Går så det spruter

OSO HOTWATER med knalltall. Eksportverdien fra berederprodusenten i Hokksund ble i 2005 hele 150 mill. kroner, en økning på 28 % fra året før, og klart over budsjett.

Av totalomsetningen på 350 mill. kroner utgjør eksporten nå i overkant av 45 %. Ifølge Viseadministrerende direktør Sigurd Braathen vil eksportandelen fortsette å øke. · I Norge har vi en markedsandel på ca. 70 % i et svært konkurranseutsatt og prispresset marked. Dette har vi lykkes med ved konsekvent å levere meget energieffektive høykvalitetsprodukter med lange garantier. Å bli større hjemme enn det vi er, ville tvunget oss til å endre kvalitetsprofil, og det ønsker vi ikke. Vi må derfor se oss om utenfor landets grenser for å få enda bedre utnyttelse av produksjonskapasiteten. Da er det godt å se at strategien lykkes. OSO Hotwater er nå i ferd med å bli et kjent brand for miljøvennlig varmt vann i en rekke europeiske land, spesielt i Storbritannia. · Takket være suksessen på hjemmemarkedet har vi også kunnet investere tungt både i økt produktutvikling samt nye og grensesprengende maskiner med høyere effektivitet og kvalitet. Produksjonslinjene for vår nye generasjon designbereder, Super S, som taes i bruk i disse dager, er fullautomatiserte med flere og mer avanserte roboter. Ikke desto mindre har vi ikke behøvd å redusere arbeidsstokken nevneverdig. Vi har stadig ca 130 dyktige fagfolk ansatt i Hokksund. · Den grønne gründer Reidar Braathens filosofi er fra og med 2006 synliggjort og revitalisert i bedriftens kommunikasjonsstrategi. Slagordet Think Future vil bli konkretisert med utdelinger av årlige miljøpriser på 500.000 kroner fra OSO ECO Foundation. For flere nyhetr om energi: www.energisk.no