Jernbaneteknisk arbeid på stasjonen inngår i kontrakten som nå er tildelt. Illustrasjon: Bane NOR/Baezeni

Spansk entreprenør vant jernbanekontrakt i Bergen til en halv milliard

Bane NOR har tildelt spanske AZVI s.A. en jernbaneteknisk kontrakt til en verdi på rundt en halv milliard kroner i prosjektet Arna-Fløen i Bergen.

Det skriver Bane NOR i en pressemelding onsdag.

– AZVI s.A. er en profesjonell, internasjonal aktør som har erfaring med å gjennomføre tilsvarende store tverrfaglige jernbaneprosjekter, sier konserndirektør Einar Kilde i Bane NOR.

Kontrakten omfatter det jernbanetekniske arbeidet på nye Arna stasjon, samt i den nybygde og den opprinnelige Ulriken tunnel, og har en verdi på omtrent en halv milliard kroner.

Einar Kilde, konserndirektør for Utbygging i Bane NOR. Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR

Jevn konkurranse

Bane NOR-direktøren sier seg godt fornøyd med konkurransen om kontrakten.

– Det var en jevn konkurranse mellom tre godt kvalifiserte firma, sier Einar Kilde.

I evalueringen av tilbudene la Bane NOR, ifølge pressemeldingen, stor vekt på oppdragsforståelse og gjennomføringsevne.

– Valget av denne entreprenøren reduserer gjennomføringsrisikoen for prosjektet, uttaler prosjektsjef for Arna-Fløen i Bane NOR, Katrine Sælensminde Erstad.

– Vi vurderer at AZVI s.A. har de beste forutsetningene for å utføre arbeidet til rett tid, kvalitet og kost, avslutter hun.

Byggestart i januar

Arbeidet inkluderer spor, telekommunikasjon, høy-/lavspent- og kontaktledningsanlegg på strekningen fra Arna til Fløen. I den delen av nye Ulriken tunnel som er boret med tunnelboremaskin, skal det legges fastspor, noe som, ifølge Bane NOR, er nytt på jernbanen i Norge. Dette vil bli det første omfattende fastsporanlegget som bygges her i landet.

Byggingen skal foregå i to faser, tilpasset ombyggingen av Arna stasjon, åpningen av nye Ulriken tunnel og rehabiliteringen av den opprinnelige tunnelen, heter det i pressemeldingen.

Første byggefase starter allerede i januar 2019 og varer i omtrent to år. Deretter vil det være nesten ett års opphold i byggingen, til den opprinnelige Ulriken tunnel er ferdig oppgradert og sørsiden av Arna stasjon er ferdig ombygget og klar for jernbaneteknikk.

AZVI s.A. har samarbeidsavtaler med norske underentreprenører som skal utføre en stor del av arbeidet, heter det i pressemeldingen.