Aurstad-direktøren skylder på AF for konkursen

Administrerende direktør i morselskapet Aurstad AS, Jo Stian Tverberg, legger skylden for konkursen i K.A. Aurstad på AF Gruppen, som Ørsta-entreprenøren var underentreprenør for på E6 Soknedal i Trøndelag.

Det skriver Sunnmørsposten i en artikkel torsdag.

– Vi ble satt i en umulig situasjon som underleverandør til AF Gruppen. Det er den direkte årsaken til at vi gikk konkurs, sier Jo Stian Tverberg til Sunnmørsposten.

K.A. Aurstad hadde en kontrakt på 312,3 millioner på E6 Soknedal-utbyggingen, og har skrevet i en pressemelding at de har tapt mer enn 80 millioner kroner på kontrakten. Torsdag denne uken meldte de oppbud. 212 ansatte berøres av konkursen.

Administrerende direktør i Aurstad AS, Jo Stian Tverberg. Foto: Aurstad AS

Holdingselskapet Aurstad AS er morselskapet til K.A. Aurstad, og er ikke selv rammet av konkurs. Det er heller ikke de to Aurstad-datterselskapene Aurstad Maskinutleige og Aurstad Tunnel.

K.A. Aurstad skrev kontrakt med AF Gruppen i 2017 for en stor underentreprise på E6 Soknedal. Jo Stian Tverberg sier til Byggeindustrien at de har blitt hardt presset på kontrakten, og mener AF Gruppen har tvunget dem inn i et driftsmønster som har gjort at de har tapt penger.

– Vi har blitt presset inn i et driftsmønster hvor vi umulig kunne gjennomføre det på en god måte. Slike jobber er store logistikkoperasjoner, og vi er helt avhengige av å få til en god flyt på prosjektet. Driftsmønsteret som vi ble presset inn i på E6 Soknedal, var helt annerledes enn det vi la til grunn da vi inngikk kontrakten, sier han.

Uenige om forutsetningene

Tverberg understreker at de har hatt en profesjonell dialog med AF Gruppen, men at de to selskapene sitter med ulik oppfatning av situasjonen.

– Vi har forholdt oss til avtaleverket, men det har vært en utfordrende situasjon. Vi måtte gjennomføre på en ineffektiv måte, og vi har tapt fryktelig mye penger. Noen prosjekter går bra, og andre går dårligere, men dette har vært helt katastrofalt for oss, og det har vært en så tung bør at et selskap med 30 år i bransjen ikke hadde ryggrad til å bære det. Det er en tung dag for oss, sier han til Byggeindustrien.

Tverberg vil ikke ta stilling til hvordan uenighetene om forutsetningene i kontrakten følges opp videre.

– Det er boet som håndterer selskapet, og hvordan de tenker videre, har vi ikke noe mening om. Nå er vi først og fremst i en alvorlig situasjon med et selskap som har vært familieeid i 30 år og over 200 ansatte som er rammet. Hvordan veien blir videre er det vanskelig å si noe om. I dag er fokuset på de ansatte og på situasjonen vi er i, sier han.

Veien videre

AF Gruppen ønsker ikke å kommentere utsagnene til Aurstad-sjefen, og viser til AF Anlegg-direktør Ivar Glaaens melding til Byggeindustrien torsdag.

– Konkursen er veldig kjedelig for både Aurstad og dem som påvirkes. For AFs kontrakt med Statens vegvesen er konsekvensen at arbeidene som Aurstad skulle utføre for oss i underentreprise må fullføres av konkursboet, med AFs egne ressurser eller av en ny underentreprenør. Slik vi vurderer det nå vil ikke denne konkursen påvirke ferdigstillelse innen fristene vi har i kontrakten vår med Statens vegvesen, skrev Galaaen.

Bostyret i K.A. Aurstad skal, ifølge Sunnmørsposten, ha sagt at K.A. Aurstad kommer til å jobbe som normalt inntil videre på E6 Soknedal.

Ivar Galaaen, skriver også i en e-post til Sunnmørsposten at konsekvensen av konkursen er at «arbeidene som Aurstad skulle utføre for oss i underentreprise må fullføres av konkursboet, med AFs egne ressurser eller av en ny underentreprenør. Slik vi vurderer det nå vil ikke denne konkursen påvirke ferdigstillelse innen fristene vi har i kontrakten vår med Statens vegvesen».

Jo Stian Tverberg vil ikke utelukke at en ny anleggsentreprenør kan gjenoppstå under Aurstad-paraplyen.

– Det er anleggsvirksomhet vi brenner for, det er det vi kan og det er der hjertene våre er. Vi tar de dagene som kommer når de kommer, sier han.