Sven Kvia Solasplitten

Masiv Bygg AS har ført opp et bilanlegg på Forus Nord der bilforhandleren Sven Kvia AS skal selge Opel, Hyundai og bruktbiler.

Fakta

Sted: Forus Nord, Stavanger

Prosjekttype: Nybygg, bilanlegg

Kontraktssum uten merverdiavgift: 92 millioner kroner

Bruttoareal: 11.100 kvadratmeter

Tiltakshaver: Solasplitten Eiendom

Leietaker: Sven Kvia

Totalentreprenør: Masiv Bygg

Arkitekt: Aros Arkitekter

Rådgivere: RIB: Prefab Design l RIV: Energi & Miljø l RIE: Rønning Elektro l RIAku: Sinus l RIGeo: Siv ing Albert Ølnes l RIBr: Konsepta l RIVA: Sweco Dimensjon l HMS koordinator: HMS Koordinatoren

Underentreprenører og leverandører: Oppmåling: Mellemstrand Anleggservice l Grunnarbeider: Stangeland Maskin l Betongarbeid: Høiland & Tveit l Betongelementer: Finnøy Betong og Spenncon l Kjerneboring: Leikvoll Kjerneboring l Gulvbehandling: GH Gulv l Stålarbeid: SL Mekaniske l Taktekking: Protan Entreprenør l Alu vinduer og dører: Rubicon l Porter og ståldører: Port-Teknikk l Beslagsarbeider: Vibemyr Blikkenslagerverksted l Rekkverk: Trappeteknikk l Tømmer/innredning: Stavanger Bygg l Maler og gulvlegger: Interiørfaghuset T. Lund l Gulvløsninger: Vikeså Golv l Murer: Murerfirma Gjesdal & Rødberg l Rørlegger og sprinkling: Sig. Halvorsen l Elektro: Rønning Elektro l Ventilasjon: Energi & Miljø l Heis: TKS Heis Kverneland l Fugearbeider: Thermax l Låssystemer: Låssenteret l Byggevarer: Maxbo l Maskinutleie: Naboen

Tiltakshaver er Solasplitten Eiendom AS. Masiv Bygg har ført bygget opp i en totalentreprise. Bygget er tegnet av Aros Arkitekter.

Bygger har inntil fire etasjer og et samlet areal på cirka 11.100 kvadrat-meter BRA. Kontraktssum er 92 millioner kroner. Byggestart var i januar 2017 og bygget ble overlevert 25. februar i år. Offisiell åpning var 4. mars.

Bra byggeprosess

Prosjektleder Gøran Håland i Masiv Bygg forteller at oppføringen av bil-
anlegget har gått uten problemer.

– Byggeprosessen gikk veldig greit. Bygget rommer nybilhaller for Opel og Hyundai, bruktbilhall, et stort verksted med egne avdelinger for EU-linje, forstell og karosseri, to manuelle vaskehaller og en automatisk, dekkhotell med dekk for nesten 2.500 biler, rom for dekkomlegging, klargjøringshall, smart-repairhall, tectylhall, mesanin med kontorer, møterom, spiserom og garderobe, parkering og et tre-plans varelager. Det er cirka 75 arbeidsplasser i bygget, sier Håland.

Prefabrikkert betong

Bilanlegget ligger på Moseidsletta på Forus Nord, rett ved Solasplitten. Tomten er på 10,5 mål. Den har stabil morene i grunnen og er opparbeidet med sprengsteinsmasser før Masiv Bygg startet bygging.

Bygget består av to rektangler som ligger på langs av hverandre. Bærende konstruksjon består av prefabrikkerte søyler, dragere og hulldekker. Det er stålplatetak i nybilhallene og tak av hulldekker i bruktbilhallen. Hallene og verksted har mye glass i fasadene, i til-legg til veggelementer av prefabrikkert betong. Trappe- og heishus har stående panel av Kebony.

Det er flis i nybilhaller, akrylbelegg i verksted, teppeflis i kontorer og møterom og belegg i spiserom og garderober. De fleste veggene er faste (systemvegger i kontorer). Bygget har kombinasjon av åpne himlinger og systemhimlinger. I verkstedet er det lydabsorbenter.

Skumkanoner

Trykktesting viser en luftveksling på 0,79 per time. Bygget er fullsprinklet, med unntak av dekkhotellet som har skumkanoner. Hele bygget har universell tilgjengelighet.

Uteområdene brukes til parkering.

Bygget er prosjektert og ført opp etter Tek17. Oppvarming skjer med vann-båren gulvvarme og via ventilasjon og er basert på fjernvarme. Kjøling skjer via ventilasjon. Ventilasjonsanleggene er balanserte.

Cirka 150 personer har vært med på byggingen, som skjedde uten fraværsskader.


Flere prosjekter