Notar på «klagetoppen»

Notar-kjeden topper Forbrukerrådets liste over henvendelser i forbindelse med bolighandel. En av fem henvendelser i fjor gjaldt Notar.

I fjor fikk Forbrukerrådet 712 henvendelser som gikk på bolighandel og tjenestene til meklerne. 131 av dem gjaldt Notar-kjeden. Konkurrenten DnB NOR Eiendom, som er den største eiendomsmekleren i Norge, var til sammenligning nevnt i 22 tilfeller, skriver Bergens Tidende. Disse henvendelsene kan handle om hva som helst, og derfor er det vanskelig å si noe før vi har vært i kontakt med Forbrukerrådet og sjekket innholdet i henvendelsene, sier informasjonsansvarlig Eivind Rodem i Notar. En henvendelse til Forbrukerråder er ikke en direkte klage, men den skyldes ofte at kunden er misfornøyd med et eller annet. De registrerte henvendelsene hos Forbrukerrådet kan dreie seg om feil ved kontraktskrivingen, feil ved salgsoppgaven, feil ved oppgjøret, arealavvik, innsyn i budrunden og lignende. Mye går på slurv hos mekleren. Det er ikke gitt at en henvendelse omhandler en konflikt. Men samtidig gir tallene en viss indikasjon. Sammenlignet med de øvrige meklerne ligger Notar veldig høyt, sier jurist Vegard Syvertsen i Forbrukerrådet til avisen. Det er ikke første gang Notar topper statistikken til Forbrukerrådet. Sommeren 2004 ble selskapet kalt inn til møte etter at det de to foregående årene hadde hatt fem ganger så mange henvendelser som den neste på listen.