Illustrasjonsfoto: NRC

Økt omsetning, men svak lønnsomhet for NRC i 2018

NRC Group hadde nesten én milliard kroner i omsetningsvekst fra 2017 til 2018, men omorganisering i Sverige skal ha tæret på bunnlinjen.

Det skriver den nordiske entreprenøren i en pressemelding tirsdag morgen.

NRC Groups restrukturering av den svenske virksomheten, sammen med transaksjonskostnader i forbindelse med kjøp av VR Track, har, ifølge meldingen, ført til svak lønnsomhet mot slutten av 2018.

– Vi har i 2018 tatt et kraftig grep om det nordiske markedet og dannet et meget godt grunnlag for fortsatt sunn vekst i et marked som forventes å vokse med mer enn ni prosent årlig de neste ti år. Vår ambisjon er en årlig vekst som overgår markedets vekst og dermed ta ytterligere markedsandeler, sier konsernsjef Øivind Horpestad i NRC Group.

– Vi er i dag et selskap som består av rundt 2.500 dyktige og entusiastiske medarbeidere i Norden. Vi bygger miljøvennlige transportløsninger med fokus på bærekraftig gjennomføring i alle prosjektfaser, fra planlegging og design til konstruksjon og vedlikehold, uttaler Horpestad i pressemeldingen.

NRC Group rapporterte inntekter på 971 millioner kroner i fjerde kvartal, en økning på 44 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Som følge av restruktureringskostnader i Sverige og et svakt svensk marked, melder NRC om negativt driftsresultat før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger, med syv millioner kroner i minus. Omsetningen for året var på nær 3,2 milliarder kroner, en vekst på 34 prosent fra 2017. Driftsresultat før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger for hele 2018 endte på 132 millioner kroner, heter det i meldingen.

– Norge fortsetter å levere sterk vekst og lønnsomhet i fjerde kvartal samtidig som det var betydelig nedgang i aktiviteten i Sverige gjennom året. Vi har tatt de nødvendige grepene i Sverige og har nå fått på plass et meget kompetent lederteam som vi er sikre på vil styre Sverige mot god lønnsomhet. Med kjøpet av VR Track er vår posisjon ytterligere styrket i det svenske markedet. Vi ser nå tydelige tegn til at aktiviteten tar seg opp igjen i Sverige i år. Fra et fall i svenske investeringer på 12 prosent i 2018 forventes en økning i investeringene på 26 prosent i 2019, og hittil i år har vi allerede annonsert ordreinntak på 308 millioner norske kroner i Sverige, sier Horpestad.

– Vi har en unik posisjon som vi venter å se effekter av allerede fra 2019. Alt ligger til rette for sterk vekst i investeringer i jernbane, trikk og metro, noe som bekreftes av offentlige budsjetter. Vedlikeholdsetterslepet på jernbane alene er beregnet til nær 50 milliarder kroner i Norge, Sverige og Finland, og myndighetene er villige til å investere, avslutter konsernsjefen.