<p>- Konkurransen blir tøffere og tøffere i byggevaremarkedet, men vi skal være på pallen, sier kjededirektør Raymond Gabrielsen og administrerende direktør Knut Strand Jacobsen i Byggmakker Handel. 7. og 8. februar samler de proffkunder og egne ansatte til Byggmakker Forum på Gardermoen. Foto: Svanhild Blakstad</p>Byggmakker Forum 2019. Foto: Svanhild BlakstadDemo av arbeidstøy fra Blåkläder på Byggmakker Forum 2019. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2019. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2019. Foto: Svanhild BlakstadNorgips demonstrerer nye produkter for proffkundene på en litt utradisjonell måte. Foto: Svanhild BlakstadAlex Rosén var hjertelig tilstede, blant annet som stuntreporter hos de ulike utstillerne. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2019. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2019. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2019. Foto: Svanhild BlakstadSalgsdirektør Tom Erik Eie i Onninen (i midten) med Knut Strand Jacobsen og Raymond Gabrielsen på Byggmakker Forum. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2019. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker satser stort på egne merkevarer, blant annet innen bad. Her får kategorisjef Åge Randen besøk av kjededirektør Raymond Gabrielsen og administrerende direktør Knut Strand Jacobsen på stand på Byggmakker Forum. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2019. Foto: Svanhild BlakstadByggmakker Forum 2019. Foto: Svanhild BlakstadBjørn Hauglann fra Talgø er en av mange utstillere og leverandører på Byggmakker Forum. Foto: Svanhild Blakstad

Byggmakker-forum: - Oppkjøpene har styrket vår innkjøpsposisjon

Det siste året har Byggmakker gjennomgått store forandringer, men nå er brikkene i ferd med å falle på plass.

Ledelsen i Byggmakker møter i disse dager over 2.000 medarbeidere, kunder og leverandører til det årlige Byggmakker-forum på Gardermoen.

– Vi har tatt kontroll på hoveddelen av butikkvirksomhetene og endret styringsmodellen slik at alle medlemmene er med og bestemmer. Vi har også utviklet strategiske samarbeidsavtaler på nye områder med husbyggere som Nordbohus og Boligpartner, og i dag lanserer vi tekniske tjenester til våre proffkunder, sier administrerende direktør Knut Strand Jacobsen i Byggmakker Handel i en kommentar. 

Gjennom oppkjøpene av Skattum Handel, Gipling og Sørbø har kjeden det siste året sikret seg 60 prosent av volumet i kjeden.

– Oppkjøpene har styrket vår sentrale innkjøpsposisjon og har allerede gitt effekt i leverandørforhandlingene for 2019 slik at konkurransekraften til kjeden er forbedret. Kjøpet av de tre virksomhetene øker i tillegg vår mulighet for en mer effektiv drift og bidro i 2018 til at vi fikk en sterk resultatvekst. Vi er nå godt skodd for ytterligere vekst i et voksende marked, sier Strand Jacobsen.

Byggmakker vokser

I tillegg til nye strategiske samarbeidsavtaler med husbyggere har Byggmakker-kjeden forlenget storkundeavtaler med både HENT og JM Norge.

Kjeden er også tilført et nytt medlem i Lia i Telemark og overtok en butikk i Bjugn i Trøndelag.

- Det siste året har vi investert titalls millioner i åtte ny- og re-åpninger av butikker på strategiske lokasjoner over hele landet. Og flere er på vei i 2019. Våre digitale investeringer begynner nå virkelig å gi avkastning. Vi hadde i fjor mer enn 6,2 millioner besøkende til nettsiden vår, en vekst på over 14 prosent. En mer effektiv markedsføring ga i fjor en vekst på kampanjesiden våre med hele 218 prosent. Vi fikk flere tusen henvendelser til vårt Fiks Ferdig-konsept og salget til proffen gjennom BM-portalen har hatt en klar økning, hele 15 prosent bare siste kvartal. Men vi skal videre, for i et konkurransedrevet markedet kan du ikke hvile på gårsdagens seire. Vår ambisjon er å være den mest attraktive kjeden å være en del av og da må du utvikle deg – hver dag, sier kjededirektør Raymond Gabrielsen.

Nye tilbud til proffen

I 2018 lanserte Byggmakker et eget fordelsprogram for proffkundene hvor forsikring er et av tilbudene.

– Vi vet at bygg- og anlegg er blant de næringene med flest rapporterte arbeidsulykker og arbeidsskadedødsfall. Vi vet også at stadig flere forbrukere engasjerer advokat knyttet til oppussing i eget hjem. I tillegg kan det komme andre uforutsette hendelser som eksempelvis langtidssykemeldinger. For å bistå våre kunder med relevante forsikringer har vi derfor i samarbeid med Gjensidige utviklet en proff-pakke for våre proff-kunder. Disse kan spesialtilpasses, men vi har laget en anbefalt pakke med ansvarsforsikring, rettshjelpsforsikring, prosjektforsikring, transportforsikring, bygnings-, inventar- og varelagerforsikring, kjøretøyforsikring og personal- eller personalforsikring, sier Gabrielsen.

Gabrielsen er nå spent på mottagelsen av det nye tilskuddet til fordelsprogrammet, tekniske tjenester.

– Dette er noe våre kunder i stadig økende grad har etterspurt og vi har nå fått på plass et tilbud jeg tror proffkundene vil oppleve som effektiviserende og lønnsomt. Kundene kan nå få hjelp til arkitekttjenester som blant annet salgstegninger, arbeidstegninger, byggesøknadstegninger. Vi kan bistå med statiske beregninger, mengdeberegninger, materiallister og energimerking. I tillegg kan vi gjennomføre proffkundenes byggesøknader fra A til Å. Vi har høsten 2018 gjennomført pilottester av både håndverkerforsikringen og de tekniske tjenestene og tilbakemeldingene er veldig gode. Nå gleder jeg meg til å rulle ut tilbudene over hele landet, sier Gabrielsen

Heier frem de som begynner

Byggmakker har hatt stor suksess med Fiks Ferdig-konseptet og hvor forbrukerkundene enkelt får oppussingsjobben gjort med bistand fra Byggmakker.

– Vi har nettopp gjennomført en ny befolkningsundersøkelse som viser at over halvparten av norske boligeiere planlegger å pusse opp i år. De skal bruke mer enn 71 milliarder kroner på interiør og hvor maling og nytt gulv står øverst på lista. Mange trenger hjelp til å gjøre jobben, men det er mange oppgaver du kan sette i gang på egen hånd. Vi har derfor tenkt å gi en ekstra positiv dytt til de som faktisk begynner. Vår bransje har kanskje i for stor grad bidratt til å heve terskelen for å gjennomføre helt enkel oppussing. Det er ikke sikkert det er så klokt med tanke på rekruttering til bransjen. Jeg er temmelig sikker på at det ligger stor mestringsglede i et vellykket og ferdig oppussingsprosjekt, sier Strand Jacobsen.

Peptalk i garderoben for de som vil fikse oppussingsprosjekt selv. Byggmakker Forum 2019. Foto: Svanhild Blakstad