Her er de fem alternativene som er vurdert. Ill. Statens vegvesen

Anbefaler å bygge tunnel for å rassikre fylkesvei 976 Andøya

Nordland fylkeskommune har gitt Statens vegvesen i oppdrag å vurdere hvordan fylkesvei 976 på Andøya kan rassikres. Vegvesenet har vurdert flere løsninger og anbefaler at det bygges en tunnel.

Deler av fylkesvei 976 mellom Andenes og Bleik er rasutsatt med steinsprang. Strekningen er delvis sikret med rasfanggjerde, men for å få på plass en fullverdig rassikring så har veieier Nordland fylkeskommune satt av penger på sin økonomiplan og bedt Statens vegvesen utrede ulike alternativer.

Fem alternativer
I 2018 har derfor Statens vegvesen jobbet med et planprogram der det er sett på fem ulike alternativer.

Planprogrammet ble lagt ut på høring september/oktober i 2018 og ble også presentert på et folkemøte på Bleik 13. september. På bakgrunn av innspill og mottatte merknader etter høring ble det besluttet å gjennomføre ytterligere utredninger på alternativ E, som handler om å legge veien på en sjøfylling. Utredninger viser at dette alternativet vil bli svært kostbart, det vil bli vær- og vindutsatt og det kan være utfordrende å få tilgang på stein i riktig størrelse/mengde.

Anbefaler tunnel
Etter å ha vurdert økonomi, konsekvenser og gjennomførbarhet har Statens vegvesen besluttet å anbefale det som heter Alternativ A, en rassikringstunnel langs eksisterende vei mellom Bleik og Kleivodden.

- Alternativet gir først og fremst god rassikring og er det alternativet som de fleste parter har signalisert at de kan akseptere. Det er også et alternativ som er gjennomførbart innenfor den økonomiske rammen Nordland fylkeskommune har satt, på 263 millioner kroner, melder vegvesen.no.

Planprogrammet skal være vedtatt vinteren 2019, og reguleringsplanen innen utgangen av 2019. Dette gir en mulig byggestart i 2021. Det er beregnet 1,5 til 2 års byggetid.