Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

- Gjenbruk av lokale steinmasser er svært gunstig

Statens vegvesen ønsker å kunne gjenbruke steinmasser fra driving av tunneler til veibygging lokalt. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen)

Publisert: 13.02.2019 07:58. Sist endret: 13.02.2019 07:58.

Når man sprenger ut tunneler får man et stort overskudd av steinmasse. Statens vegvesen ønsker å gjenbruke den i lokal veibygging

  • Fare for nye ras fra fjellparti – usikkert når E18 i Larvik kan åpnes

  • BNL: - Opplæringslovutvalget foreslår omfattende endringer

  • Åge Haverstad AS skal bygge gang- og sykkelvei på Kløfta

  • Statens vegvesen har solgt 135.000 kubikk steinmasser Nye Veier vil bruke i E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen

Nettleder

Spennende strukturendringer på gang

Les også:

  • Viktig gjennomslag for byggenæringen
  • Nå skal det regnes på tidenes utbygging i Norge
  • Store endringer for bemanningsbransjen
  • En ny hverdag venter de ansatte i Statens vegvesen
  • Permitteringer i anleggsbransjen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Erik Dale

«Orgkulnisasjongatur»
Les mer

Les også:

  • Digitalisering av byggenæringen, hvorfor er det så viktig at lederne engasjerer seg?
    Jon Karlsen
  • Det norske bygge- og anleggsmarkedet fortsatt en mygg i europeisk målestokk
    Bjørn-Erik Øye
  • Skitne penger i bygg og eiendom?
    Av Tor Dølvik Spesialrådgiver i Transparency International Norge
  • Løft blikket - selv mindre fag gir store ringvirkninger
    Ane Dyrnes
  • Innlegg: MVA-påstander i strid med gjeldende rett
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Fare for nye ras fra fjellparti – usikkert når E18 i Larvik kan åpnes
  • BNL: - Opplæringslovutvalget foreslår omfattende endringer
  • Åge Haverstad AS skal bygge gang- og sykkelvei på Kløfta
  • Statens vegvesen har solgt 135.000 kubikk steinmasser Nye Veier vil bruke i E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen
  • Innlegg: MVA ved omtvistede krav - misforståelser og avklaringer
  • Får 14 millioner til å skape utslippsfri byggeplasser
  • Kruse Smith bygger ny høyskole i Stavanger
  • AF Gruppen innstilt til Oslo Lufthavn-kontrakt
  • Nedbemanning ved NorStone – inntil 15 ansatte blir berørt
  • EBA reagerer på anskaffelsesprosessen for ny idrettshall i Stryn – idrettslag mener Kulturdepartementet ga innspill om entreprenør
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skøyen Atrium III

Flere prosjekter

  • Tordenskiold Brygge
  • Røros vgs
  • E18 Rugtvedt - Dørdal
  • Finansparken Bjergsted
  • Akershøyden
  • Labo
  • Lyngen
  • Klosterøya Vest
  • Gåseid Terrasse
  • Mikkelsveien 34
  • Quality Hotel River Station
  • MAX-bygget
  • Dronninglunden
  • Dikeveien 45
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Åge Haverstad AS skal bygge gang- og sykkelvei på Kløfta

Flere kontrakter

  • Kruse Smith bygger ny høyskole i Stavanger
  • AF Gruppen innstilt til Oslo Lufthavn-kontrakt
  • AF Gruppen får nytt Ørland-prosjekt
  • J.I. Bygg bygger ut på Ås videregående skole
  • Syljuåsen bygger ny fabrikk for Trox Auranor på over 13.000 kvadratmeter
  • AF Gruppen utvider AI-avtale med Spacemaker
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Markerte et kvart århundre med Våtromsnormen

  • Maskinfører i cowboybransjen

  • I Åke Larson Construction fortsetter festen 15 år etter at selskapet forsvant

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
28.01 Enovakonferansen 2020
29.01 Betongindustridagene 2020
04.02 Byggavfallskonferansen 2020
18.02 bautec 2020
23.03 buildingSMART International Standards Summit 2020
25.03 Byggedagene 2020
04.09 Vi Bygger Bergen 2020
21.10 Norsk Betongdag 2020
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Sprenger første salve for ny jerbanetunnel under Moss

  • Jarle Edgar Gausen nytt æresmedlem i NFF

  • Bygger med elementer

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

binary-2599347-1312915
 

Fra Diego Barbieris eksamen på NTNU. Foto: Statens vegvesen. F.v. Alex Klein-Paste, Professor, NTNU, Trondheim, Zhuangzhuang Liu, Professor, Chang'an University, Xi'an, Kina, Diego Barbieri og Sigurður Erlingsson og Professor, University of Iceland + VTI, Sverige. Foto: Kjersti K.Dunham/Statens vegvesen

– Hvis denne massen kan gjenbrukes i veibygging lokalt sparer man både tid og penger, og ikke minst miljøet, forklarer Nils Sigurd Uthus i Statens vegvesen. Uthus understreker at overskudd av ubrukelig steinmasse er en situasjon som er svært ønskelig å unngå.

Vil unngå å måtte deponere masse
– Steinmassen har potensielt svært stor verdi, derfor er det viktig for oss å finne den mest optimale måten å kunne utnytte ressursene på. Hvis vi har et overskudd av steinmasse som ikke er av god nok kvalitet til å kunne brukes i veibygging lokalt betyr det at steinmassene må deponeres. Det innebærer både transport og kunstige voller. Hvis vi kan forhindre det, så kan vi spare miljøet for unødvendig belastning, noe som er svært viktig for oss, sier Uthus til vegvesen.no.

– Om lag en tredjedel av CO2-utslipp kommer fra anleggsbransjen, og vi ønsker å redusere utslippet. I tillegg bruker store maskiner mye drivstoff og lager mye støy og støv. Hvis vi kan slippe å transportere sprengmasse til deponier slipper vi disse utslippene, og vi unngår unaturlige forstyrrelser i naturen, som for eksempel kunstige voller, utdyper han.

Fersk doktorgrad gir nyttig kunnskap
Uthus har samarbeidet tett med Diego Maria Barbieri som nylig har oppnådd doktorgrad ved NTNU med sin avhandling «Bruk av lokale materialer for veibygging».

– Sprengmasse kan betegnes som «ubundne granulære materialer» som ofte er skadet fordi de har blitt utsatt for intensiv sprenging, og i mange tilfeller tilfredsstiller ikke sprengmasse de strenge kravene som stilles i veinormalene. Jeg har jobbet med å finne ut om vi kan styrke sprengmassene, ofte betegnet som «svak pukk» slik at de kan tilfredsstille kravene i vegnormalen, og dermed brukes som element i lokal veibygging, sier Barbieri.

– Barbieri har bidratt med nyttig kunnskap om hvordan vi kan bruke steinmasse fra anleggsområder, og vi kommer til å jobbe videre med ham for å se hvordan vi kan være i forkant og planlegge for optimalisering av bruk av kortreist masse, både langs E39 og på andre strekninger. Vi skal vurdere om vi kan drive ut tunneler uten å påføre massen så store skader at de ikke kan brukes, og vi skal også vurdere mulighetene for å utvikle eventuelt «ubrukelig» masse slik at den kan bli brukelig, i tråd med Barbieris prosjekt, avslutter Uthus.

Nøkkelord:

Anlegg, Statens vegvesen
Ras 

Fare for nye ras fra fjellparti
– usikkert når E18 i Larvik kan åpnes

 

EBA reagerer på anskaffelsesprosessen for ny idrettshall i Stryn – idrettslag mener Kulturdepartementet ga innspill om entreprenør

 

Nedbemanning ved NorStone

– inntil 15 ansatte blir berørt

 


Taket ditt er mer verdifullt enn du tror

 

AF Gruppen innstilt til Oslo Lufthavn-kontrakt

 

Kruse Smith bygger ny høyskole i Stavanger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Redaksjonssjef

    Frode Aga
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Fagpressen