Prosjektet omfatter blant en oppgradering av adkomsttunnelen inn til Svalbard globale frøhvelv. Foto: Audhild StorbråtenDen vertikale skjæringen i bakkant av inngangen på anlegget var på hele 24 meter. Foto: Martin ØenAdm. dir. Harald V. Nikolaisen, eiendomsforvalter Bente Næverdal, kommunikasjonsdirektør Hege Njaa Aschim, alle i Statsbygg, samt eiendomssjef Jan Myhre i Longyearbyen lokalstyre, på befaring på anlegget.Her er gjengen i Hæhre Arctic som utfører arbeidet. Foto Håvard FjerdingøyAudhild Storbråten og Ronny Andre Olsen. Foto: Håvard FjerdingøyServicebygget reiser seg. Foto: Audhild StorbråtenAudhild Storbråten, Peder Lasen og Jan Thanche. Foto: Ronny André OlsenHåvard Henningsen får betong fra eget verk. Foto: Audhild StorbråtenRonny-André Olsen og Audhild Storbråten. Foto: PrivatIll: Snøhetta

Utbedringen av Svalbard globale frøhvelv snart fullført

Mesteparten av arbeidene med å utbedre Svalbard globale frøhvelv er nå fullført – men det gjenstår fortsatt noen mindre arbeider før prosjektet blir fullført i løpet av sommeren.

Fakta

Oppdragsgiver: Landbruks- og matdepartementet
Byggherre: Statsbygg
Oppstart/ferdigstilling: juli 2016/mai 2019
Entreprenør: Hæhre Arctic

Det var Hæhre Arctic, et datterselskap av Hæhre Entreprenør, som vant anbudskonkurransen og sikret seg prestisjekontrakten i en generalentreprise. De har dermed utført arbeidene som skal bidra til å sikre de flere millioner frøprøver fra nytteplanter fra hele verden.

Frøhvelvet ligger i permafrosten 1.300 kilometer nord for polarsirkelen. Dette er verdens største sikkerhetslager for frø, og hit sendes kasser med frø fra hele kloden, for trygg og sikker langtidslagring i kalde og tørre fjellhaller. Målet med frøhvelvet er å bevare den store genetiske variasjonen innen verdens matplanter.

Kommunikasjonsdirektør Hege Njaa Aschim i Statsbygg understreker viktigheten av dette spesielle prosjektet.

– Dette er et viktig prosjekt og en del av vår verdensarv for å ta vare på vårt felles matlager. Vi har allerede sett betydningen av hva som er lagret i fjellet på Svalbard. I forbindelse med krigen i Syria så man seg nødt til å hente ut frø fra laget for å bygge opp igjen produksjonen av enkelte planter, sier Aschim.

Hun kan fortelle om en enorm interesse rundt prosjektet, ikke minst fra utlandet.

Artikkelen fortsetter under bildet

Den vertikale skjæringen i bakkant av inngangen på anlegget var på hele 24 meter. Nedfrysing av byggegropen var det Geofrost som sto for. Foto: Martin Øen (Klikk for større versjon)

– Interessen fra utlandet er langt større enn hva vi opplever fra Norge. Da vi oppdaget vanninntrengingen i 2016 var det kun noen få som skrev om dette i Norge, men vi registrerte over 3.000 oppslag på verdensbasis – og vi ble intervjuet av 30-40 radio- og tv-kanaler fra hele verden, legger Aschim til.

Store tekniske utbedringer
Frøhvelvet hadde etter nærmere ti års drift behov for relativt store tekniske utbedringsarbeider. Problemene skyldes risiko for vann­inntrenging i ytre del av konstruksjonen, med bakgrunn i at permafrosten ikke har reetablert seg som planlagt.

Tiltakene er et ledd i en langsiktig plan for å trygge frøhvelvet ytterligere, basert på en føre var-holdning.

Prosjektet omfatter blant en oppgradering av adkomsttunnel­en inn til Svalbard globale frøhvelv. Dagens adkomst er byttet ut med en kraftig og vanntett betongkonstruksjon, overfylt av nye og tettere masser. Målet med utbedringen er at anlegget skal motstå et våtere og varmere klima langt inn i fremtiden. For å unngå at tekniske installasjoner bidrar til å varme opp anlegget vil alle tekniske anlegg flyttes ut i et eget servicebygg. Her vil det også etableres enkle kontorfasiliteter for de som administrerer mottak og registrering av frø.

Det er også laget dreneringsgrøfter i fjellsiden for å hindre at smeltevann fra Platåfjellet samler seg rundt adkomsttunnelen og for å sikre mot vann som følge av eventuelle klimaendringer. Tiltakene er et ledd i en langsiktig plan for å trygge frøhvelvet til å kunne tåle et våtere og varmere klima i fremtiden.

Tiltakene er basert på erfaringer fra ni års drift, og er ment å gi enklere vedlikehold og overvåkning av anlegget.

Statsbygg gjennomfører et FoU-prosjekt som vil følge utviklingen i permafrosten på Svalbard.

Adm. dir. Harald V. Nikolaisen, eiendomsforvalter Bente Næverdal, kommunikasjonsdirektør Hege Njaa Aschim, alle i Statsbygg, samt eiendomssjef Jan Myhre i Longyearbyen lokalstyre, på befaring på anlegget. (Klikk for større versjon)

Prøvedrift i mars
– Arbeidet har gått meget bra og vi ligger godt i rute med prosjektet. De største delene av de tyngre arbeidene er utført - og vi jobber nå med å fullføre de siste arbeidene. Prøvedriften kommer i gang i mars, men noen oppgaver gjenstår også til sommeren - og hele anlegget er planlagt overlevert 1. september, sier prosjektleder Ronny-André Olsen i Hæhre Arctic til Byggeindustrien.

Han forteller at det har vært et meget spennende, utfordrende og annerledes prosjekt å utføre.

– Ikke minst medfører bygging av denne typen prosjekter på Svalbard relativt store logistikkutfordringer. Alt må skipes inn med båt, og bommer du med en båttransport, tar det ti dager før neste båt kommer. Men vi har hatt et meget godt samarbeid med Bring Cargo Tromsø, så dette har gått meget bra. Logistikk er alfa-omega i et prosjekt på Svalbard, sier Olsen.

Blant de store transportjobbene som er utført, er frakten av servicebygget fra Mo i Rana produsert av IMO Sveis. Totalt besto denne av 150 tonn stål, som omfattet en bunnramme av rør, fagverk og platekledning til tak og vegger for hele bygget. Det er også fraktet 27 rørelementer i betong med en diameter på Ø 3.600 millimeter, som hvert veier 15 tonn - levert av Loe Rørprodukters avdeling i Trondheim.

– Rørene ble først skipet fra Trondheim via Tromsø og til anlegget med båt – uten en skade på elementene, legger han til

Værmessig kan det også være krevende å bygge på et sted som Svalbard.

Audhild Storbråten og Ronny Andre Olsen. Foto: Håvard Fjerdingøy (Klikk for større versjon)

– Noen perioder har det vært utfordrende værsituasjoner, men vi hadde en fin førjulsvinter og fikk utført store arbeider i denne perioden, legger Olsen til.

Store arbeider under bakken
Størstedelen av jobben som er uført vises nå nesten ikke igjen i terrenget - arbeidsoppgaven er skjult under bakken – foruten servicebygget. Blant annet er det tatt ut 17.000 kubikkmeter masser og fylt på med nye masser. Det ble blant annet fylt på med 6.000 kubikkmeter sandforekomster fra fastlandet, skipet med båt til Longyearbyen. Den vertikale skjæringen i bakkant av inngangen på anlegget var på hele 24 meter.

En av oppgavene var også nedfrysing av byggegropen, og denne jobben ble utført av Geofrost i en sideentreprise.

– Vi ble også nødt til å blande så å si all betongen som er benyttet i prosjektet på anleggsplassen. Vi kjøpte inn big-bager med ferdigblandede resepter fra Weber – og blandet betongen på stedet. Totalt har det gått med cirka 270 kubikkmeter betong på jobben – hvor cirka 200 kubikkmeter ble blandet av prosjektmedarbeiderne her på anleggsplassen, sier Olsen.

Sammen med anleggsleder Audhild Storbråten har han styrt prosjekt i hele gjennomføringsfasen.

Frøhvelvet er etablert og fullfinansiert av den norske stat.