Alan Cavendish-Tribe (f.v.), Rusi Rusev, Mathias Eidem (Statens vegvesen) Abdul Farooq og Peter Phipps fra Mott McDonald. Foto: Linda Grønstad/Statens vegvesen

Stor interesse for Ferjefri E39 fra internasjonalt bruingeniørfirma

Mott McDonald presenterte nylig sin portefølje med brukonstruksjoner for Statens vegvesen.

– Vi ser med stor interesse på planene dere har i Norge, uttalte representanter fra selskapet.

Mott McDonald har nærmere 17.000 ansatte fordelt på sine avdelinger i England, Canada, Singapore, Sør-Afrika og USA. Bare i England har de nesten 7.000 ansatte, der av om lag 160 er bruingeniører. Firmaet er i dag involvert i om lag 150 store design- og byggeprosjekter over hele verden.

Crossrail er det største prosjektet Mott McDonald jobber med i England for øyeblikket. Crossrail omfatter blant annet prosjektering av den nye metrolinjen Elizabeth Line, som skal strekke seg over 100 kilometer fra Reading i vest til Abbey Wood i øst, 42 kilometer av den skal gå i tunnel. Hensikten med prosjektet er å øke Londons transportkapasitet med 10 prosent.

- Som designere, ingeniører og prosjektledere har vi jobbet med prosjektet i nærmere tre tiår. Ingeniørutfordringene og kompleksiteten i å kombinere den nye linjen med allerede eksisterende infrastruktur er spennende, og nå gjenstår det å se om passasjerene blir fornøyde. Det er den viktigste suksessfaktoren for oss, forklarte Abdul Farooq, fra bruavdelingen i Mott McDonald i London. Elizabeth Line skal ha tog som er dobbelt så lange som dagens t-bane tog, skal ha 24 tog per time i rushtid og ha plass til 1500 passasjerer per tog, altså mer enn dobbelt så mange som på dagens Northern Line. Elizabeth Line skal åpne i løpet av 2019.

- Vi er interesserte i å vite om Statens vegvesen ønsker bistand med digital prosjektoppfølging og ledelse på et overordnet nivå for å sørge for at prosjektleveransene skjer i henhold til tidsplan og budsjett, noe vi er spesialister i, forklarte Farooq, ifølge vegvesen.no.

- Vi har ekspertisen til å sette opp team som kan følge et prosjekt fra begynnelse til slutt, og vi bruker BIM (Building Information Modeling), altså digitale modeller av bygg i stadig flere av våre leveranser, og vi opplever at dette også er noe som entreprenørene i stadig større grad setter pris på. BIM gjør prosjektene mer forutsigbare, ikke bare i planleggingsfasen, men også i drifts- og vedlikeholdsfasen. Dere planlegger mange store, komplekse prosjekter i Norge gjennom Ferjefri E39-prosjektet, og vi mener at vi har mye å bidra med både når det gjelder prosjektledelse og kompetanse på brukonstruksjoner. I tillegg har vi også vært tekniske rådgivere for banker i forbindelse med OPS-prosjekter, sa Farooq.

- Vi ønsker å delta i prosjekter i Norge også, så vi ønsker å snakke med dere både om kontraktstrategi og om anskaffelsesprosesser. Vi følger med stor interesse de spennende planene dere har for de store fjordkrysningene i E39-prosjektet, og er selvsagt svært interesserte i å kunne bidra, selv om vi erfarer at det er vanskelig – kanskje mest på grunn av den store konkurransen, spesielt fra firma med erfaringer fra Norge, sa David Donald, seksjonsleder ved bruavdelingen i Mott McDonald.

- En annen utfordring for oss er å sørge for at vi har nok kapasitet til å kunne delta i anbudskonkurranser, spesielt fordi man aldri vet om man blir valgt, det er den største utfordringen for de fleste konsulentselskaper. Nå venter vi med spenning på å se på hvilke anskaffelser som lyses ut i Norge, sa Donald.