Kundeansvarlig i italienske IDS Georadar, Fabio Giannino.Kundeansvarlig i italienske IDS Georadar, Fabio Giannino (til venstre) og geofysiker Arnulf Bergesen i Geograf.Kundeansvarlig i italienske IDS Georadar, Fabio Giannino.Salgsingeniør Dagfinn Solvik-Olsen i Leica Geosystems.Teknisk sjef for Bane NOR Eiendom, Ken Skjeggerud.Kundeansvarlig i italienske IDS Georadar, Fabio Giannino (til venstre) og geofysiker Arnulf Bergesen i Geograf.Kundeansvarlig i italienske IDS Georadar, Fabio Giannino (til venstre) og geofysiker Arnulf Bergesen i Geograf.

Her kartlegges armeringen med radar for første gang i Norden

I stedet for å skifte ut gulvet i Bane NOR Eiendoms store verkstedhall på Grorud i Oslo, skal radar gi svar på om det mer enn 70 år gamle betonggulvet er kraftig nok til å tåle morgendagens marktrykk.

– Dette er første gang man gjør dette i Norden, sier salgsingeniør Dagfinn Solvik-Olsen i Leica Geosystems til Byggeindusrien.

Mandag var Leica Geosystems på plass hos Bane NOR Eiendom på Grorud i Oslo sammen med søsterselskapet sitt IDS Georadar og en IDS-maskin som, ifølge Solvik-Olsen, ikke har vært å se i Norge før.

Kundeansvarlig i italienske IDS Georadar, Fabio Giannino, opererte georadaren, som har som oppgave å kartlegge det øverste laget i bakken.

– Radaren er 90 centimeter bred, og den når ned én til én og en halv meter. Den har én antenne, men 16 forskjellige kanaler, så vi får dannet en tredimensjonal fremstilling av hva som er under oss. Maskinen sender ut høyfrekvente elektromagnetiske bølger på to gigahertz, og det gir et detaljert bilde, forteller han.

Geomatikk- og geofysikkselskapet Geograf er leid inn av Bane NOR Eiendom for å gjennomføre beregningene, og har hyret Leica Geosystems og IDS Georadar som sitter med selve georadaren.

Gjennomskues

Giannino forteller at betong, som verkstedgulvet hos Bane NOR Eiendom, er godt egnet til å skanne med radar.

– Betong er veldig bra, siden den er svært tørr. De elektromagnetiske bølgene vi sender ut, påvirkes av materialer som leder strøm godt, så armering og fukt gjør veldig utslag i målingene, forteller han.

Og det er nettopp armering man er ute etter å finne denne gangen. Teknisk sjef i Bane NOR Eiendom, Ken Skjeggerud, forteller at de nå håper å finne ut av nøyaktig hvor mye marktrykk gulvet tåler.

– Vi har erstattet gamle 15 tonns løftebukker fra slutten av 60-tallet med nye som kan løfte 22 tonn hver, men fordi vi ikke hva gulvet tåler, er løftebukkene midlertidig kun godkjent for 15 tonn. Vår leietaker ønsker å bruke hele kapasiteten, og vi venter alle i spenning på resultatet av denne kartleggingen, sier Skjeggerud.

Da Bane NOR Eiendom installerte nye løftebukker på spor 13 i 2017, ble de nødt til å pigge opp gulvet og støpe nytt.

– Da ble det mellom åtte og tolv uker nedetid, og kostet flere millioner. En ting er kostnadene, men tiden er verst. Hvis vi får til dette, sparer vi vanvittig mye både tid og kost. Å utnytte denne teknologien er kjempespennende, sier Skjeggerud entusiastisk.

Tung kompetanse

Ved hjelp av georadaren kan både eventuell fukt kartlegges, man ser hvor mye armering som ligger inne i betongen, og man kan også se det hvis noe av armeringen er oksidert i stykker. Geofysiker Arnulf Bergesen i Geograf følger med på de seismiske målingene på maskinen.

– Jeg tror vi skal være veldig eksakte med styrkeberegningene her. Vi ser akkurat hvor tett armeingen ligger, og vi ser og mange lag armering som ligger her også, sier han mens han følger Fabio Giannino frem og tilbake over betonggulvet.

Noen dager etter skanningen har Ken Skjeggerud fått se på resultatene.

– Det var gode målinger, og vi så akkurat hvor mye jern som var i betongen, hvor dypt det lå og hvor mange lag det var – helt strålende, sier han.

Skjeggerud forventer svaret på nøyaktig hvor høyt marktrykk gulvet tåler like over nyttår.

– Jeg tror svaret kommer i uke to en gang. Det blir kjempespennende, sier han.