Mesta gir jobb-garanti på nett

Jobbgaranti på nett er det mest spektakulære elementet i Mestas offensive rekrutteringskampanje som i disse dager settes i gang i alle mediekanaler.

I fjor måtte vi på grunn av mangel på ingeniører og ledere takke nei til en omsetning på 2-3 milliarder kroner som med en margin på 2-3 prosent betyr et inntjeningstap i størrelsesorden 100 millioner kroner, forteller kommunikasjonsdirektør Grunde Fredriksen til Byggeindustrien. Han kan videre opplyse at 300 sivilingeniører årlig for tiden forlater bransjen eller pensjoneres, mens det kun utdannes 200 nye sivilingeniører. Dessuten er ikke konkurrentene bare de andre store anleggsaktørene, mens også industrigiganter som Aker, Statoil og Norsk Hydro. Dette er bakgrunnen for at Mesta som lokker med å være landets største anleggsentreprenør, nå melder seg kraftig på i kampen om den attraktive ingeniørkompetansen. Rekrutteringskampanjen skal pågå i hele 2006. Selskapet har alliert seg med produksjonsselskapet som står bak den kommende Banderas-filmen med blant annet Penelope Cruz i hovedrollen. De har produsert action-trailere som kjøres på TV2 og TV3. Videre skal det kjøres radiosnutter i P4 kombinert med annonsering i de store regionsavisene landet rundt samt i fagpresse. Fra kampanjestart i disse dager går Mesta ut med 51 ledige stillinger. Drømmeprofilen på søkerne er personer på 30-50 år som har 10 års erfaring som prosjektingeniører. Og for hver ingeniør vi klarer å rekruttere, trenger vi 10 nye fagarbeidere, sier Grunde Fredriksen. Jobbgarantien er knyttet til nyutdannede sivilingeniører som foretar en kjapp personlighetstest på nettet. Her vil imidlertid personer som ikke helt når opp til kravet for jobbgaranti, få tilbud om jobbintervju. Du kan lese mer om Mesta offensive rekrutteringskampanje i Byggeindustrien nr. 2 som kommer ut midt i februar.