Trøndelags Nye Veier-sjef Johan Arnt Vatnan vil helst ha med entreprenører med nye ideer.Prosjektleder Arild Mathisen informerer om Ulsberg-Vindåsliene-prosjektet.Utbyggingssjef i Nye Veier for Ulsbrg-Vindåsliene, Lars Bjørgård.

Nye Veier krever nytenkning av entreprenørene

- Har dere ikke noen nye ideer å komme med, har dere ikke så mye her å gjøre.

Johan Arnt Vatnan, sjef for Nye Veier Trøndelag var klar i sin tale da han tirsdag presenterte enda et storprosjekt som hans stab skal gjennomføre. Det gjelder den 25 kilometer lange veistrekningen fra Ulsberg i Rennebu kommune i sør til Vindåsliene i nabokommunen Midtre Gauldal i nord.

Møtelokalet på Scandic Hell Hotell i Stjørdal var ikke helt fullt da det nye veiprosjektet ble presentert; det fjerde i Trøndelag så langt. Om lag 40 personer som representerte vel 20 bedrifter hadde møtt opp for å få siste nytt om dette prosjektet som vil koste 3,8 milliarder kroner inklusive merverdiavgift (mva). Det siste året har Nye Veier presentert det ene storprosjektet etter det andre. Denne avdelingen av Nye Veier har alene en anleggsportefølje på ikke mindre enn 16 milliarder kroner som skal realiseres de neste fem-seks årene.

Så sent som i formiddag offentliggjorde Nye Veier hvem som etter all sannsynlighet får hovedkontrakten på å bygge ny motorvei på E6 nord for Trondheim, strekningen Kvithamar i Stjørdal kommune til Åsen i Levanger kommune. Den kontrakten var det Hæhre Entreprenør med samarbeidspartnere som stikker av med når alle formaliteter er avklart om kort tid.

Nye prosjekt presentert
Kort tid er det også for prosjektet Ulsberg-Vindåsliene. Fristen for å bli prekvalifisert går ut allerede om en måneds tid, og blir avgjort i slutten av mai. Alt i månedsskiftet oktober-november blir det avgjort hvem som får oppdraget, og anleggsstart er stipulert til neste vår. Om fire år – i 2023 – skal den 25 kilometer nye motorveien står ferdig. 20 av kilometerne blir firefelts motorvei som skal tåle hastigheter på opp til 110 km/t. To lengre tunneler skal bygges, Ulsbergtunnelen på 1,3 kilometer i sør, og Vindåslitunnelen på to kilometer i nord. For det siste prosjektet ønsker Nye Veier dialog med den valgte entreprenøren med tanke på å få på plass to tunnelløp og ikke ett som de opprinnelige planene går ut på.

I det nyeste trønderprosjektet vil hele den nye veien gå i jomfruelig terreng, på østsiden av dagens E 6 og Dovrebanen. Jernbanesporet vil flere steder bli liggende nær den kommende motorveien. På strekningen skal det bygges tre lengre bruer, fra 70 til 130 meter. Det blir ett toplanskryss ved Berkåk sentrum, kommunesentret i Rennebu kommune. På Berkåk tar veien av ned Orkdalen til Nordmøre og kystområdene i denne delen av Trøndelag. Krysset lengst i sør, ved Ulsberg der riksvei 3 gjennom Østerdalen tar av, blir i første omgang bare bygd som en rundkjøring. Når det er avgjort hvordan nye E6 videre sørover fra Ulsberg skal bygges, kan det også komme et toplanskryss her ettersom det er mange som kjører Østerdalen på strekningen Oslo-Trondheim.

Ny anbudsstrategi
Johan Arnt Vatnan og Nye Veier-staben i Trøndelag ser det som en av sine hovedoppgaver å få ned kostnadene, og sørge for at de samfunnsøkonomiske gevinstene kommer i første rekke når nye prosjekt planlegges og gjennomføres. Vatnan pekte på at Nye Veiers prosjekt for denne strekningen er hele 1,3 milliarder kroner rimeligere enn gamle planer for ny vei på samme strekning.

Nye Veier er i ferd med å innføre en ny anbudsstrategi, og i prosjektet Melhus – Kvål der anleggsarbeidene kommer i gang på sensommeren, skal det for første gang her i landet brukes en såkalt IPD-kontrakt (integrert prosjektleveranse). Dette er en kontraktsform Vatnan og hans folk har stor tro på. Kortversjonen er at det skal etableres et langt tettere samarbeid mellom byggherre, entreprenører og konsulentfirma enn det bransjen i hovedsak har praktisert frem til nå. Denne anbudspraksisen vil Nye Veier videreføre i sine nye prosjekter. I prosjektet Ulsberg-Vindåsliene blir de valgte entreprenørene spesielt invitert til et tettere samarbeid om nye løsninger for Vindåslitunnelen, og for toplanskrysset ved Berkåk.

- Vi vil ha et tett samarbeid med entreprenørene i prosjektene så tidlig som overhodet mulig. Vi selv sitter ikke med fasit på alle utfordringer. Entreprenørene har mye kompetanse på sine felt. Det ønsker vi å benytte oss av. Derfor ønsker vi velkommen alle de som har nye løsninger å komme med, sa Johan Arnt Vatnan til de tilstedeværende entreprenørene på Scandic Hell i tidligere i dag.