Hyttebonanza

Aldri har det blitt kjøpt og solgt så mange hytter i fritt salg som i 3. kvartal 2005. Hyttemarkedet har eksplodert de siste årene, og utsiktene fremover ser også gode ut.

Tall fra statistisk Sentralbyrå viser at hele 2 600 omsetninger ble registrert dette kvartalet, og det ble tinglyst 3 400 flere omsetninger av fast eiendom de tre første kvartalene i år enn i samme periode året før. Samlet omsetningsverdi økte med 16, 4 milliarder kroner. Det har vært en enorm vekst på fritidsboliger de siste seks, syv årene. Veksten i igangsatt areal på hytter, følger prisutviklingen på boliger. Prognosene fremover er usikre, og basert på at nivået nå er så høyt at det knapt kan bli høyere, forteller Kjell Senneset i Prognosenteret. Optimisme Også hytteprodusentene opplever gode tider, og tror de gode tidene vil fortsette. Vi har fortsatt god aktivitet, god ordrereserve, men vi begynner å se en metning på de nest dyreste hyttene. De aller dyreste har alltid sitt lille marked, sier Harald Bjørnstad i Mestergruppen, som blant annet har Mesterhytta i sin portefølje. Den samme optimismen råder hos konkurrentene. Utsiktene ser lovende ut, og hyttemarkedet er et satsingsområde for Norgeshus og Norgeshytta, mener Siri Forseth i Norgeshytta. Begge produsentene er også enige om at eiendom og ikke kjøpevilje er det som holder markedet igjen, og som utgjør den største utfordringen for hyttebransjen. I pressområdene er den største utfordringen å få tak i nok kvalifisert arbeidskraft, sier Forseth. Å få grunneiere og kommuner til å se langsiktig og helhetlig i områder, sørge for at hytteområdene forblir attraktive og ikke ødelagt med for stor grad av fortetning og for mange objekter på en gang, mener Bjørnstad. Trender Hvilke trender preger dagens hyttemarked? Vi opplever at det bygges store påkostede hytter i de store og populære hytteområdene, for eksempel i Trysil og på Oppdal. Hytteeierne vil ha samme standard som i boligen, med stor grunnflate, store flislagte bad og vaskerom med gulvvarme, og der elektrisk utstyr som for eksempel vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskiner er standard. Oppkobling mot telenett og tilgang til Internet er også vanlig. Men, det bygges også en del nøkterne og tradisjonelle hytter spesielt i områder der trykket er litt mindre, forteller Forseth Hytter har blitt fritidsboliger, med full standard som hjemme, og vel så det. Bredbånd legges i tomteprisen. Flere flis/steingolv med kabler enn før, større kjøkken, men fortsatt åpne kjøkkenløsninger. Mindre tomter og så og si bare bygging i felt er også en trend, mener Bjørnstad i Mestergruppen. Hvilken type hytter selger dere mest av? Myrsnipe er bestselgeren, en litt annerledes hytte arkitektonisk, men størrelse og interiørmessig på nivå med de beste. Godt med soverom alternative sitteplasser ute med henhold til ly for vind og innsyn, svarer markedssjefen i Mestergruppen. Femund og Kongsvoll er to oppstugguhytter som har blitt populære. De har flotte detaljer og er romslige med mange sengeplasser. Blomsterenga har også solgt godt, det er ei stor og luftig hytte med store vindusflater i front. Vi ser også stor interesse for vår mer moderne hyttetyper - hytter med store vinduer og som er mer utradisjonelle i stilen. Kikkut og Ormen Lange er to funkisinspirerte hytter med flatt tak, stramme og rette linjer, store vindusflater, og eksteriøret er i kombinasjon tre og stein, sier Forseth om Norgeshyttas bestselgere.