Asfaltfolkets store dag

Asfaltdagen 2006 blir arrangert i dag. Rundt 285 deltakere er på plass på Radisson SAS Scandinavia Hotel i Oslo.

- Dette er 17. mai for asfaltbransjen, sa styreleder for Norsk Asfaltforening, Helge Aalefjær, under sin åpningstale. Norsk Asfaltforening er arrangør for den tradisjonsrike Asfaltdagen. 2005 har vært et godt år for asfaltbransjen når det kommer til både tonnasje og lønnsomhet. I overkant av fem millioner tonn er produsert i 2005. Dette slår positivt ut på det Aalefjær kaller sivilisasjonsindeksen. Denne indeksen regnes ut ved å dele antallet tonn asfalt på antallet innbyggere i Norge. Sivilisasjonsindeksen for 2005 er på 1,1, noe som er best i Norden. Jo mer asfalt jo bedre sivilisasjon, sa Aalefjær og høstet applaus og latter fra salen. Asfaltdagen startet med innlegg fra representanter fra Statens vegvesen sine fem regioner. Året som kommer og året som gikk. Erfaringer og tanker landet rundt var tema for innleggene. En fellesnevner for de alle var bekymring over manglende midler til vedlikehold av det norske veinettet. Senioringeniør i Statens vegevesen, Region midt, Sverre Digernes, mener det må 450 millioner kroner til for å ta seg av vedlikeholdsetterslepet i sin region. Representantene fra Statens vegvesen benyttet også sjansen til å gi ris og ros til asfaltentreprenørene. Mye er bra, men asfaltentreprenørene slurver fortsatt mye, sa senioringeniør ved Region nord, Odd Danielsen. Han mener også at asfaltentreprenørene er dårligst i klassen når det gjelder innrapportering av skader. Senere holdt direktør for asfaltavdelingen i Mesta, Erik Storhaug, et innlegg på vegne av asfaltentreprenørene. Hva ønsker entreprenørene seg av Statens vegvesen?, var spørsmålet som Storhaug skulle besvare under sitt innlegg. Ønske om et mer forutsigbart og enhetlig Statens vegvesen gikk som en rød trå gjennom innlegget. Mesta og de andre asfaltentreprenørene har tro på at de blir bedre viss praksis blir lik fra region til region og fra prosjekt til prosjekt. Han kommer blant annet inn på håndhevingen av HMS-kravene. Noen ganger er Statens vegvesen for strenge, mens andre ganger kommer vi unna med for mye, sa Storhaug under sitt innlegg. Du kan lese mer om Asfaltdagen i Byggeindustrien nr. 2