Veidirektør Terje Moe Gustavsen i Statens vegvesen. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Vegdirektøren vil stille hovedentreprenøren til ansvar for lovbrudd i hele leverandørkjeden

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen sier han har begynt å bli lei av kriminaliteten i anleggsnæringen, og lurer på om løsningen kan være en endring i byggherreforskriften som gir byggherre sanksjonsmuligheter hovedentreprenør for ulovligheter i leverandørkjeden.

– Må hovedentreprenørene ansvarliggjøres for regelbrudd hos sine underentreprenører? spurte vegdirektøren da han sist uke åpnet Vegvesenets konferanse om krim og useriøsitet i anleggsbransjen.

Gustavsens utspill omtales i en pressemelding på Vegvesenets nettsider mandag.

– Vi har jobbet mot useriøse aktører i anleggsbransjen lenge. Vi har gode nok regler. Vi er stort sett enig om alt. Men vi får ikke bukt med ulovligheter i bransjen, sa Terje Moe Gustavsen.

På møtet drøftet Gustavsen og andre om kriminalitet og useriøsitet er et enda større problem i anleggsnæringen enn man tidligere har trodd.

– Det virker stort sett greit i førsteleddet. Jeg har vært med lenge og begynner å bli litt lei, vi klarer å ta noen flere, men innser at dette bare er toppen av isfjellet. Jeg leter etter en gamechanger.

For å stille spørsmålet slik: Hvem har størst muligheter for å handle? Byggherren – altså vi – eller hovedentreprenøren? Det er hovedentreprenøren som har beslutningsmakten og tar inn sine underleverandører. Vi må følge hele pengekjeden. Hvem har et økonomisk motiv ved å ta inn en som koster mindre enn en som koster mer? Spurte han.

Vegdirektøren drøftet, ifølge pressemeldingen, mulighetene for en endring i byggherreforskriften der byggherren kan sanksjonere overfor hovedentreprenøren for ulovligheter nedover i kjeden.