Dette mener bedriftene er de viktigste driverne for innovasjon i byggenæringen

Behov for interne forbedringer, økte inntekter og kundekrav er ifølge en fersk undersøkelse de viktigste driverne for innovasjon i byggenæringen.

Samtidig trekkes tid, kultur og ledelse samt organisasjonsform frem som de viktigste barrierene for innovasjon.

Innovasjonsbarometeret for bygg og anlegg er utviklet av Cramo og er resultatet av en undersøkelse utført av Norstat. Undersøkelsen er besvart av nærmere 200 virksomheter i bygg- og anleggsbransjen.

– I det offentlige ordskiftet om innovasjon trekkes ofte teknologi, digitalisering, miljø og bærekraft frem som trender som bidrar til å drive frem innovasjon i de fleste bransjer. Funnene fra Innovasjonsbarometeret kan imidlertid tyde på at det er ordinære forretningsmessige forbedringer som er den sterkeste innovasjonsdrivkraften i bygg- og anleggsbransjen, sier Thomas Astrup, salgs- og markedsdirektør i Cramo i en melding.

Utfordre leverandørene på innovative løsninger

Ifølge undersøkelsen sier 38 prosent at behovet for interne forbedringer er den viktigste driveren for innovasjon i virksomheten.

25 prosent oppgir økte eller nye inntekter som viktigste driver.

Kundene og deres krav og forventinger er også en betydelig drivkraft for innovasjon i bygg- og anleggsbransjen. 23 prosent oppgir kundekrav som viktigste driver.

11 prosent oppgir også kundekrav som viktigste barriere for innovasjon i virksomheten. Både byggherrer og entreprenører spiller dermed en vesentlig rolle for å drive frem innovasjon i bransjen.

- Det at økte eller nye inntekter og kundekrav er topprangert som drivere, viser at bransjen endrer seg i takt med markedet. Som leverandør er man opptatt av å levere det kunden ønsker, og kundens krav er derfor sentralt for hvilke løsninger man foreslår. Innovasjonsbarometeret illustrerer dermed viktigheten av at bestillerne utfordrer leverandørene på nye løsninger eller nye leveranseformer i anbudsprosesser. Det kan bidra til å øke innovasjonsgraden ytterligere, sier Astrup.

Tid er den største barrieren for innovasjon

Mens det er behovet for interne forbedringer og generelt bedre drift som driver innovasjon er det på samme tid interne forhold som er de største barrierene.

Barrierene er i særlig grad knyttet til tid (32 prosent), kultur og ledelse (19 prosent) og organisasjonsform (14 prosent). Hos de aller største virksomhetene er det kultur og ledelse (43 prosent) som oppgis som den største barrieren, mens tid (29 prosent) og organisasjonsform (21 prosent) følger hakk i hæl.

– Tid er som oftest en knapphetsfaktor i de fleste bedrifter, uavhengig av størrelse, også når det gjelder tid til innovasjon. Tid handler også om prioritering. Det kan hende derfor hende at hvis kravene til innovative løsninger fra kunder øker, så vil det også bli enklere å dedikere tid til innovasjon internt i virksomheter, sier Astrup.

Drivere rangert:

  • Behov for interne forbedringer, 38 prosent
  • Økte og/eller nye inntekter, 25 prosent
  • Kundekrav, 23 prosent
  • Ledelse og ansatte, 11 prosent
  • Miljø og bærekraft, 11 prosent
  • Myndighetskrav, 9 prosent
  • Konkurransedyktighet, 4 prosent
  • Teknologi og digitalisering, 4 prosent

Barrierer rangert:

  • Tid, 32 prosent
  • Kultur og ledelse, 19 prosent
  • Vår organisasjonsform, 14 prosent
  • Kundekrav, 11 prosent
  • Kapital og økonomi, 10 prosent
  • Har ingen strategi for innovasjon, 7 prosent
  • Kunnskap og kompetanse, 5 prosent
  • Myndighetskrav, 4 prosent
  • Andre deler av selskapet, for eksempel IT, 2 prosent
  • Bransjekultur, 2 prosent