Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Nye Veier krever nytenkning av entreprenørene

Trøndelags Nye Veier-sjef Johan Arnt Vatnan vil helst ha med entreprenører med nye ideer.
‹ ›

Publisert: 26.03.2019 21:33. Sist endret: 26.03.2019 21:49.

- Har dere ikke noen nye ideer å komme med, har dere ikke så mye her å gjøre.

  • NHO-rapport: Venter innhenting – men i ujevnt tempo

  • Stangeland Gruppen og BMS i Danmark danner felles kranselskap i Norge

  • Større strømbrudd i Bergen sentrum

  • Utøya-naboene anker ikke saken om 22. juli-minnestedet

Nettleder

NTP-lekkasjene kommer tett

Les også:

  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Stangeland Gruppen og BMS i Danmark danner felles kranselskap i Norge
  • Større strømbrudd i Bergen sentrum
  • Utøya-naboene anker ikke saken om 22. juli-minnestedet
  • Andelen kvinnelige styreledere på stedet hvil
  • NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO
  • BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i Tønsberg og Færder
  • AFRY satser mot industrien rundt Sandefjord
  • Lønnsgapet øker mellom kvinner og menn
  • 50 gründere på innovasjonssprint med Glava
  • Ruud til Norconsult
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO

Flere kontrakter

  • Peab bygger nytt travanlegg i Trøndelag
  • LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene
  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorArne Sellæg

Johan Arnt Vatnan, sjef for Nye Veier Trøndelag var klar i sin tale da han tirsdag presenterte enda et storprosjekt som hans stab skal gjennomføre. Det gjelder den 25 kilometer lange veistrekningen fra Ulsberg i Rennebu kommune i sør til Vindåsliene i nabokommunen Midtre Gauldal i nord.

Les også:
  • Interesserte entreprenører på Nye Veier-samling
  • Nye Veier går videre med Hæhre-gruppering på milliardprosjekt

Møtelokalet på Scandic Hell Hotell i Stjørdal var ikke helt fullt da det nye veiprosjektet ble presentert; det fjerde i Trøndelag så langt. Om lag 40 personer som representerte vel 20 bedrifter hadde møtt opp for å få siste nytt om dette prosjektet som vil koste 3,8 milliarder kroner inklusive merverdiavgift (mva). Det siste året har Nye Veier presentert det ene storprosjektet etter det andre. Denne avdelingen av Nye Veier har alene en anleggsportefølje på ikke mindre enn 16 milliarder kroner som skal realiseres de neste fem-seks årene.

Så sent som i formiddag offentliggjorde Nye Veier hvem som etter all sannsynlighet får hovedkontrakten på å bygge ny motorvei på E6 nord for Trondheim, strekningen Kvithamar i Stjørdal kommune til Åsen i Levanger kommune. Den kontrakten var det Hæhre Entreprenør med samarbeidspartnere som stikker av med når alle formaliteter er avklart om kort tid.

Nye prosjekt presentert
Kort tid er det også for prosjektet Ulsberg-Vindåsliene. Fristen for å bli prekvalifisert går ut allerede om en måneds tid, og blir avgjort i slutten av mai. Alt i månedsskiftet oktober-november blir det avgjort hvem som får oppdraget, og anleggsstart er stipulert til neste vår. Om fire år – i 2023 – skal den 25 kilometer nye motorveien står ferdig. 20 av kilometerne blir firefelts motorvei som skal tåle hastigheter på opp til 110 km/t. To lengre tunneler skal bygges, Ulsbergtunnelen på 1,3 kilometer i sør, og Vindåslitunnelen på to kilometer i nord. For det siste prosjektet ønsker Nye Veier dialog med den valgte entreprenøren med tanke på å få på plass to tunnelløp og ikke ett som de opprinnelige planene går ut på.

I det nyeste trønderprosjektet vil hele den nye veien gå i jomfruelig terreng, på østsiden av dagens E 6 og Dovrebanen. Jernbanesporet vil flere steder bli liggende nær den kommende motorveien. På strekningen skal det bygges tre lengre bruer, fra 70 til 130 meter. Det blir ett toplanskryss ved Berkåk sentrum, kommunesentret i Rennebu kommune. På Berkåk tar veien av ned Orkdalen til Nordmøre og kystområdene i denne delen av Trøndelag. Krysset lengst i sør, ved Ulsberg der riksvei 3 gjennom Østerdalen tar av, blir i første omgang bare bygd som en rundkjøring. Når det er avgjort hvordan nye E6 videre sørover fra Ulsberg skal bygges, kan det også komme et toplanskryss her ettersom det er mange som kjører Østerdalen på strekningen Oslo-Trondheim.

Ny anbudsstrategi
Johan Arnt Vatnan og Nye Veier-staben i Trøndelag ser det som en av sine hovedoppgaver å få ned kostnadene, og sørge for at de samfunnsøkonomiske gevinstene kommer i første rekke når nye prosjekt planlegges og gjennomføres. Vatnan pekte på at Nye Veiers prosjekt for denne strekningen er hele 1,3 milliarder kroner rimeligere enn gamle planer for ny vei på samme strekning.

Nye Veier er i ferd med å innføre en ny anbudsstrategi, og i prosjektet Melhus – Kvål der anleggsarbeidene kommer i gang på sensommeren, skal det for første gang her i landet brukes en såkalt IPD-kontrakt (integrert prosjektleveranse). Dette er en kontraktsform Vatnan og hans folk har stor tro på. Kortversjonen er at det skal etableres et langt tettere samarbeid mellom byggherre, entreprenører og konsulentfirma enn det bransjen i hovedsak har praktisert frem til nå. Denne anbudspraksisen vil Nye Veier videreføre i sine nye prosjekter. I prosjektet Ulsberg-Vindåsliene blir de valgte entreprenørene spesielt invitert til et tettere samarbeid om nye løsninger for Vindåslitunnelen, og for toplanskrysset ved Berkåk.

- Vi vil ha et tett samarbeid med entreprenørene i prosjektene så tidlig som overhodet mulig. Vi selv sitter ikke med fasit på alle utfordringer. Entreprenørene har mye kompetanse på sine felt. Det ønsker vi å benytte oss av. Derfor ønsker vi velkommen alle de som har nye løsninger å komme med, sa Johan Arnt Vatnan til de tilstedeværende entreprenørene på Scandic Hell i tidligere i dag. 

Nøkkelord:

Anlegg, Nye Veier, Bildekarusell
 

Ett år med krav om kvinnegarderober:
Frida (18) fikk eget toalett og skifteplass etter pausefleip

 

Stangeland Gruppen og BMS i Danmark danner felles kranselskap i Norge

 

Én prosent av 1.800 rørleggere i kjedene hun leder er kvinner:
- Vi kan ikke gjøre jobben alene

 

Andelen kvinnelige styreledere
på stedet hvil

 

Lønnsgapet øker mellom kvinner og menn

 

BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i Tønsberg og Færder

 

NHO-rapport: Venter innhenting
- men i ujevnt tempo

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen