Inngangen til fv. 867 Kvernsundtunnelen, fra Grytøy-siden. Foto: Tomas Rolland, Statens vegvesen.Korsang i bunnen av fv. 867 Kvernsundtunnelen. Foto: Gøran Sofienlund, Statens vegvesenBjarkøyÅpning – fv. Regionvegsjef Torbjørn Naimak, fylkesråd Ivar B. Prestbakmo (Sp) og ordfører Marianne Bremnes (Ap). Foto: Øivind Arvola.Sandsøysundforbindelsen – forbindelsen fv. 125 mellom Grytøy og Sandsøy. Foto: Tomas Rolland, Statens vegvesen

Åpnet Bjarkøyforbindelsene

Lørdag 15. desember åpnet fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms, Ivar B. Prestbakmo (Sp), det største veiprosjektet i Troms fylkeskommunes historie.

Selve åpningsmarkeringen fant sted på Grytøy, i krysset der veien fra Sandsøy og Bjarkøy møtes, og 700-800 mennesker hadde møtt opp for å feire åpningen.

Fv. 867/fv. 125 Bjarkøyforbindelsene er det største fylkesveiprosjektet Troms fylkeskommune noen gang har finansiert, med en totalkostnad på 1.150 millioner kroner.

Veiprosjektet binder sammen de tre øyene Sandsøy, Grytøy og Bjarkøy, som ligger rett nord for Harstad i Troms, og erstatter dagens ferjeforbindelse som har gått som et trekantsamband.

Høytidelig åpning

Som seg hør og bør når man åpner vei i vikinghøvdingen Tore Hunds rike var det satt en høytidelig ramme på åpningen. I tur og orden ledet konferansier Ola M. Løkholm publikum gjennom åpningen med taler fra prosjektleder Hans Arne Haugland i Statens vegvesen, ordfører i Harstad Marianne Bremnes (Ap), regionvegsjef Torbjørn Naimak og til slutt fylkesråd og veieier Ivar B. Prestbakmo (Sp) fra Troms fylkeskommune, melder vegvesen.no.

Prestbakmo sto for den endelige åpningen og saksen ble byttet ut med en staselig vikingøks - flaggbåndet ble kuttet i to til jubel og fyrverkeri.

Dette inneholder prosjektet

* Fv. 867 Kvernsundtunnelen, undersjøisk tunnel mellom Grytøy–Bjarkøy (3,2 km)

* Forbindelsen mellom Grytøy–Sandsøy består av sjøfylling/bru (900 meter sjøfylling, 305 meter hovedbru, samt tre lavbruer på 44, 66 og 66 meter)

* Ny vei på Grytøy (2000 m)

* Ny vei på Sandsøy (400 m)

* Ny vei på Bjarkøy (200 m)

Startet byggingen i 2014

Oppstarten av arbeidet ble markert 4. august 2014, både med kontraktsskriving og avduking av skilt.

Drivingen av den undersjøisk tunnelen mellom Grytøy og Bjarkøy, fv. 867 Kvernsundtunnelen, startet 24. februar 2015 og hadde gjennomslag 30. januar 2017.

Forbindelsen mellom Grytøy og Sandsøy, fv. 125, ble bundet sammen 4. september 2018, da den 305 meter lange Sandsøysundbrua ble montert ferdig.

Videoer:

Se film fra åpningen her

Se film som viser innholdet i prosjektet her