Det er oppdaget brudd i et stag på den nyåpnede Håloglandsbrua. Foto: Trond Joelson

Brudd i stag på Hålogalandsbrua - setter inn ekstra inspeksjoner

Statens vegvesen inspiserer den nye E6 Hålogalandsbrua to ganger i døgnet etter at det ble oppdaget brudd i ett stag. Nå skal de resterende 87 stagene også kontrolleres.

E6 Hålogalandsbrua ligger rett nord for Narvik i Nordland og ble åpnet for trafikk 9. desember 2018.

– Det er 44 delkabler som holder den store bærekabelen. Det er to stag som holder hver delkabel. Brudd i ett av 44 stag er i utgangspunktet udramatisk og har ikke konsekvenser for bruas bæreevne, heter det i en melding på vegvesen.no

Vegvesenet inspiserer stagene to ganger i døgnet inntil de er mer sikre på årsakene til bruddet.

– Vi vurderer det ikke så alvorlig at vi stenger brua for trafikk. Dette er en konstruksjon som er dimensjonert for store krefter, og det betyr ingenting for bæreevnen til brua at det er gått et stag, sier Stein Johnny Johansen, avdelingsdirektør i prosjektavdelingen Region nord, til Byggeindustrien.

Han sier de nå er nødt til å finne ut årsaken til hvorfor dette har skjedd.

– Vi må kunne utelukke at dette ikke er en systematisk feil som gjelder alle de 88 stagene. Vi tror ikke det er det, men vi er nødt til å forsikre oss om at det ikke er tilfelle, sier Johansen.

Han sier bruddet nå vil ble en reklamasjonssak med entreprenør.

– Vi vil be entreprenør om å bytte ut staget som er gått, og så gjør vi undersøkelsene av de resterende stagene i samarbeid, sier Johansen.

– Når går dere i gang med å kontrollere resten av stagene?

– Vi har bedt entreprenøren legge fram et opplegg og et tidsløp. Det blir lagt fram raskt. Det er er klart at vi ønsker å få sjekket dette så fort som mulig, sier Johansen.

– Men bilistene trenger ikke å bekymre seg?

– Nei, hadde vi ment det, så hadde vi ikke satt trafikk på brua, sier Johansen.

Vegvesenet gjennomgår ifølge sine egne nettsider nå dokumentasjon rundt produksjon og testene som er utført. Det avrevne staget blir analysert for å komme nærmere en forklaring. Materialsvikt eller feilmontering er mulige forklaringer, skriver Statens vegvesen.