Volvo Trucks Gardermoen

I Gardermoen Næringspark har Veidekke Logistikkbygg reist et nytt salg- og servicesenter for lastebiler og busser for Volvo Norge.

Fakta

Sted: Gardermoen

Prosjekttype: Kontor og verkstedhall - nybygg

Bruttoareal: 3.976 kvadratmeter

Byggherre: Bransjesenteret Gardermoen Næringspark

Byggherrerepresentant: WSP

Totalentreprenør: Veidekke Logistikkbygg

Kontraktsum eks. mva.: 52,3 millioner kroner

ARK: Veidekke Logistikkbygg

Rådgivere: RIB/RIE: ÅF Engineering l RIBR/RIVA: Norconsult l RIV: Erichsen & Horgen

Underentreprenører og leverandører: Oppmåling: Øvre Romerike Prosjektering l Grunnarbeid: Jahr Transport l Betong: Tiller-Vimek l Stålkonstruksjon: Give Stålspær l Hulldekker: Spenncon l Taktekking: Byggpartner l Ventilasjon: Vestfold Klima og Ventilasjon l VVS: Gran VVS l Elektro: Alt Installasjon

Volvo Trucks Gardermoen er et komplett salgs- og servicesenter som på mindre enn ett år har dukket opp i Gardermoen Næringspark ved Oslo Lufthavn. Veidekke Logistikkbygg, tidligere Norske Stålbygg, er totalentreprenør, og det Veidekke-eide spesialistfirmaet har fått bruke mye av sin kompetanse på prosjektet.

Prosjektleder Steinar Aske i Veidekke Logistikkbygg forteller at prosjektet rent konstruksjonsmessig ikke har bydd på noen store utfordringer for entreprenøren, og hensyn til jordskjelv, vind og mulig eksplosjon har blitt ivaretatt på smarte måter i stålbygget.

– Det lengste frie spennet er 18 meter, så dette er helt vanlig. Men hulldekkene kunne ikke bidra med nødvendig avstiving med tanke på jordskjelv, så vi har måtte løse avstivingen med bæresystemet i kombinasjon med takskiven, forteller Aske.

Ekstra fagverk i bærekonstruksjonen beskytter bygget mot både vind og jordskjelv, og i en spesialbygget ADR-hall i enden av verkstedet kan Volvo også ta inn tankbiler med farlig avfall. Her er det egne gassmålere og automatiske porter i begge ender som går opp hvis målerne viser uønskede verdier. Denne delen av hallen er også konstruert slik at kraften rettes ut og vekk fra resten av bygget i det usannsynlige tilfellet at man får en eksplosjon.

Fasadeveggene i hallene er i hovedsak bygget opp med sandwichelementer og betongbrystning. Den 850 kvadratmeter store kontorfasaden er plassbygget med store vindusflater og kledd med Alucoil, samt noe treverk.

Trygg grunn

Det nesten 4.000 kvadratmeter store bygget er direktefundamentert til grunnen, men allerede før fundamenteringen kom på plass, måtte først Veidekke Logistikkbygg legge til rette for montering av prefabrikkerte smøregraver og JAB-lifter til verksteddriften i bygget. Plasstøpte fundamenter og plasstøpt gulv har deretter blitt støpt rundt disse installasjonene.

– Noe som har vært spesielt i dette prosjektet i forhold til hva vi har gjort tidligere, er at det har vært veldig mye trekkerør mellom smøregraver og JAB-lifter i gulvet, og også veldig mange fastholdingspunkter i gulvstøpen. I et stort gulv har man gjerne en del søyler innimellom, men her var det også disse smøregravene og JAB-liftene som måtte hensyntas i betongen, sier Aske.

Omtrent to kilometer med rør er installert i gulvet for å sørge for vann, olje og luft til og fra smøregraver, JAB-lifter og servicetårn i den nye verkstedhallen. I tillegg til dette ligger også omtrent åtte kilometer vannrør i gulvet som skal sørge for vannbåren gulvvarme i hele hallen.

Volvo Trucks Gardermoen er tilkoblet et fjernvarmeanlegg på Gardermoen, og gulvvarmen i hallene gir arbeiderne varme gulvflater å jobbe på, og gjør også at vann tørker opp fortere.

Kontordelen i andre etasje i bygget varmes opp via radiatorer, og hele byggets behov for oppvarming dekkes med fjernvarmen.

Tett løp

Byggherre Bransjesenteret Gardermoen Næringspark hadde et krav om at bygget skal oppføres som et energiklasse B-bygg. Dette er i og for seg ikke vanskelig, påpeker entreprenøren, men kombinasjonen av mange porter og fjernvarme gjorde at de måtte legge seg i selen for å få ned lekkasjetallene i det store hallbygget.

Blant annet ble tykkelsen på portene økt til 40 millimeter, og vi har samtidig kjørt veldig fokus på tetthet i bygget, sier prosjektlederen. Målt lekkasjetall i bygget er så lav som 0,26.

Bransjesenteret Gardermoen Næringspark er et heleid selskap av Gardermoen Holding, som eies 50/50 av Sisa Invest og Fabritius Gruppen. Prosjektsjef for Volvo Trucks Gardermoen er Geir Apeland i Fabritius. Innleid prosjektleder Hans Warlo i WSP forteller at energiklasse B er et kontraktkrav i alle prosjekter som Fabritius står bak.

– Energiklasse B er beskrevet og levert. Veidekke Logistikkbygg har oppfylt kravet, og det er veldig bra. Vi er godt fornøyde med hele prosessen og med bygget, som i prinsippet er overlevert med null feil, sier Warlo.

Verkstedanlegget har 36 meter lange løp, og er dermed i stand til å betjene opp mot 40 lastebiler og busser samtidig. I både verkstedet og de ni faste kontorene i bygget kan omtrent 40 mann være på jobb på samme tid, og på den omtrent 20 mål store tomten utenfor bygget kan 45 personbiler og 47 18 meter lange lastebiler stå parkert.

Det er montert omtrent 800 kvadratmeter med lydabsorbenter i hallene for å bedre lyddempningen.

Gode møter

Kontordelen av bygget er også utstyrt med et stort møterom med store vinduer hvor Volvo Norge kan arrangere møter i ekstrem nærhet til Oslo Lufthavn. Bilprodusenten, som leier bygget i et partnerskap med Renault, har vært tungt inne i hele prosjektet.

– Vi har vært to til tre representanter for Volvo i alle byggemøter, sammen med byggherre. Vi har vært samlet alle tre i samme møter, forteller Jan Erik Kleven i Volvo Norge.

Veidekke-prosjektleder Steinar Aske forteller at samarbeidsklimaet mellom totalentreprenør, byggherre og leietaker har vært svært godt gjennom hele prosjektet, men også at forholdet til underentreprenørene på prosjektet har vært godt.

– Det har gått veldig bra, med lite feil og ting gjort i riktig rekkefølge, supplerer Kleven.

Prosjektet har hatt én skade, uten fravær, i løpet av byggetiden fra mars 2018 til overlevering 31. januar i år.

– Vi er godt fornøyde med både prosessen og resultatet, sier prosjektleder Steinar Aske.

Også byggherres prosjektleder sier seg godt fornøyd.

– Vi har hatt et godt samarbeid med både Volvo og med Veidekke Logistikkbygg. I et hvert prosjekt er det utfordringer, men det er hvordan man løser dem som gjelder. Her har vi hatt løsningsorienterte samarbeidspartnere i prosjektet, sier han.


Flere prosjekter