<p>Gjennomslag for tunnelboremaskinene Anna og Magda ved Ski. Foto: Mette Stenberg / Bane NOR</p>

Her har Anna og Magda boret ferdig Nordens lengste jernbanetunnel

Rundt 350 gjester og ansatte slapp jubelen løs da tunnelboremaskinene Anna og Magda tirsdag hadde dobbelt gjennomslag på Follobanen.

Fakta om Follobanen og TBM-prosjektet:

* 226 entreprenører og underentreprenører er involvert i Follobaneprosjektet.

* Over 2000 arbeidstakere deltar i Follobaneprosjektet, i tillegg til Bane NORs byggherreorganisasjon.

* Hovedentreprenør for TBM-prosjektet er Acciona Ghella (AGJV). AGJV har 18 underleverandører, hvorav AF Gruppen er den største, i tillegg til blant andre Turboconstroi, Copuno, Herrenknecht, Actyon, Elecnor, Hæhre, Peab og Mammoet.

* Acciona Ghella og dere underleverandører teller nå om lag 565 personer.

* Når det gjelder nasjonalitet er de største gruppene i tunnelproduksjonen fra Spania, Portugal, Italia og Norge.

* På det meste har 1.000 arbeidstakere daglig gått inn og ut av anleggsporten på Åsland.

I strålende sol og til lystige toner fra et innleid band spiste tunnelboremaskinene Anna og Magda seg tirsdag gjennom siste bit av Follobanens fjell i Ski.

Da støvet hadde lagt seg kom tunnelarbeidere krypende ut med flagg gjennom borehodene, begge nær ti meter i diameter, og ble møtt med stormende jubel.

- Det føles godt, og litt rørende. Det var en perfekt gjennomboring. Tunnelboremaskinene kom ut der vi forventet og til riktig tid. Det er en viktig milepæl, sier prosjektleder for TBM i Follobaneprosjektet, Anne Kathrine Kalager, til Byggeindustrien.

350 gjester

Om lag 350 inviterte gjester og ansatte var til stede da boremaskinene, hver på 2.400 tonn, brøt ut av fjellskjæringen like utenfor Ski sentrum. Kalager sier gjennomslaget markerer at de er ferdige med en viktig fase i prosjektet, og at de nå går over i en ny.

- Vi må hele tiden se framover. Nå skal tunnelboremaskinene demonteres og fraktes tilbake til fabrikken til Herrenknecht i Tyskland. Når de og alt av utstyr i forbindelse med boringen er fraktet bort, skal vi begynne å montere jernbaneteknikk. Det innebærer både spor, kontaktledninger og alt det elektrotekniske utstyret. Fremdriften går helt som planlagt, og entreprenøren skal være helt med arbeidene forsommeren 2021, sier hun.

- Det er ikke alt som har gått på skinner på Follobanen, men fremdriften til tunnelboringen har gått som planlagt. Hva betyr det for prosjektet?

- Nei, som i ethvert annet prosjekt så er det ting som går bra og ting som butter litt. I nord måtte vi kansellere to kontrakter. Vi prøvde å hente det inn igjen, men det viste seg å være for vanskelig dessverre, sier Kalager.

- Hva blir de største utfordringene i det videre arbeidet.

- Det er viktig å hele tiden ha fokus på sikkerhet. Det er to tunnelløp, og det er mye arbeid som gjenstår. Logistikk vil være en utfordring. Entreprenøren vil utføre dette på en utmerket måte, men det er viktig at de følger en plan, sier hun.

Kalager mener Bane NOR med dette prosjektet har vi vist at tunneldriving med tunnelboremaskiner kan være et godt alternativ til konvensjonell sprengning ved bygging av lange tunneler i Norge.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fernando Vara (f.v.), Per David Borenstein og Anne Kathrine Kalager var stolte etter gjennomboringen.



18.000 arbeidstimer

I fjellet mellom Oslo sentrum og Ski har tunnelarbeidere stått på hver dag, unntatt søndager, i fire skift døgnet rundt. Det har gått med cirka 18.000 arbeidstimer i hver av de fire tunnelboremaskinene. På det meste har 1.000 personer deltatt i produksjonen på Åsland anleggsområde og nede i anlegget. 112 tunnelarbeidere har stått for produksjonen med de to maskinene som kom i mål 26. februar, mens 24 har jobbet med vedlikehold.

Prosjektdirektør Fernando Vara i Acciona Ghella sier han er stolt av innsatsen deres.

Tunnelboremaskinen Anna brøt gjennom først.

- Etter fire år med boring er vi i mål på denne fantastiske dagen. Vi er foran skjema, og både vi og oppdragsgiverne våre er glade i dag. Jeg er veldig stolt. Det er mye hardt arbeid som ligger bak dette, og jeg er veldig fornøyd med at det er så mange som har kommet for å se gjennomboringen i dag, sier Vara til Byggeindustrien.

- Hvordan vil du beskrive samarbeidet med Bane Nor?

- Det har vært fint, men dette er et veldig komplisert prosjekt. Vi har hatt våre utfordringer, som vi må fortsette å snakke om. I alt synes jeg samarbeidet har vært bra, og jeg håper vi klarer å løse utfordringene våre. Vi har god kommunikasjon, og begge parter fortjener at dette prosjekter fullføres på en god måte. Det forventer jeg også at vil skje, sier han.

- Nå er vi klare for neste fase. Først skal vi demontere TBM-ene. Jeg regner med at det vil ta rundt to til tre måneder. Deretter setter vi i gang jernbaneteknisk arbeid, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

112 tunnelarbeidere har stått for produksjonen med de to maskinene.

- Fornøyd med arbeidet

Tunnelboringen ble startet opp av statsminister Erna Solberg og daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen 5. september 2016. De to første gigant-maskinene hadde dobbelt gjennomslag inne i en fjellhall i Ekebergåsen i september 2018.

Til sammen nær 20 kilometer av den 22 kilometer lange Follobanen er tunnel. Bane NOR har, for første gang i lang tunnel, valgt å legge sporene i to atskilte løp. Derfor er det til sammen produsert 36 kilometer boret tunnel. I tillegg er deler av tunnelanlegget produsert ved sprengning og splitting av berg.

– Tunnelproduksjonen vi markerer i dag, utgjør den lengste strekningen av Follobanen. Prosjektet har enkelte utfordringer, men tunnelboringen er gjennomført som planlagt. Som byggherre er Bane NOR svært fornøyd med arbeidet som er utført og det gode samarbeidet mellom totalentreprenør Acciona Ghella og Bane NOR, sier Follobaneprosjektets direktør Per David Borenstein i en pressemelding.

350 gjester og ansatte dukket opp for å se gjennomslaget.