Oljeeventyr for norsk landbruk?

I framtida kan norsk olje like gjerne komme fra Toten som fra Nordsjøen. Oljevekster blir nemlig et viktig bidrag for å nå målsettingen om å produsere 150 millioner liter biodiesel innen 2010.

Av Jon Schärer Bioforsk skal nå skaffe nødvendig kunnskap for at bøndene kan bli landets nye oljeprodusenter. -Internasjonale avtaler og målsettinger tvinger frem økt bruk av fornybart drivstoff. Norge skal ta del i dette, og for oss er det viktig å skaffe kunnskap om hvordan jordbruksvekster kan brukes til produksjon av biodiesel. I dag produseres ryps og andre oljevekster til fôr, og vi må finne vekster og eventuelt nye sorter som egner seg godt til industriell produksjon av biodiesel. Det sier forsker Ragnar Eltun, som leder Bioforsk sitt nye prosjekt. Ved siden av ny kunnskap om dyrking av oljevekster til biodiesel, skal forskerne også analysere potensialet for produksjon av biodiesel i Norge. Eltun arbeider ved Bioforsk Øst Apelsvoll på Toten, som også har planer om å etablere landets første gårdsanlegg for produksjon av biodiesel. Det organiseres som et eierfellesskap med andre bønder, og har som mål å produsere 100.000 liter biodiesel årlig. Nye muligheter for landbruket Biodiesel kan framstilles av oljevekster, animalsk fett, tømmer og andre naturlige råvarer fra jord og skogbruk. Behovet for å erstatte fossilt drivstoff med fornybar energi gir landbruket helt nye muligheter, sier Eltun: -Innen jordbruket vil planteprodukter til produksjon av biodiesel kunne erstatte overflødige korn- og engarealer. Det vil også sikre arbeidsplasser innen landbruk og industri. Flere medier omtalte i forrige uke mulighetene for å produsere biodiesel ved Union i Skien. En utredning viste at papirfabrikkens tidligere forbruk av tømmer kunne gi 77 millioner liter biodiesel per år. Det tilsvarer rundt fem prosent av det avgiftsbelagte dieselforbruket i Norge. Spennende tanker mener Eltun, som tror at tømmer som råstoff til biodiesel ligger lengre frem i tid. Det har et stort potensial, men det mangler fortsatt en del på utvikling av teknologi. -Bruk av oljevekster fra planteproduksjonen er mye enklere. Her har vi både teknologi og arealer, og utfordringen blir å produsere biodiesel som er konkurransedyktig med dagens drivstoff, sier Ragnar Eltun. Borregaard, Unikorn, Østfoldkorn og Habiol har planer om å bygge et produksjonsanlegg for biodiesel med kapasitet på 70 mill liter ved Fredrikstad basert på importert rapsolje og fett fra slakteindustrien. Det er et klart framtidig mål at mest mulig av deres råstoff skal komme fra norsk jordbruk sier Terje Johansen i Habiol. Klare mål EU har satt som mål at 5,75 prosent av drivstofforbruket i transportnæringen skal komme fra råstoffer fra landbruket innen 2010. Norske myndigheter har et tilsvarende mål på fire prosent, som betyr at 150 millioner liter biodiesel. I dag produseres 5 10 millioner liter, hovedsakelig på fiskeolje. -Framtidig knapphet på fossilt brensel, uheldige miljøkonsekvenser og internasjonale avtaler tvinger fram økt bruk av fornybart drivstoff. Det gjelder både Norge og resten av verden. Ragnar Eltun mener stabil tilgang til transportenergi er svært viktig, og at innenlands produksjon av drivstoff på fornybare ressurser er nødvendig for å sikre god tilgang og stabile priser. Prosjekt biodiesel Bioforsk sitt prosjekt inngår som en del av programmet BIOMOTIVE, som er et samarbeid mellom Universitetet for miljø- og biovitenskap (UMB), Bioforsk og Skogforsk. Prosjektet ledes fra Bioforsk Øst Apelsvoll, men inkluderer også Bioforsk Midt-Norge, UMB, Energigården og Habiol. I tillegg samarbeider de norske forskerne med Universitetet i Minnesota, USA og Landbruksuniversitetet i Krakow i Polen. Prosjektet skal gå over fire år.