Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

- Kortreist stein sparer miljø og penger

Torun Rise i SINTEF Byggforsk mener en tilpasning av kravene vil gjøre det mulig å bruke mye mer av den halvgode overskuddssteinen i veiprosjekter.

Publisert: 09.01.2019 22:42.

– Mer gjenbruk av overskuddsstein fra tunnelbygging og veiskjæringer kan kutte CO2-utslippene kraftig. Den økonomiske gevinsten kan bli så mye som ti prosent av hele kontraktssummen, sier Torun Rise, senior prosjektleder i SINTEF Byggforsk. 

  • Hus har sunket i terrenget på Skjetten

  • Grove Knutsen blir norsk Wera-forhandler

  • AF Gruppen bygger 38 leiligheter på Grünerløkka

  • Ulveseth ny styreleder i EBA Vestenfjelske

Nettleder

Trenger mer mangfold i byggenæringen

Les også:

  • Milliardkampen om Nord-Norges infrastruktur
  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?
  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Hus har sunket i terrenget på Skjetten
  • Grove Knutsen blir norsk Wera-forhandler
  • AF Gruppen bygger 38 leiligheter på Grünerløkka
  • Ulveseth ny styreleder i EBA Vestenfjelske
  • Kveen lavest på gang- og sykkelvei i Sogndal
  • Norges Varemesse og Aspelin Ramm går sammen i Spektrumskvarteret
  • Bygde hagestue på frigjort reisetid
  • SV vil ha boligminister
  • Bauma flyttes til høsten 2022
  • Skanska bygger transformatorstasjon ved Kollsnes for Equinor
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

AF Gruppen bygger 38 leiligheter på Grünerløkka

Flere kontrakter

  • Skanska bygger transformatorstasjon ved Kollsnes for Equinor
  • Baneservice skal fornye sporene ved Skøyen og Lysaker
  • Rigg og drift-kontrakt til Ramirent
  • Betonmast bygger avlastningsboliger for Kristiansund kommune
  • Utvider settefiskanlegg
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her ferdigstilles verdens nest største demning på kun fire år

  • Neumann Bygg åpnet nytt varehus i Askim

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSvein Inge Meland

Det bygges mer vei en noen gang i Norge. Enorme mengder stein sprenges bort under bygging av tunneler og veiskjæringer. Fortsatt blir mye god stein transportert bort og brukt til fyllinger eller dumpes. Siktemålet til prosjektet «Kortreist stein» er å redusere transporten av stein langs veiene, og å få anleggsbransjen til å nyttiggjøre seg overskuddssteinen lokalt.

– Med utgangspunkt i et veiprosjekt i Bergen har vi regnet på forskjellen på å gjenbruke all tunnelstein lokalt, og å dumpe all tunnelstein og kjøpe nye masser. Vi kom frem til at bedre utnyttelse av steinmassene kunne redusere CO2-utslippet med over 3.000 tonn.

Rise påpeker at dette er teoretiske beregninger, men med all byggingen som foregår forventer hun at den totale utslippsreduksjonen ved gjenbruk kan bli betydelig. Hun minner om at unødvendig transport også har andre negative sider. Lastebiler som dundrer gjennom tettbebyggelsen, økt trafikk, trafikkfare, støvplage og veislitasje. Det blir mye ekstra kjøring for å bli kvitt steinmassene, og mye ekstra transport ved å hente stein fra et pukkverk som kanskje ligger langt unna der det bygges.

Rise mener det også kan være mye penger å spare. Med utgangspunkt i det samme veiprosjektet i Bergen, viste beregningene at man kunne spare inntil ti prosent av hele kontraktsummen hvis man utnyttet steinmassene lokalt. Rise understreker at det er forskjeller mellom ulike tunnelanlegg, og at regnestykket er gjort på et eksempelprosjekt.

– Tallene er likevel svært interessant, og er noe vi skal se videre på.

Justere på kravene
Problemet er at langt fra all stein fra tunneler og skjæringer har kvaliteten som regelverket krever.

– I stedet for å kjøre bort alt, kan man sortere stein og bare transportere bort det som er ubrukbart. Kanskje kan man øke tykkelsen på lagene som veien bygges opp av, slik at man kan utnytte også den halvgode steinen. Vi mener det er bedre å stille funksjonskrav, i stedet for absolutte krav. Dette er noe myndighetene bør se på. Statens vegvesen og Bane NOR er med i prosjektet, og vi har i tillegg god dialog med Nye Veier. Vi opplever at alle er positive til slike løsninger, sier prosjektlederen.

Mobil knusing
«Kortreist stein» tar også til orde for mobile knuseverk, slik at steinmassene kan knuses og bearbeides i nærheten av der de tas ut og skal brukes. På noen prosjekter gjøres dette allerede. Det krever imidlertid mye plass for å lagre stein, og det må det tas hensyn til i planleggingsfasen.

– Vi ser at Nye Veier bruker nye kontraktstyper som blant annet involverer entreprenøren i en tidligere fase. Da er det mye enklere å få dette på plass. Det er også best om man blir enda bedre på å se veiprosjekter i sammenheng. Heldigvis ser vi at det blir mer og mer god utnyttelse av overskuddssteinen, sier Torun Rise.

Kravene blir strengere

Jørn Ingar Arntsen
 

Bransjen må regne med skjerpede miljø- og klimakrav, ifølge senioringeniør Jørn Ingar Arntsen i Statens vegvesen. (Klikk for større versjon)


–
«Kortreist stein» er et columbiegg som sikter på å løse flere utfordringer samtidig, mener sjefingeniør Jørn Ingar Arntsen i Statens vegvesen. Han varsler strengere miljø- og klimakrav i fremtiden.

– Vi skal bli et bærekraftig samfunn og ressursene brukes fornuftig. Det er bra å frakte steinen kort, men skulle det føre til mer utslipp og større miljøulemper gjennom at steinen bearbeides lokalt, blir det en avveining. Noen prioriteringer kan bli tøffe, når interessene er motstridende.

Arntsen er imponert over de som går foran i anleggsbransjen.

– Noen tar initiativ og kommer med løsninger som sparer miljø og klima – og ofte reduserer kostnadene.

Sjefingeniøren mener det er viktig at det offentlige blir en best mulig bestiller. Det offentlige kan også bygge markeder ved å kjøpe miljøvennlige maskiner.

– Løsningene begynner å komme. Bruken av biodrivstoff med dokumentert bærekraft økte kraftig i 2018, og stadig flere maskiner går på strøm, sier Jørn Ingar Arntsen.

Veidekke Entreprenør AS er eier av forskningsprosjektet «Kortreist stein» som startet i 2016 og er støttet av Forskningsrådet. De andre partnerne er prosjektleder SINTEF, Statens vegvesen, Bane NOR, NTNU, Bergen kommune, Hordaland fylkeskommune, NTNU, Asplan Viak, Multiconsult, Metso, og NGU. Sluttrapportene kommer i løpet av 2019.

Nøkkelord:

Anlegg
 

Her ferdigstilles verdens nest største demning på kun fire år

Hus har sunket i terrenget på Skjetten

 

Ulveseth ny styreleder i EBA Vestenfjelske

 

AF Gruppen bygger 38 leiligheter på Grünerløkka

 

SV vil ha boligminister

Annonsørinnhold
 

Vær forberedt når boligmarkedet våkner igjen.
Bestill gratis magasin om eiendoms-utvikling!

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen