Vegvesenet utsetter privatisering av brufølge

Statens vegvesen melder at privatisering av brufølge vil skje senere enn planlagt.

Ifølge Vegvesenet er det forsinkelser av nødvendige leveranser og viktige innspill fra en nylig høring som er årsakene til utsettelsen.

Etaten har bestemt at brufølgetjeneste skal settes ut til private tilbydere, noe som etter planen skulle iverksettes 1. mars 2019.

Hvert år er det noen tusen særlig tunge transporter som krever brufølge. Det kan være alt fra frakt av transformasjonsstasjoner og vindmøller til anleggsmaskiner. De fleste er kjøretøy mellom 65 og 100 tonn, men i ekstreme tilfeller kan det være opp mot 400 tonn, skriver vegnett.no.

– Dessverre forsinket

– Vi er avhengig av systemløsningen som skal levere brudata som vi kan presentere for transportører og private brufølgere. Denne er dessverre forsinket, slik at vi må utsette privatisering til senere i år, uttaler Ingrid Lutnæs i trafikant- og kjøretøyavdelingen i Statens vegvesen, som er ansvarlig for prosjektet.

De som skal ta over brufølget må sertifiseres, og avlegge en prøve hos Vegvesenet. Det nye systemet innebærer at transportører og private brufølgere skal få mulighet til å søke kjøreruter i en kartbasert ruteplanlegger. Der vil opplysninger om hvordan bruene skal plasseres, om de må passeres sakte, midt på brua, alene eller med avstand til andre kjøretøy ligge. I tillegg er det informasjon om blant annet bruas lengde, bredde, antall felt, skriver vegnett.no.

Forskriftsendringer

For at tjenesten skal kunne privatiseres, må det gjøres forskriftsendringer. Øverst i skjemaet

Vegvesenet har hatt en offentlig høring om den nye ordningen, der alle som kan bli berørt eller som ønsker å tilby brufølgetjeneste kunne komme med innspill.

I høringsnotatet omtales hvordan privat brufølgetjeneste kan organiseres, krav til tilbydere, behov for forskriftsendringer og hvilke endringer som vil være nødvendig i vedlegg til håndbok «N301 Arbeid på og ved veg».

– Vi oppsummerer nå disse tilbakemeldingene og har fått mange gode innspill som vi vil se nærmere på, sier Lutnæs.

I dagens forskrift står det at den som skal være brufølger må være ansatt i Statens vegvesen.

– Vi må endre denne slik at private kan ta over brufølget. De som skal ta over må sertifiseres, det vil si at de må avlegge en prøve hos Statens vegvesen. Vi antar at forskriften blir ferdig til mai, sier Lutnæs.