<p>En del av steinbruddet Vikan Kross i Gøteborg driftes frem til jul om Electric Site. Resultatet en reduksjons i CO2-utslippet på 98 prosent sammenliknet med konvensjonell drift. Foto: Jørn Hindklev</p>Foto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn HindklevFoto: Jørn Hindklev

Skanska og Volvo reduserer utslippene med 98 prosent i steinbrudd med elektriske og autonome maskiner

Resultatene etter testingen konseptet Electric Site i steinbruddet Vikan Kross i Sverige er nå klart. CO2-utslippene er redusert med 98 prosent og operatørkostnadene er redusert med 40 prosent.

Se video nederst i artikkelen.

Onsdag kunne Skanska og Volvo Construction Equipment (CE) de oppsiktsvekkende resultatene etter testingen av konseptet Electric Site i Skanskas steinbrudd i Vikan Kross utenfor Gøteborg. Konseptet er testet ut siden 29. august, og vil fortsette frem til jul i år.

Utrustet som Electric Site, er tre store dumpere blitt erstattet med åtte selvkjørende og batteridrevne HX2-prototyper. Hovedknuseren i bruddet lastes av en 70 tonn tung EX1 gravemaskin-prototyp med elektrisk kabel. Utgangspunktet for denne maskinen er en Volvo EC750 som har blitt modifisert for elektrisk drift. Hybridhjullasteren LX1 er også i sving i bruddet.

Hybridhjullasteren LX1 og HX2-prototypen.

Bedre miljøresultat enn målsetningen

Samarbeidspartnerne hadde før testingen forventet en reduksjon i karbonutslippet på 95 prosent. Resultatene som ble lagt frem viser nå altså en reduksjon i karbonutslippet på 98 prosent og en energibesparelse på 70 prosent. Samtidig er mannskapsbehovet for Electric Site lavere enn den klassiske driften av steinbruddet, disse kostnadene er redusert med 40 prosent.

Skanska og Volvo CE mener det skal være mulig å redusere de totale maskinkostnadene med 25 prosent i steinbruddet med Electric Site, men dette tallet er en prognose siden maskinstyringsprototypene inngår i et forskningsprosjekt.

Store steg på 10 uker

– I løpet av de siste ti ukene har vi tatt store steg, lært mye og ser det enorme potensialet i Electric Site-løsningens fordeler for miljø, effektivitet, sikkerhet og kostnader, sier Uwe Müller, hovedprosjektleder for Electric Site i Volvo CE. Han sier at samarbeidspartnerne ønsker å lære mer og utvider testperioden frem til årsskiftet. Volvo CE og Skanska er ærlige på at det har vært store utfordringer i prosjektet, men at de har blitt løst gjennom en svært godt samarbeid.

Owe Müller i Volvo CE. Foto: Jonas Ljungdahl

– Resultatene vi har sett viser at dette forskningsprosjektet er et steg mot å endre bergindustrien og skape utslippsfrie steinbrudd, sier han.

Partene opplyser at det trolig finnes cirka 500.000 steinbrudd i verden i dag. Vikan Kross er ett av de største steinbruddene i Sverige.

Dansielsson: –Rett vei å gå

– Dette er en stor dag og jeg er imponert. Jeg var her for 10 uker siden og trodde det skulle fungere, men det vi nå ser er at potensialet er enormt både ved mer effektiv og miljøvennlig drift, samtidig er sikkerheten svært viktig for oss. Resultatene fra Electric Site viser at det er mulig å skape resultater på alle disse områdene. Dette er rett vei å gå, sier konsersjef Anders Danielsson i Skanska AB til Byggeindustrien.

Konsersjef Anders Danielsson i Skanska AB. Foto: Jørn Hindklev

– Dette er et prosjekt som skal gå frem til jul. Hva skjer videre med teknologien?

– Vi fortsetter samarbeidet med Volvo CE og jobbe videre med optimering, men det er litt opp til Volvo CE hvor det blir. Resultatene viser at dette kan gjennomføre i større skala. I Vikan Kross kjører vi pilotprosjektet frem til jul før det blir tatt noen beslutninger om hva som skjer videre her, sier han.

Behov for effektivisering

– I Norge er alle byggherrer av infrastruktur opptatt av effektivisering og mer for pengene. Når kan man se denne teknologien i store utbyggingprosjekter?

– Det er behov for en økt effektivisering i bransjen med blant annet automatisering og elektrifisering for å senke kostandene og øke sikkerheten på byggeplassen. Dette er teknologi som definitivt vil drive hele bransjen fremover, fastslår han.

– Ser vi denne type autonome maskiner på norske veiprosjekter om fem år?

- Ja, det tror jeg. Utviklingen går raskt og kravene til effektivitet øker hele tiden. Det er bra både for miljøet og lønnsomheten, sier han.

Vil videreutvikle – men kan ikke selge slike maskiner i morgen

Volvo CE gir også et klart signal om at selskapet vil videreutvikle de tekniske løsningene og konseptet.

– Volvo CE tror på en bærekraftig fremtid og gjør vårt beste for å bygge en verden vi vil leve. Electric Site er et eksempel på det, sier Melker Jernberg, administrerende direktør for Volvo CE.

Melker Jernberg, administrerende direktør for Volvo CE. Foto: Jonas Ljungdahl

På spørsmål når man kan kjøpe akkurat dette utstyret svarer han:

– Ikke i morgen, men snart. Det jeg kan si i dag til våre kunder og samarbeidspartene, er at dette ikke blir en dag vi vil glemme, fastslår han.

Du kan lese mer om Electric Site i Byggeindustrien nr 19.