Foto: BI

BI arrangerte studietur om digitalisering til California

Senter for byggenæringen ved Handelshøyskolen BI arrangerte i forrige uke en studietur om digitalisering til California for 20 ledere i byggenæringen.

Hensikten med turen var å bidra med kunnskap og inspirasjon til hvordan aktørene hver for seg og i fellesskap kan ta strategiske grep i forbindelse med den digitale transformasjonen næringen står overfor.

Ragnhild Kvålshaugen og Lena E. Bygballe ved Senter for byggenæringen sier at dette er i tråd med senterets fokus på hele verdikjeden, og betydningen av samhandling på tvers av aktørene i næringen.

– Vi ønsket å samle ledere på toppledernivå fra ulike deler av verdikjeden, og lykkes med å få med deltagere fra byggherresiden, arkitekter, rådgivere og entreprenører, inkludert de tekniske. Hensikten var å bidra til å skape en felles plattform og utgangspunkt for diskusjoner om hvordan digitalisering påvirker næringen, og hva ledere kan og må gjøre for å håndtere de mulighetene og utfordringene vi står overfor, sier Bygballe.

Programmet var satt sammen for å gi deltagerne en god kombinasjon av akademisk og praktisk innsikt. Den første dagen ble gjennomført i Palo Alto på Stanford University, School of Civil and Environmental Engineering, der gruppen fikk møte professor Ray Levitt, fra Center for Global Projects og professor Martin Fischer ved CIFE. Dette miljøet har jobbet i mange år med teknologiutvikling og strategi i BAE-næringen, og fokusert på hvordan aktørene og næringen kan nyttiggjøre og håndtere informasjonstilgangen og delingen som kreves. Professor Fischer anmodet gruppen om å stille seg spørsmålet: Jobber du for informasjonen, eller jobber informasjonen for deg?

– Deltagerne fikk også her presentert nye produkter fra en rekke start-ups, og deltatt i diskusjoner med ledere i lokale virksomheter som ligger langt framme på digitalisering, blant annet fra DPR, Sutter Health, og Clark Pacific. Fokuset i disse presentasjonene var på hvordan teknologi påvirker organisasjoner og deres forretningsmodeller, samt hvilke strategiske grep som kan tas. Denne dagen ble avsluttet med et besøk hos Innovasjon Norge i Palo Alto, og nettverking med deltagere i Reach programmet i området, forteller Bygballe.

På dag to gikk turen først til IBM i San Jose, der gruppen fikk presentert hva som foregår i Bay Area på teknologifronten, og hvilke muligheter og utfordringer som ligger i blant annet kunstig intelligens (AI), maskinlæring og Block Chains. Deretter gikk turen tilbake til Stanford og dSchool, og en workshop i ‘design thinking’.

– Denne innovasjonsmetoden kan brukes både til prosess- og produktinnovasjon, og er en metodikk for hvordan å håndtere ulike problemstillinger og finne kreative løsninger, bl. a. ved å gå dypt inn i kundens behov. Mantraet her er å møte andre med ‘Yes, and’ i stedet for ‘Yes, but’, sier Bygballe.

Dag tre ble tilbragt på Oakland siden og Berkeley, der professor Iris Tommelein ved Project Production Systems Laboratory (P2SL) var vertskap. Fokuset her var på lean construction og hvordan å bruke lean som tilnærming til endring og transformasjon. Ledere fra Herrero Construction og Southland fortalte om utviklingen deres virksomheter hadde gått igjennom, og den rollen lean hadde spilt i denne utviklingsprosessen.

Dag tre ble avsluttet med en samling hos den norske generalkonsulen i San Francisco, Jo Sletbak.

– Generalkonsulatet stilte også sine lokaler i Market Street i San Francisco tilgjengelig for gruppen den siste dagen, som ble brukt til refleksjon over hva de foregående dagene hadde gitt av innsikt og hvordan aktørene kan ta dette videre. En av lærdommene var at næringen i Norge tross alt har kommet ganske langt og har gode forutsetninger for å være med i utviklingen. En annen lærdom var behovet for å tenke strategisk og systematisk rundt den utviklingen vi står overfor, og ikke minst, erkjennelsen av at ingen kan gjøre dette alene. Vi har få aktører i næringen i dag, som er det professor Levitt refererte til som ‘Gorillas’, og som kan drive utviklingen alene. Det er desto viktigere at næringen i Norge nyttiggjør det utgangspunktet for god samhandling som vi har. Dagen ble avsluttet på SFMOMA, der gruppen fikk en guidet tur på museet og informasjon om bygget i seg selv, som er designet av Snøhetta, forteller Bygballe.

– Programmet, med en blanding av innslag fra akademia, start-ups og etablerte virksomheter, ga god innsikt i hvordan digitalisering vil påvirke bransjen vår de neste årene, og hvilke grep vi må ta for å være konkurransedyktige også i fremtiden. Selv om vi er langt fremme på digitalisering i Norden, er det aktører som har kommet vesentlig lenger enn oss som vi kan lære mye av. Bredden i deltagere fra Norge ga i tillegg rom for gode diskusjoner om hvordan bransjen som helhet må jobbe sammen for å få full effekt av digitalisering, og hvordan vi kan bruke digitalisering for å øke attraktiviteten til bransjen som helhet, sier Henning Olsen, konserndirektør for Bygg i AF Gruppen, som deltok på turen.