Etterlyser forskningsetikk ved universitetene

Forskerforbundet og professor i medisinsk etikk Jan Helge Solbakk ved Universitetet i Oslo mener etikkundervisningen er mangelfull i flere fagmiljøer.

Solbakk mener skandalen rundt kreftforsker Jon Sudbø synliggjør at etikkundervisningen i medisinsk forskning er for dårlig. Det er lite forskningsetisk undervisning på medisin. Det er noe, men det burde vært mer. Andel etikkundervisning i doktorgradsløpet er også for liten. Det er helt sikkert at det er behov for både mer forskningsetisk opplæring og vitenskapsteori, sier professoren til studentavisen Universitas. Live R. Skrindo, hovedtillitsvalgt i Forskerforbundet ved Universitetet i Oslo, er enig i at det er behov for forbedringer i etikkundervisningen. Det er et konstant behov for etikkundervisning, uavhengig av denne saken. Men i dag kan det være et problem at noen veiledere har ansvar for veldig mange stipendiater og studenter. En god veileder er ofte det viktigste i denne prosessen, og det bør komme løsninger som veier opp når kontakten til veilederen blir for tilfeldig, sier Skrindo. Hun mener det store presset til å publisere i enkelte fagmiljøer kan gjøre at grensene brytes.