Illustrasjonsfoto: Kyrre Lien / SCANPIX

DN-avsløring førte til at Finn.no tettet areal-smutthull

Etter en avsløring om hvordan boligkonsernet Fredensborg blåste opp størrelsen på leilighetene sine i Finn-annonser, har rubrikktjenesten tatt grep.

I en dokumentar avdekket Dagens Næringsliv hvordan Fredensborg benyttet seg av en egen arealdefinisjon i sine annonser på Finn.no. Leilighetene fremsto i annonsene som større enn de faktisk var.

Nå har Finn.no bestemt seg for å gjøre endringer i informasjonen som gis i proffkunders eiendomsannonser. Det skriver DN.

Konsernet har brukt et overføringssystem for annonsene som har tillatt dem å omgå standardbegrepene p-rom, bruksareal og bruttoareal. Privatkunder har ikke hatt muligheten til å velge mellom forskjellige arealdefinisjoner.

– Vi ønsker ikke å bidra til mulige misforståelser for våre brukere. Vi ser imidlertid at løsningen hvor profesjonelle kunder kan benytte seg av flere begrep, gjør at vi ikke lykkes godt nok med dette. Fremover vil vi jobbe for en løsning som gjør det enklere å sammenligne på tvers av annonser, uavhengig av om det er private eller profesjonelle som leier ut, sier produktdirektør Jørgen Hellestveit for eiendom i Finn.no til avisen.

Av de 202 leilighetene i DNs oversikt var arealet økt i 189 i Finn-annonsene. Det samlede avviket er på nesten ti prosent.

Noen dager etter at dokumentaren ble publisert skrev eier Ivar Tollefsen i et leserinnlegg i DN at konsernet ville begynne å benytte seg av bruksareal, noe de har gjort i nytulyste leilighetsannonser.

– Vi står fast ved at vi ikke har gjort noe galt i vår markedsføring av leilighetenes areal, men ser at det kan være mer informativt om vi i fremtiden bruker bruksareal, og vil derfor endre til dette, skrev Tollefsen i leserinnlegget.

(©NTB)