En stappfull sal på Nord universitet på Stjørdal fulgte interessert med i orienteringen om det nye motorveiprosjektet.Acciona stilte med mange på konferansen. F.v. Andrés Merino, Antonio Mendoza, Xavier Tirido, Lena Rudstrøm, Pedro Romero, Jacobo Arnanz og Rafael Rodriquuez.Accionas norske direktør Lena Rudstrøm og selskapets prosjektdirektør for E6-prosjektet, Jacobo Arnanz fortalte hva Acciona står for.To av de Acciona har satt til lede E6-prosjektet i Trøndelag, t.h. prosjektdirektør Jacobo Arnanz og ansvarlig for innkjøp, Antonio Mendoza.Prosjektleder Grim Rønsberg (t.v.) og utbygggingssjef Jørund Gullikstad i Nye Veier orienterte om kjempeprosjektet.

Enorm interesse for å delta i utbyggingen av ny E6 sammen med Acciona

Nye Veier og den spanske entreprenørkjempen Acciona Construction kan ikke klage på interessen fra lokalt næringsliv når de om snaut et år skal gå i gang med det største veiprosjektet i Trøndelag noen gang - ny motorvei fra Ranheim til Værnes.

Over 400 personer hadde meldt seg på – bare halvparten slapp inn i den store møtesalen til Nord universitet i Stjørdal. De som var til stede representerte om lag 140 firma av ulike slag.

Det spanske storkonsernet med 37.000 ansatte i 40 land over hele verden er i full gang med planleggingen etter at de tidlig i fjor høst ble tildelt kontrakten som hovedentreprenør til en prislapp på 4,2 milliarder kroner, eks. merverdiavgift. Med seg som viktige samarbeidspartnere, har de Leonard Nilsen & Sønner og Multiconsult på prosjektsiden. Nå er de på jakt etter alle andre leverandører som kan bidra til å gjennomføre prosjektet, alt fra leveranser av dopapir til brakkeriggene og fram til massetransport i stort omfang.

– På bakgrunn av erfaringer fra tidligere storanlegg av denne typen, regner vi med at mellom 25 og 50 prosent av de totale anleggskostnadene kan havne hos lokale firma, sier Nye Veiers utbyggingssjef, Jørund Gullikstad til Byggeindustrien.

Andre store prosjekt
E6 Ranheim – Værnes blir det andre store prosjektet Nye Veier i Trøndelag gir seg i kast med. Først ut er ny motorvei sør for Trondheim, mellom Melhus og Kvål, også det i Melhus kommune. Dette er en veistrekning på sju kilometer, og uten bruer og tunneler. Prislappen her er omkring 700 millioner kroner. Nye Veier arbeider nå med prosjekter som totalt har en samlet investering på rundt 16 milliarder kroner.

Gullikstad regner med anleggsstart for strekningen Melhus - Kvål utpå ettersommeren en gang. Peab med sin rådgiver Cowi er entreprenør for denne strekningen.

Omfattende
Et betydelig større oppdrag venter Acciona og deres hjelpere når de går i gang med sitt prosjekt. Fem tunneler skal bygges, på til sammen ni kilometer. Tre av tunnelene, Være, Stavsjøfjell og Hell, skal bygges parallelt med dagens løp, mens det kommer to nye tunnelløp i det som blir en ny tunnel like ved avkjørselen til Hommelvik sentrum. Det blir en tunnel på 800 meter, og som naturlig nok har fått navnet «Hommelviktunnelen». Den vil kutte av en skarp kurve på dagens E6, like sør for Helltunnelen. Mens dette skjer, skal også de gamle tunnelene oppgraderes for å fylle dagens krav til tunneler som er noe ganske annet enn da Væretunnelen, den eldste av dagens tre tunneler på denne E6-strekningen, ble tatt i bruk i 1988.

Det spanske selskapet, som også er tungt inne på TBM-kontrakten på Follobanen, har bygd 300 kilometer med veitunneler de siste årene, ble det opplyst på presentasjonen i dag.

Bruer er også Acciona godt forberedt på bygge gjennom sin verdensomspennende aktivitet. 600 bruer har de bygd de siste ti årene, ble det opplyst. På den aktuelle strekningen i Trøndelag er det elva Homla ved Hommelvik og Stjørdalselva ved avkjøringen til Værnes, de skal bygge bruer.

Trafikk og anlegg
På samme vis som den nye motorveien på E6 sør for Trondheim som samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) offisielt åpnet denne uken, vil den nye motorveien nordover fra Trondheim, med ett unntak – den nye Hommelviktunnlen – gå parallelt med dagens trasé. Det betyr spesielle utfordringer for entreprenørene som skal bygge ny vei samtidig som trafikken går for fullt langs Trøndelags kanskje aller travleste veistrekning. Gullikstad håper de sammen med entreprenøren kan få til litt smidigere løsning enn man gjorde på E6 sør der trafikken til stadighet måtte legges om for å få prosjektet gjennomført.

– Vårt mål er at minst mulig av anleggstrafikken skal gå på offentlig vei, sa Gullikstad til tilhørerne.

Samarbeidspartnere
Acciona er alt i full gang med å finne gode samarbeidspartnere lokalt. Antonio Mendoza, som har ansvar for innkjøp i prosjektet fra de spanske entreprenørenes side, opplyste at de allerede har identifisert 250 firma som kan være interessante som underleverandører av ulike tjenester.

– Vi har hatt over 30 møter allerede, og flere vil følge, opplyste han. Mendoza oppfordret alle firma som mente de hadde noe å tilby, om å ta kontakt.

Ikke på latsiden
Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan og hans folk i Nye Veier Trøndelag ligger ikke på latsiden. Til det tredje prosjektet, som er strekningen Stjørdal (Kvithamar – Åsen) på 19 kilometer og til en pris på 5,3 milliarder kroner, er fire entreprenører prekvalifisert. Det er BetonmastHæhre, Skanska, FCC og Acciona. Hvem som får den jobben avgjøres i neste måned, og med byggestart neste år. Ferdigstillelse blir i 2025/26.

I løpet av februar vil konkurransegrunnlaget for det fjerde storprosjektet som Nye Veier har i Trøndelag slippes ut i markedet. Det er den 25 kilometer lange strekningen helt sør i fylket, fra Vindalslien (Midtre Gauldal kommune) til Ulsberg i Rennebu kommune.

Byggestart for denne veien som også skal bygges som motorvei, er planlagt til neste år, og med om lag tre års byggetid.

Dette mente noen av deltakerne:

Kjell Erlend Kvål, Erling Arnfinn Kvål AS, Stjørdal:

– Vi driver med graving og massetransport slik at dette bør være noe for oss. Selv om vi er små, 12 ansatte med ni gravemaskiner og to lastebiler, tror vi at vi bør ha en liten sjanse ettersom det er så mye graving og massetransport i dette prosjektet.

Ingvild Reinskou, Avantas, Trondheim:

– Vi er et rekrutterings- og bemanningsselskap, og vi er her for å se om det er tjenester vi kan bidra med. Vi regner jo med at det trengs en betydelig arbeidsstyrke for et slikt anlegg, også midlertidige.

Steinar Botten, Norsk Stål, Trondheim:

– Vi har alt vært i kontakt med Acciona. Som et stort stålkonsern er vi spesielt interessert i å levere armeringsjern. Vi kan om nødvendig levere alt de trenger av den slags, men vi vet ikke ennå om de deler om kontraktene eller ikke. Vi er optimister og tror vi haler i land noen oppdrag. Hvor store, vet vi selvsagt ikke ennå.

Leif Arne Jakobsen, Letnes Fjellsprengning, Inderøy:

– Vi er et søsterselskap til Letnes Entreprenør, og jobber mye for dem. Vi har 14 ansatte, og dette prosjektet virker vel stort for oss. Vi driver ikke med tunneldrift, men sprengningsoppdrag i dagen. Jeg er usikker på om vi tjener noe mer som ren underentreprenør, enn på oppdrag som vi har hånd om selv eller oppdrag for vårt søsterfirma.