Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Denne utbyggingen vil bli mye diskutert

Publisert: 04.02.2019 01:16. Sist endret: 04.02.2019 01:22.

En mulig utvidelse av Oslo Lufthavn med en tredje rullebane har allerede blitt mye omtalt og diskutert, men ettersom et tidspunkt for en avgjørelse om en mulig utbygging stadig rykker nærmere, er dette noe som bare vil tilta i styrke.

Flere nettledere

  • NTP-lekkasjene kommer tett
    07.03.2021
  • Nå skal det bli nye baner
    04.03.2021
  • Utnytt muligheten!
    03.03.2021
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
    02.03.2021
  • Viktig dag for næringens fremtid
    02.03.2021
  • Koronaen utfordrer
    26.02.2021
  • Økt ansvar på kommunene
    25.02.2021
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
    24.02.2021
Les flere

Nettleder

NTP-lekkasjene kommer tett

Les også:

  • Nå skal det bli nye baner
  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Andelen kvinnelige styreledere på stedet hvil
  • NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO
  • BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i Tønsberg og Færder
  • AFRY satser mot industrien rundt Sandefjord
  • Lønnsgapet øker mellom kvinner og menn
  • 50 gründere på innovasjonssprint med Glava
  • Ruud til Norconsult
  • Arbeidstilsynets samtykke blir del av eByggesøk
  • Tidligere svensk statsminister inn i styret i Heimstaden
  • Innlegg: Smittevern og betongleveranser
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO

Flere kontrakter

  • Peab bygger nytt travanlegg i Trøndelag
  • LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene
  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Oslo lufthavn på Gardermoen har vært gjennom en enorm vekst siden åpningen i 1998. Lokaliseringen av en ny hovedflyplass i Norge var en av de helt store kampsakene før man etter en intens dragkamp landet på Romerike og Ullensaker. Siden den tid har trafikken stadig økt, noe som blant annet har medført en større utbygging av terminalen, som åpnet i 2017. Bare denne utvidelsen hadde en kostnad på 14 milliarder kroner. Nå pågår det arbeider med en utvidelse av terminalen for Non-Schengen-passasjerene – og ikke minst planleggingen av en tredje rullebane. En utbygging av en tredje rullebane vil gi en ny gigantutbygging, som også vil medføre store inngrep i nærområdene.

Fagetaten Avinor peker på at med den trafikkveksten det i dag ligger an til vil man måtte ha en tredje rullebane på plass for å kunne sikre en god nok trafikkavvikling. Dette legger dermed til grunn en relativt stor vekst i trafikken. Det er i dag ikke veldig mange flyplasser, i hvert fall ikke med en størrelse som vi kan sammenlign oss med, som kan vise til tre rullebaner på sin flyplass. Men så er vi også en nasjon som er veldig glade i å fly. Vi har en sterk økonomi og en geografi som gjør at det å fly i mange tilfeller tvinger seg frem i en travel hverdag som man skal dra fra landsdel til landesel. I tillegg liker vi å fly til utlandet, både i jobbsammenheng men definitivt også i private ærender. En fredag ettermiddag på OSL er ikke et sted å være om man liker seg best i rolige omgivelser.

En tredje rullebane legger til grunn at vi skal reise enda mer. Prognosene tilsier at 2030 er tidspunktet hvor trafikkveksten krever mer kapasitet for å lande og ta av med våre fly. Spørsmålet er selvsagt om disse prognosene vil slå til. Kommer vi til å reise like mye om elleve år som i dag, eller vil andre transportmidler ta mer over for flyene. Enkelte mener at vi også må legge opp til, blant annet gjennom avgifter, til at vi kan fly langt mindre enn i dag. Avinor peker også selv på at den planlagte trafikkveksten vil kunne stå i konflikt med nasjonale klimamål.

Å bygge ut en ny rullebane vil medføre et stort inngrep i omgivelsene på Gardemoen. Det vi kreve store arealer - noe som selvsagt vil påvirke nærområdene. Derfor er også motstanden i lokalmiljøet betydelig med tanke på en så stor utvidelse. Det er selvsagt ikke spesielt overraskende. De færreste vil ønske en så stor utbygging og inngrep i sin egen bakhage. OSL gir selvsagt enorme inntekter til vertskommunen, og har vært med på å bygge opp en hel region til et nytt nivå. Romerike har de senere årene virkelig fått merke flyplass-effekten og hvilken verdiskapning denne står for. Mange mener likevel at en så kraftig utbygging man her legger opp til blir for omfattende.

Det er dermed lagt opp til en kraftig dragkamp i årene fremover om man skal bygge ut eller ikke. Som oftest vil politikerne i stor grad velge å høre på ekspertisen fra sine fagetater – men i denne saken vil det bli en politisk avgjørelse basert på noe mer om det skal legges mer asfalt på Gardermoen for at flere fly skal kunne ta av eller ikke. Dette handler om hvordan man ønsker å bygge oppunder fremtidens transportsystem i Norge - og hvordan vi skal møte fremtidens reisevaner og transportbehov. Det er definitivt ingen enkel oppgave for politikerne, og nettopp om vi skal ha en tredje rullebane eller ikke vil bli et av de store politiske diskusjonsområdene i årene fremover – og vil kunne minne om det politiske dramaet vi så med tanke på lokaliseringsdebatten tilbake tidlig på 1990-tallet. Men en ting er sikkert - blir veksten så stor som Avinor legger opp til vil en utbygging tvinge seg frem om vi skal få en effektiv hovedflyplass. Spørsmålet er om vi ønsker en så kraftig økning i flytrafikken. Et annet moment er selvsagt hvordan flytrafikken vil være i fremtiden. Vil en batteriteknologi, eller andre energiformer, vinne frem?

Det er uansett ikke lagt frem til 2030. Om vi skal ha en ny rullebane på plass om elleve år, begynner tiden å bli meget knapp. 

Nøkkelord:

Leder
 

Ett år med krav om kvinnegarderober:
Frida (18) fikk eget toalett og skifteplass etter pausefleip

 

Én prosent av 1.800 rørleggere i kjedene hun leder er kvinner:
- Vi kan ikke gjøre jobben alene

 

Andelen kvinnelige styreledere
på stedet hvil

 

Lønnsgapet øker mellom kvinner og menn

 

BNL anbefaler rødt nivå på byggeplasser i Tønsberg og Færder

 

NCC utvikler studentboliger i samspill med SiO

Annonsørinnhold
 

Vil bli kvitt sinkestempelet
- lanserer bygge-bransjens TED-talks


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen