Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

En milliard kroner til vinterdrift

Av et totalbudsjett på cirka seks milliarder kroner, utgjør vinterdrift cirka en milliard kroner i året, uten moms. Illustrasjonsfoto: Knut Opeide/Statens vegvesen

Publisert: 29.03.2019 07:43.

Om lag 20 prosent av Vegvesenets budsjett for drift og vedlikehold på riks- og fylkesveiene, går til vinterdrift – som for det meste er å brøyte, salte og strø veier, gang- og sykkelveier og holdeplasser.

  • Enova senker støttesatsen for kjøp av elvarebil

  • Neumann Bygg åpnet nytt varehus i Askim

  • Rekordmange har søkt høyere utdanning

  • Eksperter tror på fortsatt boligprisfall i Oslo

Nettleder

Trenger mer mangfold i byggenæringen

Les også:

  • Milliardkampen om Nord-Norges infrastruktur
  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?
  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Neumann Bygg åpnet nytt varehus i Askim
  • Rekordmange har søkt høyere utdanning
  • Eksperter tror på fortsatt boligprisfall i Oslo
  • Trenger mer mangfold i byggenæringen
  • Lars Haagen Børrud gjenvalgt som styreleder i FABEKO
  • Sysselmannen opprettholder evakuering i Nybyen
  • Tiltakene lettes i de fleste Viken-kommuner
  • VAV planla tildeling av milliardkontrakt i desember - tilbudsbehandlingen pågår fortsatt
  • Advokat Stig Bech ny styreleder i Norsk Eiendom
  • I mål med massiv miljøkartlegging på Bodø flystasjon
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Baneservice skal fornye sporene ved Skøyen og Lysaker

Flere kontrakter

  • Rigg og drift-kontrakt til Ramirent
  • Betonmast bygger avlastningsboliger for Kristiansund kommune
  • Utvider settefiskanlegg
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Neumann Bygg åpnet nytt varehus i Askim

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Av et totalbudsjett på om lag seks milliarder kroner, utgjør dette en milliard kroner i året, uten moms.

- Verstingene skaper problemene

Generalsekretær Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund utfordret Vegvesenet på Vinterkonferansen nylig. Han mener at Vegvesenet må bli bedre til å håndtere de akutte situasjonene på veinettet, som fører til at lastebiler blir forsinket, som igjen gir forsinkelser og tap i flere ledd.

– Vi må forberede oss på en annen framtid. Økningen i tungtransport (en fordobling de neste ti årene ifølge Vegvesenets godsanalyse) vil i stor grad skje med østeuropeiske sjåfører. De kommer fra land med en annen trafikkultur og mange flere ulykker. Utenlandske vogntog har to-tre ganger større risiko for å havne i en dødsulykke, sa Geir A. Mo ifølge vegnett.no.

Mo er ikke i tvil om at det er verstingene som skaper problemene, som kjører seg fast, som har dårlig utstyr og i verste fall nekter å ta imot berging fordi de er redde for regninga.

- Skulle vi stengt veien?

Statistikken over kontrollerte tunge kjøretøy i 2018 viser en aktiv og omfattende innsats.

– Vi kan ilegge gebyr eller bruksforbud, det vil si at kjøretøyet må stå parkert til feil og mangler er rettet. Men det er klare kriterier for når vi kan gjøre det. Utekontrollene våre viser prosentvis flere feil på kjøretøy fra Øst-Europa, men i volum er gruppen ikke dominerende, sier direktør for Trafikant- og kjøretøyavdelingen, Bodil Rønning Dreyer, i Statens vegvesen.

– Jeg ser ikke bort fra at det er flere situasjoner hvor man rett og slett skulle stengt veiene. Hun legger til at det er fire år siden sist vi skjerpet kravene til vinterutrustning. Da kom det krav til kjøretøy over 3.500 kg om vinterdekk på alle hjul/aksler.

Strengere krav til vinterdekk blir vurdert

– Etter oppdrag fra Samferdselsdepartementet ser vi på om vi kan innføre enda klarere krav til selve vinterdekket – og om det tyske kravet om alpinmerking er fornuftig også for oss. Dette skal vi ha klart før neste vinter.

– Vi har klart å få til unntaksregler begrunnet i norske forhold tidligere, men norske særregler må ikke framstå som handelshindre, da setter EU foten ned. Vi jobber både i FN og EU-organ for å få et godt internasjonalt regelverk – og vi er ikke det eneste vinterlandet i verden, heldigvis, avslutter Dreyer.

Nøkkelord:

Anlegg, Statens vegvesen
 

VAV planla tildeling av milliardkontrakt i desember
- tilbudsbehandlingen pågår fortsatt

 

- Feigt av regjeringen ikke å gi Vegvesenet forutsigbar finansiering

 

Innlegg:
Hoksrud i glasshus

 

OBOS startet bygging av over 1.100 boliger i første kvartal

 

Eksperter tror på fortsatt boligprisfall i Oslo

Annonsørinnhold
 

Vær forberedt når boligmarkedet våkner igjen.
Bestill gratis magasin om eiendoms-utvikling!

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen