Togstasjonen i Narvik er endestasjon for Ofotbanen og landets nordligste stasjon. men for å komme hit må man ta tog gjennom Sverige, Bodø er fremdeles endeholdeplassen for det norske jernbanenettet. SV vil nå ha bygging av jernbane i Nord-Norge inn i Nasjonal Transportplan. Foto: Vidar Knai / NTB Scanpix.

SV krever at Nord-Norge-banen får plass i neste NTP

SV krever at Nord-Norge-banen får plass i neste nasjonale transportplan. Det ble klart på partiets landsmøte som ble avholdt på Gardermoen i helgen. 

Fylkeslagene i Nordland, Troms og Finnmark hadde på forhånd varslet at de ville gi klart uttrykk for behovet for jernbane i nord, og fikk altså landsmøtet med seg på dette.

– Vi er meget godt fornøyd med å få gjennomslag for denne saken, sier Tommy Berg i Finnmark SV til Altaposten.

Han mener jernbanen vil være svært viktig for framtidig næringsutvikling i regionen.

– Videre vil det være med på å sikre at godstrafikken i framtiden forsvinner fra vei, og over til linje. Dette er grønn næringspolitikk, sier han.

– Landsmøtet mener at 2019 må bli året da politiske parti står samlet bak kravet om at en utbygging av jernbane i Nord-Norge må starte, heter det i uttalelsen fra SVs landsmøte.

En rekke argument trekkes fram som avgjørende for at jernbane nå må bygges, deriblant økning i tungtransport langs veiene, klima og distriktspolitikk.

Landsmøtet gikk også inn for en rask realisering av jernbanen mellom Rovaniemi og Kirkenes.