Maxbo har i løpet av 2018 gått inn som deleier i to elementfabrikker i Valdres og i Bamble. – Vi ser at bruk av elementer og precut styrker seg, og nå er vi klare for å ta opp kampen i dette markedet, sier administrerende direktør Thomas Støkken i Løvenskiold Handel. Foto: Svanhild BlakstadTHOMAS OG HARALD: Maxbo-sjef Thomas Støkken og Harald Rønneberg åpnet Arena 2019. Foto: Svanhild BlakstadKonferansier Harald Rønneberg ga klarsignal til å starte montasjen av elementhytta utenfor Arena 2019. Foto: Svanhild BlakstadArena 2019. Foto: Svanhild BlakstadArena 2019. Foto: Svanhild BlakstadEtter en times tid var elementhytta ferdig montert. Foto: Svanhild BlakstadArena 2019 har nærmere 2.000 deltakere over to dager. Foto: Svanhild BlakstadLedergruppen i Maxbo ble presentert på scenen under Arena 2019. Foto: Svanhild BlakstadArena 2019. Foto: Svanhild BlakstadIsola var en av femti leverandører som holdt fagseminar for proffkundene på Arena 2019. Foto: Svanhild BlakstadFagseminarer på Arena 2019. Foto: Svanhild BlakstadArena 2019. Foto: Svanhild BlakstadArena 2019. Foto: Svanhild BlakstadArena 2019. Foto: Svanhild BlakstadArena 2019. Foto: Svanhild BlakstadArena 2019. Foto: Svanhild BlakstadLøvenskiold Arena 2019. Foto: Svanhild BlakstadArena 2019. Foto: Svanhild Blakstad

Maxbo satser stort på elementer

Proffen blir enda viktigere for Maxbo, og i år rulles det ut en stor elmementsatsning fra byggevarekjeden.

Dette og flere andre nyheter ble lansert under Maxbos årlige storsamling Arena, som gikk av stabelen fredag og lørdag. For 25. gang samlet Maxbo nærmere 2000 proffkunder, leverandører og egne ansatte til kjedens årlige fagmesse. Tidligere har gigantarrangementet gått av stabelen på Norges Varemesse på Lillestrøm, men nå er alt flyttet til konferansesenteret X Meeting Point på Hellerudsletta.

For en fullsatt konferansesal kunne administrerende direktør Thomas Støkken i Løvenskiold Handel åpne Arena 2019 i kompaniskap med Harald Rønneberg, velkjent fra Senkveld på TV2.

THOMAS OG HARALD: Harald Rønneberg og Maxbo-sjef Thomas Støkken åpnet Arena 2019. Foto: Svanhild Blakstad

– Vårt oppdrag er å bidra til at kundenes prosjekter lykkes, og derfor har vi endret på Arena-konseptet for å tilpasse oss det. I år har vi økt fokus på kompetanse og service, hvor fagseminarer gjennom hele dagen er kjernen i programmet, sier Støkken til Byggeindustrien.

År med mange forandringer

Han peker på at Maxbo har lagt bak seg et begivenhetsrikt år, med mange store forandringer. Maxbo fikk ny profil i over 60 varehus, noe som var et av de største løftene for kjeden i fjor. I tillegg ble profforganisasjonen omorganisert, for å kunne tilby enda bedre service.

– Med en vekst i proffomsetningen på seks prosent hadde Maxbo samme utvikling som markedet, og fra juni og ut året var utviklingen enda litt bedre. Det er jeg kjempestolt over, sier Støkken.

Økt omsetning fra proffene

Han forteller at 65 prosent av omsetningen nå kommer fra proffene.

– De er ekstremt viktige for oss, og vi jobber derfor hele tiden for å tilby nye og bedre løsninger for proffene, som igjen skal gjøre det lettere for våre kunder å lykkes med prosjektene sine, sier Støkken.

På Arena 2019 har et femtitall av Maxbos nærmeste leverandører rigget seg til i egne rom i konferanseområdet hvor de tar imot kundene for fagseminarer og demonstrasjon av produkter.

– Når proffkundene drar herfra skal de ha fått mange nye ideer om hvordan de kan bli mer effektive på byggeplass, sier Støkken.

Stor elementsatsning

I 2018 ble det lansert flere nye konsepter, hvorav det største var egne hyttemodeller.

– Håpet er at det skal styrke proffenes konkurransekraft. Hyttene er noe de kan tilby sine kunder, i konkurranse med de andre ferdighusprodusentene. Dette er elementhytter som man kan sette opp raskt og effektivt, som igjen gjør at det blir lønnsomt, sier Støkken.

Maxbo har også styrket seg betydelig innen produksjon av elementer. Sammen med Tveitabru har de etablert I3 (ITRE) Elementer i Valdres, som allerede er i drift. På Arena kunne Thomas Støkken også annonsere at de går sammen med Norsk Modul om en fabrikk i Bamble i Telemark.

– Vi ser at bruk av elementer og precut styrker seg, og vi har brukt fjoråret til å rigge oss for å kunne levere godt på byggesystemer. Nå er vi klare for å opp kampen i dette markedet, sier Støkken, som legger til at kjeden også har et godt og nært samarbeid med de fremste produsentene av elementer i Norge.

På plassen utenfor X Meeting Point kunne deltakerne ved selvsyn se montasje av en av de nye elementhyttene. I løpet av en times tid var en stabel med ferdige elementer montert til en fiks ferdig hytte.

Forøvrige lanserte Maxbo egne garasjer i fjor, og det ble det også rullet ut et nytt gulvkonsept, som i første omgang er tilgjengelig i fem av de største varehusene. Et annet nytt konsept er Byggeplasstjenester, hvor Maxbo er til stede på byggeplasser med en container med verktøy og festemidler.

Logistikk

Støkken peker også kjeden vil jobbe enda mer med logistikkløsninger for økt lønnsomhet.

– Innen logistikk skjer det en stor transformasjon, og vi har satt i gang et program for å rigge oss for dette. Det går både på digitalisering og å skreddersy løsninger for kundene, noe som igjen handler om effektivitet og totalkostnad. Kunden ønsker levering på riktig sted til riktig tid, sier Støkken.

Maxbo satser også på å etablere nye varehus på flere lokasjoner, blant annet på Lillehammer som åpner i påsken.

Maxbo-sjefen peker også på at bærekraft er noe som vil gjøre seg mer gjeldende i tiden fremover.

– Bærekraft er noe vi jobber med både innen produkter og logistikk, og vi har allerede fått de første forespørslene på levering til fossilfrie byggeplasser, sier han.

– Folk vil fortsette å bygge

Maxbo-sjefen uttrykker glede over den store deltakelsen fra hele landet på Arena 2019.

– Man blir både litt ydmyk og takknemlig over at så mange deltar. De kunne jo vært på byggeplass i dag, og jeg ser på det som en tillitserklæring at de år etter år stiller opp.

Han er også optimistisk med tanke på fremtiden.

– Jeg tror at proffdelen av virksomheten vil fortsette å vokse, men at forbrukeromsetningen er mer utfordret. Det henger blant annet sammen med at folk setter bort stadig mer av arbeidet til profesjonelle, sier Støkken, som er veldig optimistisk både på Maxbos og bransjens vegne:

– Vi opererer i en bransje i vekst og som ikke kommer til å forsvinne. Jeg har tidligere jobbet med brev og diesel, men er det en ting som er sikkert så er det at folk kommer til å fortsette å bygge hus og hytter også i tiden fremover, avslutter Støkken.