Mens tidligere Selvaag Bolig-topp Baard Schumann har brukt det sosiale mediet Twitter til å fyre opp boligdebatter, bygge bruer i bransjen og irritere på seg en og annen plan- og bygningsetat, rykker det litt mindre i twitre-tastaturet til den kommende Selvaag Bolig-sjefen Rolf Thorsen.
Siden 2010 har Schumann twitret 13.500 ganger.
Til sammenligning har Thorsen skarve 208 på samvittigheten siden 2011.
– Hadde dette vært snakk om et roløp, hadde jeg blitt stående på start mens han hadde kommet i mål, ler den tidligere verdensmesteren i roing i den siste episoden av Byggeplassen.
I podden snakker Rolf Thorsen, som i dag har ansvaret for byutviklingen i Bjørvika som sjef for Oslo S Utvikling, om hvordan han vil bruke sosiale medier og tradisjonelle medier i sin jobb som Selvaag-sjef.
Han snakker naturligvis også om boligmarkedet, et marked han beskriver som «merkelig».
– Det er enten bånn gass eller full brems. Jeg kan forstå det i oljemarkedet, men i boligmarkedet blir det litt rart. Bolig er en nødvendighet for alle, og at det skal være så volatilt da – det synes jeg er merkelig, sier Rolf Thorsen.
Han har heller ikke svaret på hvordan man kan unngå de enorme svingningene som preger markedet år etter år.
– Det er åpenbart at det blir styrt av følelser og stemninger, og mediene har absolutt en rolle i det. Men også en del av aktørene selv spiller en rolle, synes jeg. Jeg tror jeg skal prøve å bruke min eventuelle medieposisjon til å prøve å bidra til å glatte ut de voldsomme humpene i veien som boligmarkedet har, sier Rolf Thorsen.
I podkasten kan du høre mer om den nye Selvaag-sjefens tanker om utviklingen i Bjørvika, om fremtiden i Selvaag, boligmarkedet og hvorfor han er enig med Baard Schumanns vurderinger om hvorfor lav igangsetting, bygging og regulering kommer til gi et hardt prispress om et år eller to.