Ill. Skanska

Skanska satser på massegjenvinning ved Oslo havn

Skal bidra til redusert klimagassutslipp og gi lavere kostnader for utbyggingsprosjekter.

Oslo er den byen i Norge med klart minst tilgang på steinmasser til infrastrukturutbygging. Årlig er det et behov for å inntransportere over 6,5 millioner tonn med stein, samtidig som 2-3 millioner tonn stein transporteres ut av byen hvert år. Dette bidrar til økte klimagassutslipp og større kostnader for byggeprosjekter enn nødvendig.

- Dette er ikke bærekraftig. Derfor vil Skanska nå etablere et massegjenvinningsanlegg ved Grønlia i Oslo havn. Anlegget vil gi utbyggere mulighet til å redusere – eller til og med unngå - transport av steinmasser ut av byen. Samtidig gir det tilgang til kortreist, gjenvunnet byggeråstoff lokalt i byen. Dette vil bidra til å kunne redusere kostnader for utbyggingsprosjekter og gi lavere klimagassutslipp i Oslo by, sier Hans Petter Johannesen utviklingssjef i Skanska Industrial Solutions.

Kortreist stein
- I alle større byer bør det finnes bynære gjenvinningsterminaler slik at vi sikrer tilgang til kortreist stein for utbyggere og entreprenører, slår Johannesen fast.

Han har lang erfaring med gjenvinning av overskuddsmasser i Oslo-området, og har frem til nylig blant annet vært ansvarlig for gjenvinningsterminalen Skanska har hatt på Fornebu de siste 15 årene. Denne terminalen har mottatt store mengder stein til gjenvinning og gjenbruk og dermed bidratt på en positiv måte den store utbyggingen av Fornebu de siste årene. Nå skal terminalen legges ned, men behovet for et slikt anlegg i Oslo er stort.

Gjenvinningsterminal på Oslo Havn
Det prosjektet som er kommet lengst i utviklingen, er en ny gjenvinningsterminal for masser på Grønlia på Oslo Havn. Planen er at terminalen skal ta imot masser fra byggeprosjekter i hele Oslo. Når massene er gjenvunnet, vil de kunne benyttes til nye prosjekter i Oslo, eller fraktes ut av byen med for eksempel båt. 

- Den sjønære plasseringen gjør at terminalen vil være et godt bidrag til å flytte transport fra vei og over på sjø, noe som også er et konkret mål i Nasjonal Transportplan, heter det i en melding fra Skanska.

- Det å legget til rette for tilgang til kortreiste byggematerialer for infrastruktur er også i tråd med Oslo kommunes egne ambisiøse klimastrategi. I tillegg vil dette anlegget ligge så tett på sjøen at vi også kan bidra til målsetningen i Nasjonal transportplan i forhold til å flytte mer av tungtransporten fra vei og over til sjø, forteller Hans Petter Johannesen.

Skanska Industrial Solutions har også planer om tilsvarende gjenvinningsanlegg på Avtjerna knyttet til de ulike prosjektene for E16 og Ringeriksbanen de kommende år. Her viser beregninger gitt i rapport fra Sintef at ved det kan oppnås 320 millioner kroner i kostnadsbesparelser og 24.000 tonn i redusert utslippsreduksjon av C02 med anleggsgjennomføring som planlegger med direkte ombruk og gjenvinning, og dette gjelder kun for to av hovedprosjektene på Bærumssiden.

Publikumsvennlige nærområder
Området rundt terminalen er siste etappe for Oslos Havnepromenade og Skanska er opptatt av at hensynet til befolkningen i området skal ivaretas på en best mulig måte.

- Vi ønsker at folk skal ha tilgang til sjøen på utsiden av terminalområdet. Det blir derfor anlagt sti med møteplasser og utsiktspunkter og området legges til rette for fri ferdsel og rekreasjon, som for eksempel bedre mulighet for fiske i sjøkanten. Det vil bli brukt lokale steinmaterialer til opparbeidelse av sti og møteplasser og det hele utformes slik at det samstemmer med geologien til Oslofjordens øylandskap, sier Johannesen.

Utforming sammen med lokale interessenter
- Området skal etableres med tanke på den framtidige parken som skal komme i området. Det vil bli tilrettelagt for stedegne naturinnslag og biologisk mangfold, sier Johannesen og viser til at utformingen skjer i samarbeid med blant annet interessegruppen «Kongshavn bad» for å få til flere positive tiltak ved sjøkanten etter at anlegget er etablert.

Skanska har i sitt arbeid med utformingen av området fulgt opp Oslo kommunes rapport «Havnepromenaden i Oslo, Prinsipp- og strategiplan». Noen av de konkrete tiltakene som er planlagt er å etablere biotoptak på containere. Biotoptak betyr at det lages steinhager med lokalt steinmateriale/(substrat av kalk/leirskifer) på taket av containere som sammen med tremateriale/ ved, er gunstig for insektliv og fugl. Steinhagene på taket er også ment som erstatningsbiotoper og landingsplass for fuglene i området.