreprenør: Ager Wick l Rehab av vinduer: HV Service l Ståldører og branndører: Rapp Bomek l Tredører: Swedoor l Glassdører, innredning og garnityr våtrom: Duscholux l Aluminiumsdører: Saga Aluminium l Vinduer: Bykle Vindu l Utvendige malte overflater: Front Entreprenør l Glassrekkverk: Q-railing lLås og beslag: Assa Abloy Hospitality l Malerarbeider, tepper: Malermester Nordhuus l Flisarbeider, mur og puss: FS Mur l Heltregulv, parkett, listverk, takstukkatur: Manomodo l Systemhimlinger: UTV l Glasstak, overlys og takluker: Bolseth Glass l Blikkenslager: Øivind Nielsen Blikkenslagerverksted l Storkjøkken og kjøkkeninnredning: Metos l Interiør og møbler: Sifab l Innvendige trapper: Midthaug og Nor-Trapp l Branntetting: Firesafe l Rørlegger: Olto VVS l Inergenanlegg: Buskerud Brannservice l Kjølerom- og fryseromsystemer: ProRef l Ventilsjon: Bjerke Ventilasjon l Belysning: Flos Norge l Internfjernsyn: Speeron l Heiser: Kone l Løftebord: TKS Heis

Bygmesterfirmaet Singer, Broch & Berg var ansvarshavende for de fire byggeårene frem til bygningen sto ferdig i 1919. Størstedelen var hovedkontor for Den norske Amerikalinje helt opp til 1970-tallet, men det har helt frem til det siste fungert som kontorbygg for ulike leietakere.

Det 100 år gamle bygget har en ny-barokk stil, med en rekke elementer i fasade og interiør som skulle markere Norge som sjøfartsnasjon og synliggjøre det nære båndet til selve utfartsdrømmen – Amerika. Før passasjerluftfarten tok av, var hovedkontoret til Den norske Amerikalinje både billettkontor, venteværelser, og bagasjeoppbevaring for turen over Atlanterhavet.

Slottet, Domkirken og Rådhuset henvender seg til store plasser eller torg. Selv om denne bygningen ikke har en offentlig funksjon, er den i samme kategori. Med sin majestetiske fasade i en hel kvartalsbredde rammer den inn Jernbanetorget mot sørvest, og passeres av flere tusen mennesker hver dag i Norges aller største kollektivknutepunkt.

Kritt Arkitekter ble i sin tid spurt av eier Fremtind Forsikring om å lage et mulighetsstudium for en oppgradering til et moderne kontorbygg.

– Men med tanke på beliggenheten i kvadraturen så vi også på mulighetene for et hotell. Begge mulighetsstudiene ble liggende en stund før Nordic Choice Hotels kom inn i bildet. Forprosjektet startet i 2016, der spilte vi på byggets historiske tilknytning til Amerikalinjen, forteller Nina-Caroline P. Johansen, daglig leder i Kritt Arkitekter.

Gode takhøyder

For 100 år siden bygde man for evigheten; bygget har en solid plasstøpt konstruksjon med søyler og ribbedekker.

– I slike prosjekter er det alltid uvisst hvor stor utnyttelse man kan oppnå. Men det var mange elementer som var en fordel for oss når vi skulle utvikle det videre, blant annet gode takhøyder, sier Johansen.

Den norske Amerikalinje disponerte i sin tid kjeller, første, andre og deler av tredje etasje. Hvilke arealer de hadde skilte seg tydelig ut; det var flotte himlinger, brystningspaneler og ornamenter. Resten av bygget hadde vært leid ut til andre leietakere, der var det ikke liknende utsmykning.

Totalentreprenør for det totalt cirka 6.000 kvadratmeter store prosjektet, har vært LS Entreprenør. De er hjemmehørende i Søgne, men har oppdrag over hele Skandinavia, der Choice er en viktig kunde.

Trang riggplass

– Riggplassen var ekstremt dårlig, med buss og trikk på alle tre sidene. Vi kunne kun disponere noen få kvadratmeter av fortauet mot nord. Siden det ikke var noe sted til mellomlagring, måtte alle leveranser planlegges på minuttet. I tillegg måtte alt pakkes om før det ankom oss, fordi det ikke var mottaksplass til større biler. Tårnkran kunne vi ikke disponere, kun utvendig fasadeheis, sier prosjektleder Steinar Launes i LS Entreprenør.

Byantikvaren fryktet at kulturminneverdier kunne gå tapt, og satte i gang umiddelbar fredningssak da Kritt sendte inn rammesøknaden. LS Entreprenør hadde hatt oppstart i februar 2018, og var i gang med riving av deler av bygget, parallelt med den omfattende prosjekteringen.

– Det ble en stopp i prosjektet. Vi måtte redegjøre for planene, og gå gjennom hver etasje med Byantikvaren. Da ble det bestemt hva som kunne fjernes og hva som måtte beholdes. Det har hele tiden vært en svært positiv dialog både med Byantikvaren og Plan- og bygningsetaten, forteller Johansen.

Avansert i sin tid

Byantikvaren regner bygningen som et av periodens hovedverk innen arkitekturhistorien. Fasader, rominndeling, gulv- og veggoverflater og deler av interiøret ble fredet. Byggets tekniske installasjoner var oppsiktsvekkende da det ble satt opp, med integrerte sjakter for tele-, varme- og ventilasjonssystemer.

– Byggets beskaffenhet ble raskt avdekket, sier Launes.

– Mange av de gamle konstruksjonene som skulle beholdes, blant annet teglvegger, var i elendig forfatning. Det gamle bæresystemet måtte både utbedres statisk og brannteknisk. Ingen av dekkene ble fjernet, men for å ta lyd og bedre brannmotstanden ble etasjeskillerne påstøpt, forklarer han.

Med assistanse fra en ekspert på fargevalget i kvadraturen er fasadefargen endret fra gult til rødoransje. Vinduer er skrapt og malt på nytt. I bar, resepsjon og brasserie er vinduene nye, mens gamle varevinduer er skiftet ut med nye varerammer og vinduer med identisk profil. Hotellrommene har fått nye trelags lydisolerende vinduer.

Inn mot gårdsrommet er det tatt hull i takflatene og etablert karnapper med balkonger for nye hotellrom. Det er benyttet desentralisert ventilasjon i alle etasjer med tanke på drift og energiøkonomi. I bakgården var det kun en asfaltert parkeringsplass og søppeldunker. Det viktigste nye elementet som er tilført prosjektet, er en innglassing over dette arealet, som nå har blitt en fredfull vinterhage.

I kjelleren der det tidligere var fyrrom og lagringsplass for amerikafarernes bagasje, er det nå etablert en jazzklubb med bar og en forseggjort velværeavdeling. 122 hotellrom er lirket inn i de gamle konstruksjonene. Et par av dem er ekstra fornemme; det er tidligere direktørværelser med originale detaljer. Den gang pengestrømmen var kontanter, var det to murte pengeskap med enorme ståldører i de etasjene som Amerikalinjen disponerte. Selv om ståldørene er fjernt, er selve hvelvet beholdt, som nå utgjør dusjen i baderommene.

– Det var flere forhold i byggeprosessen som var utfordrende, blant annen ombygging av pengeskapene til bad og dusjer. Her var veggtykkelsen helt opp i 1,8 meter. I tillegg har vi utvidet og forlenget to heiser, samt etablert en ny, sier Launes. Den eksisterende kapasiteten var for dårlig, derfor måtte LS Entreprenør bore seg inn under trikkeskinnene og etablere nye føringer for vann, avløp og elektro i gaten utenfor.

Unikt interiør

Interiøret er preges av eksklusivitet i materialer, detaljering, møbler og lyssetting. De opprinnelige arkitektene Bjercke og Eliassen tegnet også en del av selve interiøret, ornamenter og møbler. Noen av de gamle lampene i trapperommene er skjønnsomt tatt vare på, men her er det også laget nye kopier for å videreføre helhetsinntrykket. Flere av de nye designmøblene er tegnet spesifikt for dette hotellet.

Hotellets mange kunstverk og -installasjoner er plukket ut av tidligere direktør for Nasjonalmuseet, Sune Nordgren, som har vært kurator for utvalget.

– Vi har hatt en svært kort byggetid, og sammen med logistikkutfordringene og vernehensynet gjorde det Hotel Amerikalinjen til vårt desidert mest krevende prosjekt hittil, avslutter Launes.


Flere prosjekter