Saggrenda bru er en del av kontrakten til arbeidsfellesskapet Metrostav, NRC, Bertelsen & Garpestad på E134 Trollerudmoen – Saggrenda. Foto: Ådne Homleid

Vegvesenet holder tilbake 3,4 millioner kroner fra tsjekkisk entreprenør - Avdekket svindel

Statens vegvesen varsler tilbakehold av 3,4 millioner kroner ovenfor det tsjekkiske selskapet Metrostav NUF etter hva Vegvesenet beskriver som lønnskluss.

Det kommer frem av en pressemelding på Statens vegvesens sider vegnett.no.

Jon Molnes, leder Krimenheten i Statens vegvesen. Foto: Henriette Erken Busterud / Statens vegvesen

– Vi har avdekket svindel hvor bulgarske arbeidere mottok bare om lag halvparten av lønnen de har krav på. Dette er brudd på de kravene som Vegvesenet har overfor sine leverandører om lønns- og arbeidsvilkår, sier Jon Molnes, som leder krimseksjonen i Statens vegvesen.

Gjelder to prosjekter

Vegvesenet holder tilbake 3,4 millioner kroner frem til Metrostav kan dokumentere at hver av de berørte ansatte har mottatt riktig lønn for sitt arbeid på Vegvesenets prosjekter. Dette tilsvarer to-ganger det som er entreprenørens besparelse, heter det i pressemeldingen.

– Vi har avdekket brudd på kontrakt i to prosjekter som Metrostav har med oss. Selskapet har i et arbeidsfellesskap med norske Bertelsen & Garpestad AS kontrakt for fylkesvei 714 Stokhaugen – Sundan i Trøndelag. I tillegg gjør de arbeider på E134 Trollerudmoen – Saggrenda i Buskerud i et arbeidsfellesskap med Hag Anlegg AS og Bertelsen & Garpestad AS, opplyser Molnes.

Det er ikke avdekket brudd på det tredje prosjektet som Metrostav er engasjert i, Hordaland.

I saken fremstår det som at en betrodd ansatt i Metrostav, som har rekruttert arbeiderne og sørget for arbeidsavtaler, kontoer og andre praktiske forhold, har tatt betydelige deler av lønnen via ulike mellomkonti.

– Payback

Dokumentasjon som er fremlagt fra selskapet, har vist at arbeiderne tilsynelatende mottar riktig lønn, skriver Vegvesenet.

– Entreprenører som har arbeidskraft fra lavkostland har et særskilt ansvar med å sikre at de ansatte faktisk får den lønnen de skal ha. Det er allment kjent at arbeidere fra lavkostland er mer utsatt for ulike payback-løsninger enn andre, sier Molnes.

– Vi ser at formelle dokumenter, som arbeidskontrakter og avtaler om lønn, er forelagt arbeiderne på språk de ikke forstår. Det gir rom for å utnytte arbeidstagerne, fortsetter han i pressemeldingen.

Statens vegvesens egne krimseksjon har spesialisert kompetanse innenfor etterretning, analyse og utredningsarbeid, heter det i pressemeldingen.

Byggeindustrien har vært i kontakt med Metrostav, men den tsjekkiske entreprenøren viser til sin kontrakt med Statens vegvesen som slår fast at de ikke skal uttale seg til mediene uten å først ha konferert med byggherre.

«Vi kan ikke, og vil ikke, gi noen kommentar på dette tidspunkt», skriver Metrostav til Byggeindustrien.