Bjørn BørsethRundt 200 personer fra 100 ulike selskaper deltar på konferansen.Ingrid Dahl HovlandJohan Arnt VatnanSteinar FretheimAsbjørn HeieråsMagne Ramlo

Nye Veier skal ut i markedet med prosjekter for 22 milliarder i 2019

200 personer fra 100 ulike selskaper deltok på Nye Veiers leverandørkonferanse på Gardermoen onsdag. Her ble de presentert for prosjekter til en verdi av 22 milliarder kroner som skal ut i markedet i år. 

Dermed fikk deltakerne informasjon rundt en rekke store pågående, og ikke minst kommende utbygginger.

- I løpet av 2019 kommer vi ut markedet med prosjekter til en verdi av 22 milliarder kroner - og disse vil vi fortelle om til de mange leverandørene som er til stede i salen. Det dreier seg om prosjekter i alle våre utbyggingsområder, sier direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth.

Stor utenlandsk interesse

Med så store kontrakter på gang er det ikke overraskende stor interesse rundt samlingen og utbyggingsselskapet. 

- Dette er en viktig markedsføringsaktivitet for oss – vi skal gjøre oss lekre for dere, uttalte Børseth fra scenen.

Interessen er stor også fra utenlandske selskaper. Rundt 20 prosent av selskapene som er representert på konferansen kommer fra utlandet. Det deltar selskaper fra blant annet Kina, Frankrike, England, Spania og Italia på samlingen.

Adm. dir. Ingrid Dahl Hovland er glad for den store interessen rundt samlingen, og understreker viktigheten av en god kontakt med leverandørmarkedet. Hun kunne fortelle at Nye Veier skal åpne 52 kilometer med motorvei i løpet av 2019.

- Tvedestrand-Arendal er den første strekningen som skal åpne. Dermed går vi også over i en driftsfase, og her kan vi hente mange nyttige erfaringer, sier Hovland.

- Tett samhandling viktig

Hovland understreker viktigheten av tett samhandling og gode gjennomføringsmodeller i deres utbyggingsprosjekter.

- Vi har helt siden oppstarten vært opptatt av gode gjennomføringsmodeller og tett samhandling mellom rådgiverne og entreprenørene. Vi ser at vi fremover i enda sterkere grad fremover må få entreprenørene og rådgiverne til å jobbe tett sammen for å finne frem til de beste løsningene. Forretningsmodellen skal være å skape gode synergier mellom de ulike aktører i alle våre prosjekter, sier Hovland til Byggeindustrien.

Hun mener det fortatt er mer å hente innen det å jobbe godt sammen for å skape de beste resultatene.

- Vi må hele tiden tenke verdiskapning og det å bygge gode resultater for brukerne, legger hun til.

Blant prosjektene deltakerne får høre mer om på samlingen er E6 Moelv-Øyer og flere store prosjekter på E39.

Interaktivt kart